LIT2342 – Litterært fordypningsemne: sjangerstudium: Roman/allegori

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emneserien LIT2341-59 tilbyr varierende fordypningsstudium i én litterær sjanger (eks. komedie, tragedie, roman, novelle, lyrikk, essays).

Hva mener vi med en litterær sjanger? Begrepet sjanger er ikke enkelt å gjøre rede for, ikke minst fordi dette begrepets betydning har endret seg gjennom historien. Men nettopp heri, i selve bevisstheten om historisk endring, øyner man et utgangspunkt for en diskusjon om sjanger som begrep. I det hele tatt retter det sjangermessige studiet av litteratur oppmerksomhet mot en rekke litteraturvitenskapelige problemstillinger. I høst vil vi undersøke romansjangeren, og vi legger veien om allegorien.

Hva er – og hva var – en allegori? Hvordan preger allegorien romanens historie? John Bunyans The Pilgrim’s Progress (1678) er blitt kalt ”a founding text in the development of the English novel”. For Bunyan er allegorien et strukturerende prinsipp, eller en funksjon; man kan hevde at Bunyans beretning fungerer innenfor et allegorisk nettverk. I Dag Solstads roman 16.07.41 (2002) griper allegorien inn i handlingen; tidlig i romanen beretter hovedpersonen om sine første himmelske forestillinger:

”Dette tomme skylandskapet var blitt befolket med himmelfugler. Jeg kretset omkring her, inne i en slik fugl, sett fra de andre fuglenes perspektiv. Jeg skuet utover dette paradisiske landskap, og fant det naturlig å se engler, fabeldyr og allegoriske forestillinger innenfor dette sfæriske panorama.”

Pensum består av litterære tekster tilsvarende 5-6 verk, hentet fra ulike litteraturhistoriske epoker og fra minst to språkområder, og et utvalg sekundærlitteratur og sjangerteoretiske fremstillinger tilsvarende 2 verk (300-400 s). Pensum finnes på emnesiden for hvert semester.

Hva lærer du?

Studentene får fordypet kunnskap om den aktuelle sjangeren og elementær kjennskap til sjangerteoretiske problemstillinger. I tillegg oppøves tekstanalytisk kompetanse, skriftlig formidling av et emne og bruk av IKT.

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper

20 studiepoeng i litterære emner samt LIT2000 – Litteraturvitenskapelige grunnlagsproblemer må være avlagt på forhånd. LIT2000 kan eventuelt tas parallelt.

Undervisning

Seminarundervisning med i alt 2 timer i uken fordelt gjennom semesteret. I tillegg kommer 3 lese-/skriveuker, i alt 15 uker. Undervisningen er basert på at studentene deltar aktivt, og det forutsettes at hver student holder minst ett forberedt muntlig innlegg på seminaret eller ett skriftlig innlegg i undervisningsoppleggets elektroniske diskusjonsforum. Generell veiledning om oppgaveskriving og drøfting av problemstillinger skjer i seminaret og/eller ved bruk av IKT.

Eksamen

Eksamen består av en semesteroppgave på 9 sider (ca. 20.000 tegn uten mellomrom) som skrives over oppgitt tema. I siste halvdel av semesteret gis flere oppgaver som studentene kan velge blant. Målform: Oppgaven kan skrives på norsk (nynorsk eller bokmål) eller et annet skandinavisk språk. Den kan også skrives på et av de store europeiske språkene etter forhåndssøknad. Besvarelsen leveres til fastsatt frist i slutten av semesteret. Oppgaven vurderes av faglærer. Gradert karakterskala benyttes.

Eksamen forutsettes avlagt i undervisningssemesteret. Studenter som på grunn av langvarig sykdom/funksjonshemming ikke kan avlegge eksamen i undervisningssemesteret, må kontakte eksamenskonsulenten.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Undervisning

Høsten 2004

Eksamen

Høsten 2004

Undervisningsspråk
Norsk