Free to Think 2023: Lansering og debatt

Hvordan påvirker angrep på akademisk frihet kvinnelige deltagere i akademia i Afghanistan og Iran?

Bildet kan inneholde: produkt, tekstil, tre, font, gulv.

Foto: AP

UiO, SAIH og Scholars at Risk Norway inviterer til den norske lanseringen av rapporten Free to Think 2023 og en paneldebatt om angrep på akademisk frihet – et globalt fenomen, med perspektiver på kvinnelige deltagelse i akademia i Afghanistan og Iran.

Rapporten ser på angrep på høyere utdanning globalt, inkludert voldelige angrep, urettmessig fengsling, forfølgelse og angrep på studenter. Datagrunnlaget i rapporten er samlet inn fra 16 land, blant annet Iran, Afghanistan, Myanmar og USA.

10:00 – Åpning med prorektor på UiO, Åse Gornitzka
10:10 – Oppsummering av rapporten, Selma Bratberg, leder av SAIH
10:40 – Studenter fra Student Advocacy Seminar på UiO presenterer sine påvirkningsprosjekter for å frigjøre fengslede akademikere/studenter.
11.00 – Paneldebatt

• Raha Sabet Sarvestany, tidligere SAR-scholar på UiO. Post-doc forsker og foreleser ved Turku Institute for Advanced Studies.
  • Elisabeth Staksrud, leder av SAR komitteen og professor ved Insitutt for medier og kommunikasjon, UiO.
  • Murtaza Mohiqi, assistant professor of Law, Universitetet i Sør-Øst Norge

Moderator - Selma Bratberg, Leder av SAIH

Det vil bli servert lunsj.

Arrangementet er på engelsk.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Vi setter likevel pris på om du melder deg på, så vi får en liten oversikt over hvor mange som kommer.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming her. Strømmen vil begynne ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 1. nov. 2023 15:01 - Sist endret 13. nov. 2023 10:53