Kunst i mellomrom

Seminar og workshop om ikke-institusjonelle tilnærminger til kunst i det offentlige rom

Bilde av vegg med grafitti til høyre og et tomt felt det det står "No graffiti here please" til venstre

Hvordan endrer vi byen kreativt? Gatekunstnere, graffitiskrivere og kunstaktivister forvandler byen hver dag gjennom sine kreative handlinger. Disse kunstformene fortsetter å unnslippe presise definisjoner, er i stadig utvikling og forblir tema for en levende offentlig debatt.

Gatekunst og graffiti er ofte plassert i de fysiske mellomrommene i byen, og konsekvent mellom skiftende sosiale, kulturelle og politiske rom. Ved å samle akademikere, kunstnere, utøvere og publikum, har dette arrangementet som mål å skape en bedre forståelse av forholdene som får gatekunst og graffiti til å skje … eller ikke skje.

Med utgangspunkt i Oslos handlingsplan for gatekunst, undersøker seminaret hvordan kunst tar (og får!) plass i byen. Vi vil høre fra eksperter om politikkens motsetninger og muligheter, lære om den praktiske siden fra kunstnere og arrangører og involvere publikum i en workshop som ser på hvordan de kreativt kan forandre byen.

Kunst i mellomrom – Art in/between Spaces passer for alle med interesse for graffiti, gatekunst og ikke-institusjonelle tilnærminger til kunst i det offentlige rom.

Seminaret er en del av programmet til Løkka-Lykke gatekunstfestival. Det vil inkludere foredrag av Dr. Emma Arnold (Universitetet i Oslo), James Joseph Finucane (Street Art Oslo), Laima Nomeikaite (Roskilde, Universitetet og Universitetet i Sørøst-Norge), og workshops ledet av kunstnere og eksperter fra Oslos gatekunst- og graffitimiljø.

Seminaret holdes på engelsk. Det blir enkel servering underveis.

Om arrangørene

Seminaret er et samarbeid mellom Street Art Oslo og LAX LAB. Street Art Oslo drives av direktør James Joseph Finucane og daglig leder Hanne Uglestad. LAX LAB ledes av Dr. Emma Arnold ved Institutt for sosiologi og kulturgeografi ved Universitetet i Oslo. LAX LAB er en del av prosjektet AdaptationCONNECTS som undersøker klimatilpasning gjennom transformasjon, finansiert av Norges forskningsråd.

Praktisk informasjon

Arrangementet er gratis og åpent for alle, men vi setter pris på om du melder deg på i forkant.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca

Publisert 23. mai 2023 14:29 - Sist endret 9. des. 2023 19:15