Er det håp for Oslofjorden?

Livet i den 10 mil lange Oslofjorden er inne i en alvorlig krise. Vi tar opp den alvorlige situasjonen og diskuterer mulige løsninger.

Bilde av Oslofjorden med fyrtårn i forgrunnen

Foto: Colourbox/Universitetet i Oslo

Gå til strømming av arrangementet.

Finnes det løsninger som kan redde Oslofjorden? Kan forskere, politikere og miljøbevegelsen sammen anbefale tiltak som kan sikre livet der? Bli med når vi på Domus Bibliotheca tar opp den alvorlige situasjonen og diskuterer mulige løsninger.

Innledere

• Stein Kaartvedt, Universitetet i Oslo: Er Oslofjorden bedre enn sitt rykte?
  • Yngvild Wasteson, NMBU: Bidrar avløpsvann til spredning av resistente bakterier og antibiotika i Oslofjorden?
  • Knut Bjørn Stokke, NMBU: Utbygging i strandsonen og konsekvenser for marint biologisk mangfold i Oslofjorden
  • Bente Edvardsen, Universitetet i Oslo: Endringer i planteplanktonet i Oslofjorden og mulige årsaker
  • Knut Rudi og Jonathan Colman, NMBU: Kan vitaminer være en del av løsningen for å redde Oslofjorden?
  • Mari Vold Bjordal, Bellona: Oslofjorden - Cut the crap
  • Espen Barth Eide, Klima- og miljødepartementet: Virkemidler for å gjenskape en levende fjord

Paneldebatt

Med Espen Barth Eide, Mari Vold Bjordal, Stein Kaartvedt, Knut Bjørn Stokke og Knut Rudi. Ordstyrer: Ingerid Salvesen.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene.

Praktisk informasjon

Dørene åpner klokken 18.00. Det blir lett servering.

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på db-sentrum@admin.uio.no.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Er det håp for Oslofjorden? på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Høstens program for Domus Bibliotheca ligger også på nett.

Publisert 2. juni 2022 12:48 - Sist endret 20. sep. 2023 05:32