Fra krise til mulighet: Fremtidens pandemiberedskap

Hvordan forbereder vi oss på det uventede? Lærdommer fra kjente smittsomme epidemiske sykdommer.

Virus i mange farger malt i Picasso-stil

Gå til strømming av arrangementet

Pandemisenteret ved UiO åpner, og vi inviterer til et åpent møte om hva vi har lært og hvordan kan vi forberede oss på den neste pandemien av sykdom X.

Til å diskutere dette temaet har vi samlet sentrale aktører og eksperter fra helseinstitusjoner, Oslo kommune og Universitetet i Oslo.

Møtet er den formelle åpningen av det nye "Senter for pandemi- og én-helse-forskning". Senteret samler kompetanse fra hele Universitetet i Oslo i samarbeid med en rekke andre institusjoner for å forbedre Norges pandemiberedskap gjennom tverrfaglig forskning og forskerutdanning.

Møteleder er Ole Torp, journalist og NRK-veteran.

• 17.30–18.00: Kaffe og lett servering

• 18.00–18:05: Velkommen

Per Morten Sandset, Viserektor for forskning og innovasjon, og Hanne Flinstad Harbo, Dekan til Det medisinske fakultet, UiO

• 18.05–18.20: Hvem er vi og hva skal vi gjøre?

Jens Petter Berg, fungerende senterleder P1H, UiO, og Nils Chr. Stenseth, fungerende nestleder P1H, UiO

• 18.20–18.45: Om behovet for å opprettholde pandemiberedskap

Ole Torp i samtale med Camilla Stoltenberg, direktør for Folkehelseinstituttet.

• 18.45–18.55: Utfordringer ved å jobbe i avdeling for smittsomme sykdommer under covid-19-pandemien

Asgeir Johannessen, nestleder Senter for global helse, UiO

• 18.55–19.40: Hvordan bør vi forberede oss på nye pandemier av nye eller kjente sykdommer?

Moderator: Ole Torp

Paneldeltakere:

• 19.40–19.45: Veien videre

Eivind Engebretsen, enhetsleder SUSTAINIT og medisinstudent Ritika Sharma, Senter for bærekraft i helseutdanningene, UiO.

Velkommen!

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi setter pris på om du melder deg på i forkant.

Senter for pandemi- og én-helse-forskning (P1H) arrangerer også en workshop med overnatting (på engelsk) 15.–16. juni på Holmen Fjordhotell, Asker, for å videreutvikle det vitenskapelige fokuset for senterets aktiviteter. Vi håper på bred tverrfaglig deltakelse på workshopen for å sikre at forskningen og aktivitetene i P1H har relevans for hele Universitetet i Oslo og samarbeidspartnere.

Hvis du ønsker å delta, vennligst kryss av i boksen i påmeldingen til dette arrangementet. P1H dekker kostnadene for oppholdet. Det er et begrenset antall plasser; informasjon om plasser vil bli gitt innen 05.06.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk i Domus Bibliotheca, kontakt oss på telefon 901 31 755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge "Fra krise til mulighet: Fremtidens pandemiberedskap" på nett:

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 5. mai 2023 14:55 - Sist endret 21. nov. 2023 05:31