Bøker og rapporter
Hvistendahl, Rita. Elevportretter. Fra det flerkulturelle klasserommet. Oslo 2001. (222 s.)
Aamotsbakken, Bente. Skolens kanon vår viktigste lesedannelse? En studie omkring kanonisering i norskfaglige antologier for videregående skole, allmennfaglig studieretning. Høgskolen i Vestfold 2003. Rapport 9/2003. (90 s.) Elektronisk utgave tilgjengelig på http://www-bib.hive.no/tekster/hveskrift/rapport/2003-09/omtale.html
Artikler i kompendium
Longum, Leif. ”Eksamensoppgaver som styringsmiddel. En liten historikk omkring omleggingen av de litterære artiumsstilene etter 1963”, i På fallrepet, 1998, ss. 270-277
Kvalsvik, Bjørn Nic.: ”Narrativ og sosial identitet: Nordahl Rolfsen som sosialdemokratisk ideolog”. I Norsklæreren 5/1993, ss. 5-11
Madsen, Kjell-Arild. ”Oppbrudd eller kontinuitet? Norskfaget i Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97)”, i A.O. Telhaug og P. Aasen (red.): Både - og. 90-tallets utdanningsreformer i historisk perspektiv, 1999, ss. 158-176
Aarsæther, Finn. ”1990-åras danskfag, norskfag og svenskfag. Tre nordiske læreplaner”, i Nordisk Pedagogik 1/1997, ss. 43-55
Guillory, John: ”Canon”, i Lentricchia, Frank & Mc Laughlin, Thomas: Critical Terms for Literary Study, The University of Chicago Press 1990, ss. 233-249
Aarseth, Asbjørn. ”Litteraturhistorisk periodisering som teoretisk problem” og ”Romantikken som litteraturhistorisk konstruksjon”, i Romantikken som konstruksjon, 1985, ss. 9-28 og 243-264
Dvergsdal, Alfhild. ”Norsk litteratur i tusen år (1994): Noen generelle betraktninger”, i Norsklæreren 5/94, ss. 5-10
Wærp, Henning Howlid. ”Romantikken som periode og begrep - en kommentar til Norsk litteratur i tusen år”, i Norsklæreren 5/94, ss. 17-21
Ystad, Vigdis. ”Norsk litteratur i tusen år”, i Norsklæreren 2/95, ss. 33-36
Bache-Wiig, Harald. ”En avdramatisert litteraturhistorie?” i Norsklæreren 1/95, ss. 29-32
Aarnes, Sigurd Aa. ”Om å rette baker for smed,” i Norsklæreren 3/95, ss. 49-50
Aarseth, Asbjørn. ”Romantikken på norgesglas?” i Norsklæreren 4/9, ss. 65-67
Schou, Søren: ”Litteraturhistorie og narration”, i Bredsdorff, Thomas & Finn Hauberg Mortensen /red.): Hindgavl Rapport: Litteraturteori i praksis. Odense Universitetsforlag 1995, ss. 15-25
Steinfeld, Torill. ”På hjemlig grunn. Norske skolelitteraturhistorier ca. 1900-1940”, i Dahl, Per & Torill Steinfeld (red.). Videnskab og national opdragelse, del 2, ss. 449-487
Aarnes, Sigurd Aa. ”Wergelandskultusen som nasjonsbyggende faktor”, i Å dikte en nasjon. Artikler om norsk litteratur. Nordisk institutt, Universitetet i Bergen 1997 ss, 163-176.
Aarnes, Sigurd Aa. ”Gullalderkonstruksjonen i Harald og Edvard Beyers Norsk Litteraturhistorie”, i Å dikte en nasjon, 1997, ss. 155-163
Iser, Wolfgang. ”Tekstens appellstruktur”, i Olsen, Michel & Kelstrup, Gunver: Værk og læser. En antologi om receptionsforskning. Borgen 1981, ss.102-133.
Wallgren, Thomas: ”Från teksttolkning och resepsjonsestetik till en teori om estetisk verkan”, i Elise Seip Tønnessen og Eva Maagerø (red.): Tekstblikk, Kbh. 1999, ss. 62-73
Steffensen, Bo. ”Kap. 6. Empiriske læserundersøgelser”, i Når børn læser fiction. Grundlaget for en ny litteraturpædagogikk. Akademisk forlag 1995 ss. 120-142
Hettmar, Vibeke. Kap. 11: ”Faglighedens mange ansigter”, i Litteraturpædagogik og elevfaglighed, Danmarks lærerhøyskole, 1996, ss. 343-352
Knulst, Wim & Kraaykamp, Gerbert. ”Trends in Leisure Reading: Forty Years of Research on Reading in the Netherlands”, i Poetics. Elseviers Science Publishers B.V. nr 26, 1998 ss. 21-41
Alloway, Nola & Gilbert, Pam. “Boys and Literacy: Lessons from Australia.” i Gender and Education 1/1997, ss. 49-59
Millard, Elaine. “Differently Literate: “Gender Identity and the Construction of the Developing Reader”, i Gender and Education 1/1997, ss. 31-48
Aubert, Vera Grønborg. ”Ungdomslitteratur - en jentesak?” i Norsklæreren 3/96, 34-38
Roe, Astrid. “Who killed the young man? 15-year-olds' responses to a fable.” I K. Nauclér (ed.): Papers from the Third Conference on Reading and Writing [= Working Papers 50, Lund University, Dept. of Linguistics and Phonetics], 33-45. Lund: University of Lund 2002
Annet
Hernes, Gudmund: ”Læreboka: Fra godkjenning til forskning”, i Seminarrapport. Lærebokseminar Leangkollen 8.-10-11- 1991. NFF 1992, s. 35-51.
Om PISA-undersøkelsen
PISA 2000 med få ord. En kortversjon av den nasjonale rapporten: “Godt rustet for framtida? Norsk 15-åringers kompetanse i lesing og realfag i et internasjonalt perspektiv". Rapport nr. 13. Desember 2001. (12 s.)
http://www.pisa.no/Dokumenter/kortrapport_rettmarg.pdf
Reading for Change. Performance and Engagement Across Countries. Executive Summary . (22 s.)
http://www.pisa.oecd.org/Docs/Download/ReadingExeSummary.pdf
Lærebøker og fagplaner for skoleverket
Studentene skal legge opp ca 200 sider fra læreverk i norsk og skole- eller studieutgaver av norsk skjønnlitteratur. Dette skal omfatte minst to av følgende punkter:
· Litteraturhistorie
· Omtale av tekstlesning og analyse
· Etterord/veiledning og arbeidsoppgaver til skole- eller studieutgaver.
Studentene skal gjøre seg kjent med fagplaner for norskfaget (ungdomstrinnet i grunnskolen og videregående skole.)
Selvvalgt pensum: ca. 150 sider.
Studentene må være forberedt på at dette pensum skal benyttes ved utarbeidelse av emneoppgaven eller underveisoppgaver (muntlige eller skriftlige presentasjoner/drøftinger).
Det øvrige pensum kan bli justert i samråd med studentene.