Pensum/læringskrav

Kunnskap:

Læringskrav JUS5504 masteremnet:

God forståelse for utvalgte teorier og forskningsfunn om konflikter, konflikters utvikling og konflikthåndtering, herunder om:

  • Konfliktbegrepet, konfliktprosessen, strukturer som former konfliktprosessen, konfliktemner og skjevheter i konfliktoppfattelsen.
  • Emosjoner, bedømmelser og beslutninger i konflikt.
  • Personlighet, kjønn, kultur og konflikters kontekst.
  • Roller, makt og tillit i konflikt.
  • Konfliktstrategier og konflikttaktikker.
  • Hvordan konflikter oppstår og utvikler seg, herunder om kilder til konflikt, og om eskalering

God forståelse av sentrale teorier om hvordan konflikter kan håndteres på måter som ivaretar individer, grupper og organisasjoner, herunder om:

  • Teorien om samarbeid og konkurranse

  • Konstruktive kontroverser, språk og kommunikasjon.

  • Problemløsning i konflikter

  • Kreativitet i konflikter.

  • Endring og konflikt.

  • Prosedyral rettferdighet.

Kunnskap om trekk ved de rettslige behandlingsmåter og prosessformer, herunder om:

  • Juristprofesjonene og deres oppgaver og roller i konflikthåndtering.

  • Begrepet rettsliggjøring.

  • Alternativ tvisteløsning.

Ferdigheter:

Emnet gjør deg i stand til å identifisere og analysere utvalgte problemstillinger ved forståelse og håndtering av konflikter og kunne redegjøre for sentrale teorier og forskningsfunn vedrørende disse.

Emnet gir deg også ferdigheter i å analysere konkrete konflikter ved hjelp av fagets teorier og begrepsapparat, samt å planlegge intervensjoner og strategier basert på disse.

Generell kompetanse:

Emnet oppøver evnen til refleksjon rundt alternative måter å håndtere konflikter på, som kan ivareta individers, gruppers og organisasjoners mål og interesser.

Emnet gir deg kjennskap til forholdet mellom juss og etikk ved håndtering av konflikter, derunder at det kan ligge etiske forventninger ut over de klart definerte regler, samt en bevisst holdning til hvordan slike dilemmaer kan løses i praksis.

 

Hovedlitteratur:

Blandhol, Sverre (2014): Konfliktanalyse, Fagbokforlaget, kap. 1-11.

Coleman, Peter T., Deutsch, Morton og Marcus, Eric C. (eds.) (2014): The Handbook of conflict resolution : theory and practice, San Francisco: Jossey-Bass, kapittel 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9,10, 15, 20, 21 og 22.

Christie, Nils (1977): «Konflikt som eiendom», Tidsskrift for rettsvitenskap, s. 113-132.

Ristvedt, Per M. og Ola Ø. Nisja (2008): Alternativ tvisteløsning, Cappelen, kapittel 1 og 2

Tilleggslitteratur:

Bercovitch, J., et al. (eds.) (2009). The Sage handbook of conflict resolution. Los Angeles, Sage

Coleman, Peter T., Deutsch, Morton og Marcus, Eric C. (eds.) (2014): The Handbook of conflict resolution : theory and practice, San Francisco: Jossey-Bass (De kapitler som ikke er hovedlitteratur).

Fisher, Roger og Daniel Shapiro (2006). Beyond Reason: Using Emotions as You Negotiate, New York: Penguin

Kriesberg, L. and B. W. Dayton (2012). Constructive Conflicts: from Escalation to Resolution. Lanham, Md., Rowman & Littlefield.

Moffitt, M. L., & Bordone, R. C. (2005). The handbook of dispute resolution. San Francisco: Jossey-Bass.

Pruitt, Dean G, og Sung Hee Kim (2004): Social Conflict: Escalation, Stalemate, and Settlement, 3rd ed. McGraw Hill.

Ramsbotham, O., et al. (2011). Contemporary conflict resolution: the prevention, management and transformation of deadly conflicts. Cambridge, Polity Press.

Stone, D., et al. (2010). Difficult conversations: How to discuss what matters most, Penguin.

Ury, William (1993): Getting past no: negotiating your way from confrontation to cooperation, New York: Bantam books

Læringskrav JUR1504 bacheloremnet:

Kunnskap:

God forståelse for utvalgte teorier og forskningsfunn om konflikter, konflikters utvikling og konflikthåndtering, herunder om:

  • Konfliktbegrepet, konfliktprosessen, strukturer som former konfliktprosessen, konfliktemner og skjevheter i konfliktoppfattelsen.
  • Emosjoner, bedømmelser og beslutninger i konflikt.
  • Personlighet, kjønn, kultur og konflikters kontekst.
  • Roller, makt og tillit i konflikt.
  • Konfliktstrategier og konflikttaktikker.
  • Hvordan konflikter oppstår og utvikler seg, herunder om kilder til konflikt, og om eskalering

     

God forståelse av sentrale teorier om hvordan konflikter kan håndteres på måter som ivaretar individer, grupper og organisasjoner, herunder om:

  • Teorien om samarbeid og konkurranse

  • Konstruktive kontroverser, språk og kommunikasjon.

  • Problemløsning i konflikter
  • Kreativitet i konflikter.

Kunnskap om trekk ved de rettslige behandlingsmåter og prosessformer, herunder om:

  • Juristprofesjonene og deres oppgaver og roller i konflikthåndtering.

  • Begrepet rettsliggjøring.

  • Alternativ tvisteløsning.
  • Prosedyral rettferdighet.  

Ferdigheter:

Emnet gjør deg i stand til å identifisere og analysere utvalgte problemstillinger ved forståelse og håndtering av konflikter og kunne redegjøre for sentrale teorier og forskningsfunn vedrørende disse.

Emnet gir deg også ferdigheter i å analysere konkrete konflikter ved hjelp av fagets teorier og begrepsapparat, samt å planlegge intervensjoner og strategier basert på disse.

Generell kompetanse:

Emnet oppøver evnen til refleksjon rundt alternative måter å håndtere konflikter på, som kan ivareta individers, gruppers og organisasjoners mål og interesser.

Emnet gir deg kjennskap til forholdet mellom juss og etikk ved håndtering av konflikter, derunder at det kan ligge etiske forventninger ut over de klart definerte regler, samt en bevisst holdning til hvordan slike dilemmaer kan løses i praksis.

 

Hovedlitteratur:

Blandhol, Sverre (2014): Konfliktanalyse, Fagbokforlaget, kap. 1,2, 4, 5, 6, 8, 9 og 10

Coleman, Peter T., Deutsch, Morton og Marcus, Eric C. (eds.) (2014): The Handbook of conflict resolution : theory and practice, San Francisco: Jossey-Bass, kapittel 1, 4, 7, 15, 20 og 21.

Christie, Nils (1977): «Konflikt som eiendom», Tidsskrift for rettsvitenskap, s. 113-132.

Ristvedt, Per M. og Ola Ø. Nisja (2008): Alternativ tvisteløsning, Cappelen, kapittel 1 og 2.

Tilleggslitteratur:

Bercovitch, J., et al. (eds.) (2009). The Sage handbook of conflict resolution. Los Angeles, Sage

Coleman, Peter T., Deutsch, Morton og Marcus, Eric C. (eds.) (2014): The Handbook of conflict resolution : theory and practice, San Francisco: Jossey-Bass (De kapitler som ikke er hovedlitteratur).

Fisher, Roger og Daniel Shapiro (2006). Beyond Reason: Using Emotions as You Negotiate, New York: Penguin

Kriesberg, L. and B. W. Dayton (2012). Constructive Conflicts: from Escalation to Resolution. Lanham, Md., Rowman & Littlefield.

Moffitt, M. L., & Bordone, R. C. (2005). The handbook of dispute resolution. San Francisco: Jossey-Bass.

Pruitt, Dean G, og Sung Hee Kim (2004): Social Conflict: Escalation, Stalemate, and Settlement, 3rd ed. McGraw Hill.

Ramsbotham, O., et al. (2011). Contemporary conflict resolution: the prevention, management and transformation of deadly conflicts. Cambridge, Polity Press.

Stone, D., et al. (2010). Difficult conversations: How to discuss what matters most, Penguin.

Ury, William (1993): Getting past no: negotiating your way from confrontation to cooperation, New York: Bantam books

Publisert 9. nov. 2016 14:49 - Sist endret 29. nov. 2016 10:13