Unik ukrainsk musikk – en støttekonsert

Fremragende utøvere med vakker musikk til støtte for barn i Ukraina

Grafikk med noter på ukrainsk flagg og silhuett av en due på topp

24. februar er det ett år siden Russland invaderte Ukraina. Kvelden før kan du vise din solidaritet med det krigsherjede landet ved å delta på denne konserten i Universitetets aula. Inntektene fra billettsalget går uavkortet til SOS Barnebyers viktige arbeid med å sørge for blant annet klær, medisiner og skolegang til ukrainske barn som lever midt i krigen.

Ukrainas musikkarv er svært rik, og vi kan love deg en unik konsertopplevelse med himmelsk vakker kormusikk, piano, saksofon med mer – og fremragende norske og ukrainske utøvere som Leif Ove Andsnes, Det Norske Solistkor og det ukrainske koret FolkeMelodi. Se fullstendig program under.

Konserten er et samarbeid mellom UiO, SOS Barnebyer og Christian Kjelstrup.

• FolkeMelodi: Sjtsjedryk (Mykola Leontovytsj)
  • FolkeMelodi: Ukraina (Taras Petrynenko)
  • Det Norske Solistkor: Bønn for Ukraina (Valentyn Silvestrov)
  • Det Norske Solistkor: Bønn til Jomfru Maria (Anna Gavrilets)
  • FolkeMelodi og Det Norske Solistkor: Bønn for Ukraina (Mykola Lysenko)

Andrea Bræin Hovig og Svetlana Prokopiv leser diktet «Testament» av Taras Sjevtsjenko

• Mykola Sheremeta (trekkspill): Melodija (Myroslav Skoryk)
  • Mykola Sheremeta (trekkspill): Konsertstykke (Volodymyr Listratov)
  • Sunniva Herland Monstad (hardingfele): Reve ta stohne Dnipr sjiroki
  • Sunniva Herland Monstad (hardingfele): Oi tam na gori
  • Leif Ove Andsnes (piano): Preludium op. 44 nr. 1 (Borys Ljatosjynskij)
  • Leif Ove Andsnes (piano): Bagatelle op. 1 nr. 3 (Valentyn Silvestrov)
  • Trygve Seim (saksofon) og Andreas Utnem (piano): Oi khodyt son kolo vikon
  • Trygve Seim (saksofon) og Andreas Utnem (piano): Ubeskrivelig blått og ømt (Valentyn Silvestrov)
  • Inger Margrethe Furre Thommesen (bratsj): Slava Ukraini! (Marcus Paus)

Konferansier: Christian Kjelstrup

Billetter

Billetter koster 250 kroner for alle. Billettinntektene går til SOS Barnebyer og deres arbeid i Ukraina.

Kjøp billett

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på 90 13 17 55.

Universitetets aula har garderobeplikt grunnet sikkerhet og av hensyn til kunsten. Møt gjerne opp i god tid før arrangementsstart.

Om Universitetets aula

Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Aulaprogrammet inkluderer også foredrag, litterære samtaler og Åpen aula, der du kan utforske de 11 originale Munch-maleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 24. jan. 2023 15:52 - Sist endret 19. nov. 2023 10:41