English version of this page

Det Norske Blåseensemble og Peter Whelan - Italienske fristelser

En musikalsk reise i klassiske verk med røtter fra Italia og barokkens tid

Bilde av en mann med tekst over hvor det står "Itlienske fristelser" og UiOs banner
Foto: Det Norske Blåseensemble

Hva er det med Italia som har fascinert og fristet folk gjennom tidene? Er det maten, kulturen eller naturen? Eller er det de store følelsene?

På denne konserten spiller Det Norske Blåseensemble musikk som er full av lidenskap, energi og temperatur – italienske kjennetegn som vi finner igjen i alt som frister oss med landet.

De klassiske verkene har alle røtter fra Italia og barokkens tid, såkalt tidligmusikk. Orkesterets kurator for epoken, Peter Whelan, er også kveldens dirigent.

• Claudio Monteverdi: Beatus vir, SV 268
  • Francesco Geminiani: Concerto No. 1 in D dur, H.132 from 12 Concerti Grossi after Corelli’s Violin Sonatas, op. 5
  • Antonio Vivaldi: Concerto 'con Molti Stromenti' i C-dur, RV 558
  • Pause
  • Felix Mendelssohn: Symfoni nr. 4, op.90, i A-dur («Den italienske»)

Arrangementer av Stian Aareskjold

Medvirkende

Det Norske Blåseensemble med dirigent Peter Whelan og fiolinist Colin Scobie.

Billetter og priser

Ordinær inngang: kr. 375

Kjøp billetter

Praktisk informasjon

Universitetets aula har garderobeplikt grunnet sikkerhet og av hensyn til kunsten. Møt gjerne opp i god tid før arrangementsstart.

Om Universitetets aula

Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Aulaprogrammet inkluderer også foredrag, litterære samtaler og Åpen aula, der du kan utforske de 11 originale Munch-maleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Publisert 30. juni 2023 11:31 - Sist endret 30. jan. 2024 07:48