LIT4313 – Litteraturteoretisk emne: Representasjon og selvframstilling
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Hvert av emnene i emneserien LIT4311-19 er et studium av én eller flere litteraturteoretiske tradisjoner eller problemstillinger. Det konkrete innholdet vil veksle fra semester til semester.
Høsten 2005 presenteres selvframstillende strategier i tre typer litterære tekster: 1. Klassikere: Montaigne, Rousseau, Nietzsche. 2. Moderne dagbøker, selvbiografier og fiksjoner: Kafka, Anais Nin, Gombrowicz, Nabokov, Naipaul, Sebald. 3. Norske eksempler fra samtiden: Solstad, Haavardsholm, Frobenius.
Pensum består av 500-700 sider teori. I tillegg kan det komme et utvalg litterære tekster i et omfang av inntil ett verk. Pensum finnes på emnesiden for høstsemesteret.
Hva lærer du?
Studentene tilegner seg en dypere forståelse av sentrale teoretiske perspektiver og begreper, og settes i stand til å demonstrere teoretiske innsikter i praktisk litterær analyse.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Opptak til masterstudium i Litteratur- eller Estetikkprogrammet.
Undervisning
Seminarundervisning med 2 timer i uken i 12 uker. I tillegg kommer lese-/skriveuker fordelt gjennom semesteret, i alt 14 uker. Undervisningen er felles med tilsvarende 20-studiepoengsemne. Den er basert på at studentene deltar aktivt og at de presenterer utkast til semesteroppgaven muntlig i løpet av seminaret. Denne kommenteres av faglærer. Eventuelt vil det også opprettes nettbasert diskusjonsforum.
Eksamen
Tema for semesteroppgaven bestemmes av studenten i samarbeid med faglærer. Utkast til oppgaven må være presentert og kommentert før studenten kan framstille seg til eksamen. Semesteroppgaven skal være ca. 7-8 sider à 2300 tegn uten mellomrom. Den leveres til fastsatt frist etter at undervisningen er slutt. Målform: norsk (bokmål, nynorsk) eller et annet skandinavisk språk. Sentrale europeiske språk kan brukes etter søknad til instituttet på forhånd. Oppgaven vurderes av faglærer. Gradert karakterskala benyttes.
Eksamen må avlegges i undervisningssemesteret.