Er universet uendelig og forstår vi hva det vil si?

Velkommen til en kveld hvor vi diskuterer universets begynnelse, utvidelse og slutt ut ifra to ulike perspektiv: filosofi og astrofysikk.

Bildet kan inneholde: atmosfære, himmel, fotografi, natur, svart.

Foto: Greg Rakozy fra Unsplash

Universet kan være uendelig – eller ikke. Derav følger et like interessant spørsmål: Forstår vi hva det betyr?

Vi tar utgangspunkt i en interessant og morsom samtale mellom filosof Einar Duenger Bøhn og astrofysiker Øystein Elgarøy som kanskje får deg til å tenke enda mer på temaet. Deretter åpner vi opp for spørsmål.

Paneldebatten består av:

Einar Duenger Bøhn, professor i filosofi ved Universitetet i Agder. Han forsker hovedsakelig innenfor metafysikk og på forskjellige problemstillinger innenfor vitenskapsfilosofi, religionsfilosofi, filosofisk logikk og etikk. Duenger er forfatter av blant annet bøkene «Hva er metafysikk?» (2021) og «Teknologiens filosofi» (2022).

Øystein Elgarøy, professor i kosmologi ved Universitetet i Oslo. Han forsker på Big Bang og universets utvikling. Elgarøy har skrevet en rekke vitenskapelige artikler, og er forfatter av bøkene «Hva er kosmos» (2008) og «Astronomi – En kosmisk reise» (2017).

Diskusjonen ledes av forskningsjournalisten Elina Melteig. Hun er journalist for nettstedet titan.uio.no og podkast-vertinne i Universitetsplassen og BIO-podden.

Dørene åpner klokken 18.00. Kaffe, te og kjeks blir servert.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter likevel pris på om du melder deg på, så vi får en liten oversikt over hvor mange som kommer.

Gå til påmelding

Velkommen!

Praktisk informasjon

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 11. okt. 2023 11:22 - Sist endret 11. okt. 2023 11:23