MEVIT4612 – Medier og valgkamp
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet tar opp sentrale problemstillinger knyttet til medienes rolle i moderne valgkamper gjennom analyser av utvalgte spørsmål i en konkret valgkamp.
Hva lærer du?
Siktemålet med emnet er å gi studentene trening i å gjennomføre empiriske undersøkelser med utgangspunkt i relevant litteratur, samt reflektere over det design som er valgt for å belyse den aktuelle problemstillingen.
Opptak og adgangsregulering
Emnet startet våren 2003 og det tas ikke opp nye studenter i høstsemesteret.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Studentene kan benytte både kvalitative og kvantitative metoder i emneoppgaven, det er en fordel om studentene har tatt emner på hovedfagsnivå i den metodiske tilnærmingen de velger.
Undervisning
Studentene skal skrive en emneoppgave i tilknytning til valgkampen foran kommune- og fylkestingsvalget i 2003. Første del av emnet finner sted i mai. Studentene skal utarbeide et opplegg (design) for emneoppgaven, slik at datainnsamlingen kan finne sted i løpet av valgkampen i august/september.
Fremmøte på plannleggingsdagene i mai er obligatorisk. Annen del av emnet finner sted i løpet av valgkampen. Studentene skal da diskutere og reflektere over utviklingen av valgkampen i lys av relevant faglitteratur.
Eksamen
Emneoppgave, innlevering 17. oktober 2003. Bedømmes med bokstavkarakterer.