Pensum/læringskrav

Pensum/læringskrav NOAS4105 Vår 2017

Del 1 Med hovedvekt på skriving

Grunnbøker

Berggren, Harald, Kjartan Sørland og Vigdis Alver 2012: Å vurdere elevens tekst- og sjangerkompetanse på norsk. Del III i God nok i norsk? Språk- og skriveutvikling hos elever med norsk som andrespråk. Cappelen Damm Akademisk. 53 s

Golden, Anne og Elisabeth Selj 2015: Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemme. Kap. 1 – 9, 11. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 188 s.

Elektroniske tekster

Golden, Anne & Rita Hvistendahl 2013: Inndeling av et landskap: Hvordan kategorisere studier av skriving på andrespråket?. I NOA 1. 12 s http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/850 (Må lastes ned fra Blindern)

Kompendium 'Skriftkyndighet I'

Evaluering

Bergman, Pirkko & Tua Abrahamson 2004: Bedömning av språkfärdigheten hos andraspråkselever. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur. 31 s

Monsen, Marte 2008: Funksjonalitet og korrekthet. I NOA 2. Novus forlag. 19 s

Norske studier av skriving på andrespråket

Danbolt, Anne Marit 2004: Repetisjon versus ekspansjon: En studie av ordforrådet i to tekster skrevet av minoritetselever på ungdomstrinnet. I NOA nr 25. 16 s

Golden, Anne og Lars Anders Kulbrandstad 2013: Peilinger i pronomen. Aspekter ved pronomenvalg i tekster skrevet av voksne innlærere av norsk. I  Profession, Politik och Passion.  Forfatterne.  ISBN 978-91-637-3376-5.  s 153 – 176. 24 s

Selj, Elisabeth 2002: Uttrykk for logiske relasjoner i norsk som andrespråk hos voksne. I Moen, Inger mfl (red.): MONS 9. Utvalgte artikler fra Det niende møtet om norsk språk i Oslo 2001. Novus forlag. 16 s

Selj, Elisabeth 2010: Utfordringer ved narrativ tekstskriving når norsk er andrespråk. I NORDAND 2. 24 s

Klasseromsstudier

Dysthe, Olga 1993: Kap. 3 Teoriforankring s. 47 – 56, kap. 4 Klasseromsstudier s. 93 – 137, 185 – 201. I Dysthe, Olga: Det flerstemmige klasserommet. Skriving og samtale for å lære. Gyldendal Akademisk. ISBN 82-417-0394-5. 70 s

Holm, Lars 2004: Hvilken vej ind i hvilken skriftlighed? Et studie af undervisning i skriftlighed i dansk som andresprog for voksne. Kap 5. Danmarks Pædagogiske Universitet. ISBN 877613154-8. 100 s

Del 2 Med hovedvekt på lesing

Elektroniske tekster

Egil Gabrielsen: Leseferdigheten til minoritetsspråklige elever. I Egil Gabrielsen og Ragnar Gees Solheim (red.): Over kneiken? Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et tiårsperspektiv s 77-94 
http://www.udir.no/Upload/Rapporter/2013/PIRLS_artikkel.pdf?epslanguage=no

Kulbrandstad, Lise Iversen 2000: a) Metoder for undersøkelse av unges leseferdigheter b) Geraldine....., Begge artiklene i Unge lesere - fire artikler. Rapport nr. 2 –2000. Høgskolen i Hedmark. s. 55-93. 40 s http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/133976 (Må lastes ned fra Blindern)

Roe, Astrid Kapittel 7 Lesing s 177-200. I Marit Kjærnsli og Rolf Vegar Olsen (red.): Fortsatt en vei å gå Norske elevers kompetanse i matematikk, naturfag og lesing i PISA 2012
Universitetsforlaget
https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekt-sider/pisa/publikasjoner/publikasjoner/fortsatt-en-vei-a-ga.pdf

Sanacore, Joseph & Anthony Palumbo 2008: Understanding the Fourth-Grade Slump: Our Point of View. The Educational Forum Volume 73, Issue 1, 2008-2. S 67-74 http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00131720802539648


Heppt, B., N. Haag, K. Böhme &  Petra Stranat. (2015). The Role of Academic-Language Features for Reading Comprehension of Language-Minority Students and Students from Low-SES Families..In Reading Research Quarterly. Vol 50.No1, p. 61-83 
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/rrq.83/epdf
 

Kompendium 'Skriftkyndighet II'

Lesing

Kulbrandstad, Lise Iversen 2003: Lesing i utvikling. Teoretiske og didaktiske perspektiver, 2003. Fagbokforlaget.  Kap 2, s 15-41, og kap 8, s 213-224. 39 s.

Kulbrandstad, Lise Iversen 2010: Leseopplæring på ungdomstrinnet før og etter PISA 2000. I Elstad, Eyvind & Kirsten Sivesind (red): PISA – sannheten om skolen? Universitetsforlaget. Reichenberg, Monica 2007: La det bli et eventyr å lese lærebøker! I: Bråten, Ivar (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Cappelen Akademisk Forlag.

Reichenberg, Monica 2007: La det bli et eventyr å lese lærebøker! I: Bråten, Ivar (red.): Leseforståelse. Lesing i kunnskapssamfunnet – teori og praksis. Cappelen Akademisk Forlag.

Roe, Astrid: Kap 9, leseprøver. I Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Universitetsforlaget. S 177- 208, 32 s

Ordforråd

Enström, Ingegerd 2004: Ordförråd och ordinlärning – med særligt fokus på avancerade inlärare. I I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle. s. 171- 196. 26 s

Golden, Anne 1984: Fagord og andre ord i o-fagsbøker for grunnskolen. I: "Kan jeg få ordene dine, lærer?" LNU/Cappelen.  6 s

Golden, Anne & Lise Iversen Kulbrandstad 2007: Teksten som utgangspunkt for arbeid med lesing og ordforråd. Andrespråksdidaktiske utfordringer i videregående opplæring. I NOA nr 2,  s 33-66. 33 s

Nagy, William 2007: Metalinguistic Awareness and the Vocabulary Developement and Reading Comprehension. I Wagner, R.K., A.E. Muse & K.R. Tannenbaum, s 52-77. 26 s

Viberg, Åke 2004: Lexikal utveckling i ett andraspråk. I Hyltenstam, Kenneth & Inger Lindberg (red.): Svenska som andraspråk - i forskning, undervisning och samhälle, s. 197-220. 24 s

Metaforer

Askeland, Norunn 2006: Metaforar i fagtekstar og lærebøker. I Maagerø, Eva & Elise Seip Tønnessen (red): Å lese i alle fag. Universitetsforlaget,  s 88-108. 21 s

Golden, Anne 2001: Hvem er det som har hodet fullt av ideer, hjertet på riktig sted, tar hånd om de lovende studentene og har beina godt plantet på jorda? Menneskets kropp som kildedomene i metonymiske og metaforiske uttrykk. I: Golden, Anne og Helene Uri (red.): Andrespråk, tospråklighet, norsk. Festskrift til Anne Hvenekilde. Oslo: Unipub forlag,  s 1-15. 16 s

Golden, Anne 2005: Metaforisk bevissthet – et verktøy for å øke forståelsen? I Norsklæreren 3. 4 s

 

Tillegg (for NOAS4105)


Skriving
Golden, Anne og Elisabeth Selj 2015: Skriving på norsk som andrespråk. Vurdering, opplæring og elevenes stemme. Kap. 10 + 13. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. 33 s.

Lesing
Verhoeven, Ludo 2011: Second Language Reading Acquisition I Kamil, Pearson; Moje & Afflerbach 2011:  Handbook of Reading Research Volume IV s. 661-683, 23 s

+ ca 100 s sider som avgjøres i samråd mellom student og faglærere.

Publisert 23. nov. 2016 17:28 - Sist endret 27. jan. 2017 11:19