Kunst og akademia

Vi møter samtidens materialbaserte kunst i ærverdige Domus Bibliotheca.

Bilde av maleri i en sal med blått banner på høyre side hvor det står Domus Bibliotheca

Foto: Kunstnerforbundet

Velkommen til miniseminaret Kunst og Akademia, som tar utgangspunkt i to nye utsmykninger av Torbjørn Kvasbø og Aslaug M. Juliussen i det nyrenoverte Domus Bibliotheca ved Universitetet i Oslo.

Gjennom kunstnerpresentasjoner, verkspresentasjoner og samtaler blir vi bedre kjent med de to kunstnerne bak arbeidene.

Deltakere:

• Aslaug Magdalena Juliussen, kunstner
  • Torbjørn Kvasbø, kunstner
  • Kirsti Strøm Bull, professor emerita dr. juris
  • Tanya Harrod, dr.philos. kunsthistorie

12.30: Åpen omvisning i Domus Bibliotheca

Verk av Aslaug M. Juliussen, Torbjørn Kvasbø, Bjørn Carlsen, Espen Gleditsch og Frank Brunner. Omvisningen er et åpent tilbud for alle, også de som ikke ønsker å deltar på seminaret. Med forbehold om begrenset plass.

13.00: Innledning ved UiOs kunstsamling og Kunstnerforbundet.

13.15: Del 1: Kunstner Torbjørn Kvasbø

Kunstnerpresentasjon ved Torbjørn Kvasbø. Kunstnersamtale med Dr. Tanya Harrod og Torbjørn Kvasbø. Samtalen vil foregå på engelsk.

14.30: Pause

14.45: Innledning ved UiOs kunstsamling og Kunstnerforbundet

15.00: Del 2: Kunstner Aslaug Magdalena Juliussen

Kunstnerpresentasjon ved Aslaug Magdalena Juliussen. Kunstnersamtale med professor emerita Kirsti Strøm Bull og Aslaug Magdalena Juliussen. Samtalen vil foregå på norsk.

Det er valgfritt om man ønsker å delta på hele eller deler av programmet. Arrangører er UiOs kunstsamling og Kunstnerforbundet.

Mer om kunsten i Domus Bibliotheca

I 2022 ble Domus Bibliotheca transformert fra det juridiske fakultetets bibliotek til Universitetet i Oslos nye arena for debatt og forskningsformidling. Domus Bibliotheca er lokalisert i vestfløyen til de historiske sentrumsbygningene på Universitetsplassen.

Ved ferdigstillelse av restaureringen inngikk Universitet i Oslos kunstsamling og Kunstnerforbundet et samarbeid om å utvikle kunstprosjektet i bygningen. Interiørets nyklassisistiske utforming har pekere bakover i tid mot idealer som fremmet kunnskap og fornuft.

Den nye kunsten som utfolder seg innenfor denne arkitekturen, kan sees i relasjon til fortidens tankesett, men samtidig være et springbrett til vår tids aktuelle samfunnsspørsmål. Kunstnernes frie utforskning av materialer og håndverk tar oss inn i en visuell verden rik på fortellinger og betydninger.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 901 31 755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 17. aug. 2023 12:53 - Sist endret 26. nov. 2023 00:34