Hva er kjernekraftens rolle i klimakrisen?

Skal Norge satse på kjernekraft? Er vi i så tilfelle rigget for en slik satsing? Og hvordan står det til med kompetansen hos fagmiljøer og myndigheter?

Bildet kan inneholde: himmel, atmosfære, naturlig landskap, forurensing

Foto: Det danske forsvaret

Interessen for kjernekraft, både i Norge og andre steder, har eksplodert. Hvilken rolle kan kjernekraft spille i møte med klimakrisen? Hva med Norge – trenger vi kjernekraft?

Og har vi i så tilfelle den nødvendige kompetansen for å bygge ut kjernekraft? Selv om Norge ikke bygger ut, hva med nødvendig atomsikkerhet og beredskap?

Vi ønsker å belyse både mulighetene og noen av utfordringene knyttet til kjernekraft, og har invitert et panel som representerer et bredt spekter av aktører: Forskning og utdanning, utbygger, regulerende myndigheter og kommunesektoren.

• 08.00: Dørene åpner, enkel bevertning
  • 08.30: Velkommen ved ordstyrer Katinka Grønli, UiO:Energi og miljø
    • Innledninger ved:

• Sunniva Siem, Professor i kjerne- og energifysikk ved Universitetet i Oslo: "Forskning og utdanning innen nukleære fag"

• Håvard Kristiansen, Operasjonsdirektør i Norsk Kjernekraft: "Kjernekraft - hvorfor og hvordan?"

• Tone Bergan, Avdelingsdirektør Atomsikring, sikkerhetskontroll og kildeforvaltning i Direktoratet for strålevern og atomtryggleik: "Er norske energimyndigheter klare for kjernekraft i Norge?"

• Åsmund Bråtekas, Seniorrådgiver Halden kommune: "Kjernekraft sett fra et kommunalt perspektiv"

• Panelsamtale og spørsmål fra salen

• 10.00: Arrangementet avsluttes

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi setter pris på at du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 8. sep. 2023 12:33 - Sist endret 20. sep. 2023 14:55