Demokratifrokost: Hvordan utvikle demokratiet?

Nytt år, nye muligheter – også for demokratiet.

Bildet kan inneholde: gest, font, publikum, begivenhet, elektronisk apparat.

Foto: Nabeeh Saman.

Fjorårets statusrapport om det norske demokratiet (TINDE) viste at vi i Norge er svake på direkte demokrati. Hva gjør dette for samfunnet vårt? Kan vårt eget demokrati forbedres? Og hva betyr egentlig demokratiinnovasjon?

Dette er ikke bare et tankeeksperiment. I Irland førte folkepaneler og folkeavstemning til at abortloven ble endret i 2018. På hjemmebane har vi også aktører som jobber med å utvikle folkepaneler både lokalt og nasjonalt, blant annet opp mot neste stortingsvalg. Samtidig finnes det innvendinger mot å engasjere folk på denne måten.

I denne Demokratifrokosten samler vi aktører og forskere til en samtale om demokratiutvikling. Deltakere i panelsamtalen er:

• Marie Harbo Dahle, statsviter fra UiO og partner i SoCentral AS
  • Arild Ohren, "Senior Democratic Expert" i NetZeroCities-projsektet, forsker ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier.
  • Øivind Bratberg, førstelektor ved Institutt for Statsvitenskap (UiO)
  • Cathrine Holst, professor i vitenskapsteori og demokrati ved Det humanistiske fakultet (UiO)
  • Astrid Willa Eide Hoem, leder i AUF

Arrangementet er ledet av direktør for UiO:Demokrati Tore Rem, og avsluttes med en panelsamtale som er ledet av Umar Ashraf.

Demokratifrokostene er et samarbeid mellom UiO:Demokrati, Sparebankstiftelsen og Oslo Science City - Kunnskapsbyen i Oslo.

Velkommen!

Delta fysisk eller digitalt

Arrangementet begynner klokka 08.00, dørene er åpne fra 07.30. Deltakelse er gratis og åpent for alle. Meld deg på her:

Gå til påmelding

Du kan også følge arrangementet via strømming. Strømmingen begynner ved arrangementsstart.

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

På Universitetsplassen i Oslo sentrum ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre. Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 21. des. 2023 11:07 - Sist endret 24. jan. 2024 12:47