In Pursuit of Development

Om Norges innsats for å redde kloden

Kontrast mellom slum og moderne bygninger i Manila

Foto: Hartmut Schwarzbach / Samfoto / NTB

Norge topper stadig globale indekser for velvære og livskvalitet. Samtidig som den norske regjeringen bidrar generøst til global utvikling ved å avse én prosent av sin bruttonasjonalinntekt til bistand, er landet også en stor eksportør av olje og gass.

Dette arrangementet vil undersøke hvordan internasjonale og nasjonale problemstillinger påvirker bistandspolitikken i Norge, inkludert hvordan nordmenn forstår seg selv som klima- og fattigdomsbekjempere.

Du møter:

• Dagfinn Høybråten, generalsekretær i Kirkens Nødhjelp og tidligere helseminister i Norge
  • Ada Nissen, førsteamanuensis ved Institutt for arkeologi, konservering og historie ved Universitetet i Oslo
  • Dan Banik, professor i statsvitenskap og leder for Oslo SDG Initiative ved Universitetet i Oslos Senter for utvikling og miljø

Diskusjonen holdes på engelsk, men det er mulig å stille spørsmål på norsk under Q&A.

Diskusjonen vil bli tatt opp for å senere slippes som en episode på Dan Baniks globale podcast In Pursuit of Development.

Om In Pursuit of Development

Utvikling er et bredt begrep som betyr ulike ting for ulike folk. In Pursuit of Development tilbyr et skråblikk på normative perspektiver som preger utviklingsdebatten, og problematisere diskurser som bygger opp ideer som forsterker forskjeller mellom det Globale Sør og det Globale Nord.

Samtalene ledes av Professor Dan Banik, med aktiv deltagelse av studenter. Politikere, akademikere og aktivister stiller som gjester. Nye stemmer komme til, og det vil være et særlig fokus å inkludere perspektiver fra land i det Globale Sør.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter pris på om du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 19. sep. 2022 20:21 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32