Skjebnetid for Europa: Parlamentsvalg i EU – hvor skarp blir svingen til høyre?

Er høyrepopulisme noe vi bør frykte, eller handler endring i maktbalanse om politisk kamp som viser demokratiet i praksis?

Bildet kan inneholde: gest, font, smil, lykkelig, nyheter.

Foto: Laurent Coust / ABACAPRESS.COM / NTB

I juni skal EUs innbyggere velge sine representanter til Europaparlamentet.

Høyrepopulistiske politikere og partier jobber med å komme til makten, både i europeiske land og på EU-nivå. Det nye er at de fremfor å trekke seg ut av EU-samarbeidet, heller vil bruke EU-systemet til sin fordel.

Ytre høyre ligger foreløpig an til å gjøre et godt valg. Sammen med den tradisjonelle høyresiden ligger de an til å få flertall, noe som kan bidra til et mindre liberalt Europa, og radikalt ny retning på en rekke områder som klima, utenriks, økonomi, innvandring og likestilling.

Er høyrepopulisme noe vi bør frykte, eller handler en endring i maktbalanse om politisk kamp som viser demokratiet i praksis? Vil høyrepopulismen åpne døren for autoritære krefter og bidra til et mindre demokratisk Europa? Hvor bekymret bør vi å være for dem som ikke ønsker å følge demokratiske spilleregler?

Hvilken rolle spiller EU- parlamentet i å forme Europas videre utvikling, og vil parlamentets sammensetning avspeile hovedstrømningen i Europa i dag?

I panelet møter du:

• Bjørn Høyland, Professor, Institutt for statsvitenskap, UiO
  • Kjerstin Aukrust, førsteamanuensis, Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk, UiO, og programleder for podkasten Frankrike forklart
  • Peter Egge Langsæter, Postdoktor, Institutt for statsvitenskap, UiO
  • Flere navn kommer

Skjebnetid for Europa

Arrangementet er en del av serien Skjebnetid for Europa. Gjennom tre arrangementer denne våren vil forskere fra ARENA Senter for europaforskning og Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo, og andre eksperter, se nærmere på ulike trusler mot Europa og demokratiet i dag. Arrangementet er delfinansiert av Norges Forskningsråd gjennom prosjektet EU3D-Forsterk.

Delta

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Meld deg på via lenken under.

Gå til påmelding

Velkommen!

Tilrettelegging ved besøk

Hvis du trenger heis eller annen form for tilrettelegging når du besøker oss, ring dette nummeret: 90 13 17 55.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetets i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta på debatter, samtaler og høre spennende foredrag. Domus Bibliotheca ligger på Universitetsplassen i Oslo sentrum. Her ligger det tre, vakre, gamle bygninger, og Domus Bibliotheca er bygget til venstre.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 14. mars 2024 15:52 - Sist endret 13. mai 2024 15:50