English version of this page

KSS og DNS – Ein Deutsches Requiem

Brahms mektige rekviem i hjertet av Oslo

Konsertbilde fra Aulaen med Kvindelige Studenters Sangforening og Den norske Studentersangforening på scenen

Foto: Kvindelige Studenters Sangforening/ Den norske Studentersangforening

Kvindelige Studenters Sangforening og Den norske Studentersangforening, Universitetet i Oslos offisielle kvinne- og mannskor, fremfører Johannes Brahms' spektakulære rekviem i Universitetets aula i Karl Johans gate. Korene er blant Nordens aller fremste, og har fått med seg dyktige solister og pianister samt dirigent Marit Tøndel Bodsberg for å gi publikum en storslått konsertopplevelse.

Brahms' rekviem (Op. 45) er vakker og mektig musikk. Verket ble komponert etter hans mors død, og skiller seg fra mange andre dødsmesser. Teksten er ikke på latin men tysk, og verket følger heller ikke den klassiske liturgien til en katolsk dødsmesse. Brahms fokuserer mindre på å sørge over de døde og Guds dom over dem, og tilbyr heller trøst for de etterlatte.

Les mer og kjøp billett

Om Universitetets aula

Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Aulaprogrammet inkluderer også foredrag, litterære samtaler og Åpen aula, der du kan utforske de 11 originale Munch-maleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.
Publisert 12. mai 2022 13:21 - Sist endret 30. jan. 2024 07:48