Med krig i nærområdene, hvor går Norden?

Nordens dag nærmer seg. Start dagen med en god frokost og sinnrik samtale om det nordiske samarbeidet i en usikker tid, moderert av Hilde Sandvik («Norsken, svensken og dansken»).

Nordens flagg mot blå himmel

Gå til strøyming av arrangementet

Krigen i Ukraina har endret Norden. Med Sverige og Finland på vei inn i NATO åpnes nye muligheter for tettere nordisk samarbeid. Samtidig har Nordisk råd begynt å diskutere hvorvidt det er behov for å revidere Helsingforsavtalen – også omtalt som «Nordens grunnlov», slik at avtalen også omfatter det nordiske samarbeidet om sikkerhet og beredskap.

Hvilke følger får den nye sikkerhetspolitiske situasjonen for det nordiske samarbeidet? Hva gjør endringene med Nordens posisjon – i Europa og verden? Skal vi ha en nordisk forsvarskommisjon, slik blant andre tidligere statsminister Magdalena Andersson nylig tok til orde for? I denne artikkelen kan du lese mer om forslaget.

Velkommen til frokost og paneldebatt på Domus Bibliotheca!

I panelet:

• Anniken Huitfeldt (Ap), Utenriksminister
  • Hårek Elvenes (H), Medlem i utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget
  • Jorodd Asphjell (Ap), President i Nordisk råd og stortingsrepresentant
  • Kristin Haugevik, Seniorforsker Norsk Utenrikspolitisk Institutt
  • Rasmus Emborg, (Socialdemokraterne), President i Ungdommens Nordiske Råd
  • Peter Stadius, Seniorforsker Universitetet i Helsingfors og ReNew, medlem av UiO:Nordens forskergruppe Sivilsamfunn i Norden

Ordstyrer er journalist og forfatter Hilde Sandvik, programleder for podkasten og radioprogrammet «Norsken, svensken og dansken».

Arrangementet starter 08.00. Frokost serveres fra 07.30.

Arrangører er UiO:Norden, Nordisk samarbeid, Stortinget og Nordforsk.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding i forkant. Du kan også melde deg på for digital deltakelse.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strøyming av arrangementet

Her kan du følgje Med krig i nærområdene, hvor går Norden? på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 21. feb. 2023 08:57 - Sist endret 12. des. 2023 20:03