Antropocen: Klimaendring og barns mentale helse

Hvordan påvirker klimaendringer den mentale helsen til barn og unge, og hvordan kan vi begrense denne byrden?

Bildet kan inneholde: verden, natur, naturlige omgivelser, tre, anlegg.

Klimaendringene er en påtrengende global utfordring. Ekstreme værhendelser som stormer, flom, hetebølger og skogbranner, øker i hyppighet, varighet og intensitet med alvorlige konsekvenser for menneskelige samfunn.

I dette foredraget presenteres tverrfaglig forskning for å vise hvordan disse farene undergraver den mentale helsen til befolkninger over hele verden. Barn og unge er spesielt sårbare, fordi klimafarene begynner tidlig i livet. Dette øker sårbarheten for dårlig mental helse.

I tillegg er unge mennesker mer bekymret for konsekvensene av klimaendringene, enn noen annen aldersgruppe. De har også flere leveår foran seg med eksponering for nåværende, og forverrede, effekter. Hva er konsekvensene av denne byrden, og hvordan kan vi begrense den?

Forelesningen vil bli holdt av førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk Francis Vergunst og vil bli holdt på engelsk.

Etter forelesningen vil stipendiat ved Psykologisk institutt Erik Nakkerud komme med en respons til foredraget.

Dette arrangementet inngår i en forelesningsrekke knyttet til emnet TFF3219/TFF4219 - Tverrfaglig økologi i Antropocen.

Om Antropocen

Antropocen, menneskets tidsalder, er foreslått som navn på den geologiske epoken vi nå går inn i. Mennesket anses som den viktigste faktor i de radikale endringer vi nå ser i klima og atmosfære, naturtap, kryosfære, hav og innsjøer. FNs klimapanel (IPCC) slo i 2021 fast at klimaendringene er utløst av menneskelig aktivitet. Det indikerer en ny sammenheng mellom menneske og natur.

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 25. jan. 2024 14:34 - Sist endret 8. apr. 2024 10:56