Det Norske Blåseensemble og Peter Whelan: Forkledd barokk

Opplev Stravinskijs fargesprakende Pulcinella og den glemte barokkmusikken den er basert på.

Bildet kan inneholde: musiker, gest, musikk, dress, stafettpinnen.

På 1920-tallet er Paris verdens kunstmetropol. Her utfordrer og overgår komponister, malere, skuespillere, dansere og forfattere hverandre i uttrykk og utvikling. Midt i dette virvaret skaper Stravinskij balletten: Pulcinella.

Det er denne lekne balletten som står i sentrum når Peter Whelan igjen står på scenen med Det Norske Blåseensemble.

«Pulcinella er mitt favorittstykke av Stravinskij. Det er som om Stravinskij har sett på barokkmusikken gjennom et kaleidoskop, og resultatet er rått – som om Picasso hadde malt det. Faktisk var det Picasso som lagde kostymene og scenografien til den aller første oppsetningen» - Peter Whelan

Konserten er kuratert av dirigent Whelan. I første halvdel fremfører kammergrupper og sangere de originale barokkstykkene av komponist Pergolesi, som Stravinskij lot seg inspirere av. I andre halvdel får dere høre ballettversjonen av Pulcinella med fullt ensemble og tre sangsolister.

Arrangementer av Stian Aareskjold

Medvirkende:

• Det Norske Blåseensemble
  • Peter Whelan, dirigent
  • Katie Bray, mezzosopran
  • Frederick Long, bassbaryton
  • Nick Pritchard, tenor

Billetter

Ordinær: 375,-

Kjøp billetter

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Om Universitetets aula

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen. Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 28. nov. 2023 14:27 - Sist endret 29. jan. 2024 10:31