Xi og Putin – partnerskap på prøve

Verden følger spent med på forholdet mellom Russland og Kinas mektige ledere. Hvordan påvirker Putins krig Kina, og hva er en klok vestlig politikk i dagens geopolitiske landskap?

Portrettbilder av de tre innlederne over et bakgrunnsbilde av et håndtrykk mellom to personer i rød dress

Foto: Wikimedia commons/kremlin.ru/UiO/Morgenbladet

Gå til strømming av arrangementet.

UiO og Morgenbladet inviterer til et dypdykk i verdens farligste stormakter for å gi bakgrunn til dagens geopolitiske landskap.

Vladimir Putin og Xi Jinping er strategiske partnere med flere tilsynelatende fellesnevnere. Begge styrer med jernhånd. De ønsker mer innflytelse over den internasjonale orden, med USA som fremste konkurrent. Begge vil rette opp i det de ser som historiske feilgrep, ved å ta tilbake tapte territorier, henholdsvis Ukraina og Taiwan. Men kun én har gått til krig, og mye tyder på at maktposisjonene deres er svært ujevne, overfor både hverandre og resten av verden.

Hva er likheter og forskjeller mellom Russland og Kina? Hvordan har krigen i Ukraina påvirket forholdet mellom Kina og Taiwan? Og hvordan ser en klok vestlig politikk overfor Russland og Kina ut?

Du møter:

Geir Flikke, professor i Russland-studier ved Universitetet i Oslo. Han har i mange år forsket på både russisk innenrikspolitikk og på Ukrainsk kultur og politikk.

Koen Wellens, sosialantropolog og førsteamanuensis i Kina-studier ved Universitet i Oslo. Han har forsket på menneskerettigheter og minoriteter i Kina, samt Taiwan.

Sun Heidi Sæbø, redaktør i Morgenbladet. Hun er forfatter av boka Kina – den nye supermakten (2019). Sæbø er kveldens ordstyrer.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter pris på om du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Mulighet for kjøp av vin og øl fra kl. 18.30, arrangementet starter kl. 19.00.

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Xi og Putin – partnerskap på prøve på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen av universitetets bygninger rundt Universitetsplassen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 15. nov. 2022 06:07 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32