Pensum/læringskrav

Pensumliste for MEST3726, Online-spill og online-sosialisering

Bøker

Engholm, Ida, and Lisbeth Klastrup: Digitale verdener : de nye mediers æstetik og design., 2004. Gyldendal.. Kapittel 9 (Juul), 11 (Konzack), 12 (Klastrup), 13 (Taylor) ca. 70 sider. .

Hine, Christine: Virtual ethnography, 2000. London: Sage. 192 sider. .

Kendall, Lori: Hanging Out in the Virtual Pub- Masculines and Relationships Online, 2002. California: University of California Press. 301 sider. .

Schaap, Frank: The words that took us there: Ethnography in a virtual reality, 2002. Amsterdam: Aksant Academic Publishers. 152 sider. .

Artikler og rapporter

Bartle, Richard : Hearts, Clubs, Diamonds, Spades: Players Who Suit MUDs, 1996. 20 sider. Artikkelen er tilgjengelig på følgende nettsted:. Hearts, Clubs, Diamonds, Spades.

Castronova, Edward: Virtual Worlds: A First-Hand Account of Market and Society on the Cyberian Frontier , 2001. 40 sider. Rapporten er tilgjenglig på følgende nettsted:. Virtual worlds.

Yee, Nickolas: The Norrathian Scrolls: A Study of EverQuest , 2001. 76 sider. Rapporten er tilgjengelig på følgende nettsted:. The Norrathian Scrolls.

Karlsen, Faltin: Media Complexity and User Diversity, 2004. ISBN: 87-7949-077-8. 10 sider: Artikkelen er tilgjengelig på følgende nettsted:. Other players.

Til sammen ca. 870 sider.

Relevante alternative pensumartikler og bøker

Spillforskning

Aarseth, Espen: Playing Research:Methodological approaches to game analysis, 2003. Paper presentert på konferansen Digital Arts and Culture, Melbourne. (Metodeartikkel om forskning på dataspill). Artikkelen kan lastes ned her (pdf).

Baur, Timo og Castulus Kolo: Living a Virtual Life: Social Dynamics of Online Gaming, 2004. Artikkel publisert i Game Studies, vol. 4, nr 1. (Kvantitativ undersøkelse av spillerpreferanser i Ultima Online). Lenke til artikkelen her.

Jakobson, Mikael og T.L. Taylor: The Sopranos Meets EverQuest: Social Networking in Massively Multiplayer Online Games, 2003. Paper presentert på konferansen Digital Arts and Culture, Melbourne. (Artikkel om normer for sosialisering i EverQuest). Artikkelen kan lastes ned her (pdf).

Juul, Jesper: The Open and the Closed: Games of Emergence and Games of Progression, 2002. Frans Mäyrä (ed.): Computer Game and Digital Cultures Conference Proceedings, s. 323-329. Tampere University Press. Paper presentert på konferansen Computer Games and Digital Cultures conference. Tampere, Finland. (Artikkelen analyserer to typer struktur i dataspill, med EverQuest som eksempel). Lenke til artikkelen her.

Manninen, Tony: Interaction Forms and Communicative Actions in Multiplayer Games, 2003. Artikkel publisert i Game Studies, vol. 3, nr. 1. (Analyse av ulike typer interaksjon i flerbrukerspill). Lenke til artikkelen her.

Mortensen, Torill: Playing with players. Potential methodologies for MUDs, 2002. Artikkel publisert i Game Studies, vol. 2, nr. 1. (Metodeartikkel som fokuserer på studiet av flerbrukerspill). Lenke til artikkelen her.

Mortensen, Torill: Pleasures of the Player: Flow and Control in Online Games, 2003. Universitetet i Bergen og Høgskolen i Volda. Doktorgradsavhandling. Avhandlingen kan lastes ned her (pdf).

Wright, Talmadge, Eric Boria and Paul Breidenbach: Creative Player Actions in FPS Online Video Games, 2002. Artikkel publisert i Game Studies, vol. 2, nr. 2. (Analyse av Counter Strike-spilleres kreative språkbruk under spilling). Lenke til artikkelen her.

Forumsosialisering (Usenet, IRC, chat)

MacKinnon, Richard C.: Searching for the Leviathan in Usenet, 1995. Sage Publications. I Steven G. Jones: CyberSociety, 112-137. (Om normer for sosialisering på Usenet. Tilgjengelig som masterkopi i boks over de ansattes posthyller. Ta kopi av kopien og legg den tilbake i boksen.).

Generelt om onlinesosialisering

Turkle, Sherry: Life on the Screen. Identity in the Age of the Internet., 1995. Simon & Shuster/Phoenix . ISBN: 1-85799-888. (Klassiker som særlig omhandler Internetts muligheter for utprøving av alternative "selv" i sosial interaksjon med andre.).

Generelt om metode (til Dagny Stuedahls forelesning 31.3)

Sveningssson, Löwheim, Bergquist: Att fånga Nätet. Kvalitative Metoder för Internetforskning, 2003. Studentlitteratur, Lund.

Publisert 7. mars 2005 00:35 - Sist endret 13. apr. 2005 02:08