Abelprisutdelingen 2024

Abelprisen tildeles den franske matematikeren Michel Talagrand, og deles ut av H.K.H. Kronprins Haakon.

Bildet kan inneholde: interiørdesign, hall, kunst, begivenhet, tak.

Foto: Eirik Furu Baardsen (DNVA).

Talagrand mottar Abelprisen for «hans banebrytende bidrag til sannsynlighetsteori og funksjonalanalyse med fremragende anvendelser i matematisk fysikk og statistikk».
Programleder for utdelingen er Heddaprisvinnende skuespiller Lena Kristin Ellingsen. Det vil bli musikalske innslag fra bandet Salto Mortale. Med ingrediensene franske chansons, amerikansk jazz og opera blir møtet med bandet en uforutsigbar og spennende affære.

Velkommen!

Påmelding

Det er krav om påmelding til arrangementet, og alle gjester bes om å ha med gyldig ID. Husk å melde deg av dersom du likevel ikke kan delta, slik at noen andre kan få din plass.

Meld deg på her

Tilrettelegging ved besøk

Abelprisen deles ut av H.K.H. Kronprins Haakon, og publikum bes derfor om å innta sine plasser senest kl. 13.30. Prisutdelingen starter presis kl. 14.00.

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Viktig! Av hensyn til kunsten er det ikke lov å ta med mat og drikke inn i Aulaen. Vi ønsker også at dere henger av dere yttertøyet i garderoben. Møt derfor gjerne opp i god tid før arrangementet starter.

Om Universitetets aula

Universitetets aula, Universitetet i Oslos tradisjonsrike festsal, har invitert til kunst- og kulturopplevelser i over 100 år, og her står stadig noen av våre beste utøvere på scenen. Programmet i Aulaen inkluderer også foredrag, litterære samtaler og «Åpen aula». Her kan du utforske de 11 originale Munchmaleriene som pryder salen. Aulaen ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Media er bygget i midten. Inne i dette bygget ligger Aulaen.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Gå til fullt program for Aulaen.

Publisert 14. mai 2024 16:01 - Sist endret 14. mai 2024 16:02