(4) Hvor skal vi lande?

Nå som vi har modellert atmosfæren og vet litt mer om hvordan turen ned på planeten blir er det på tide å finne ut hvor vi skal lande. Man kan nemlig ikke lande hvor som helst. Det vil være uheldig om romsonden lander i en sjø, eller om den lander i en bratt fjellskråning og detter ned og blir ødelagt. Derfor har vi brukt tid på å ta bilder av atmosfæren for å lete etter et optimalt landingssted.

Så hvor skal vi velge å lande? For å svare på det har vi brukt en rekke ulike metoder. Prosessen innebærer å beregne de skiftende koordinatene til potensielle landingssteder på grunn av planetens rotasjon og å kartlegge overflaten ved hjelp av bilder tatt i bane rundt planeten.

Så hvorfor er det så viktig å gjøre disse beregningene? En vellykket landing av et romsonde krever nøyaktige beregninger og god planlegging. Planetens rotasjon introduserer et ekstra element i landingsprosessen, noe som gjør det nødvendig å justere romfartøyets bane. Denne utfordringen gjøres enda større på grunn av behovet for å kartlegge og velge et smart landingssted fra bane rundt planeten.

Hvordan velger vi landingssted?

Tilnærmingen består av to hovedfaser:

Rotasjonsdynamisk analyse:

Vi har utviklet en funksjon som beregner de skiftende koordinatene til potensielle landingssteder over tid, og som tar hensyn til planetens konstante spinn. Denne funksjonen tar utgangspunkt i de nåværende koordinatene og tiden som har gått, og beregner nye koordinater. Det sfæriske koordinatsystemet brukes for å gjøre beregningen enklere, og \(\phi\)-koordinaten øker lineært for å representere planetens spinn. Vi har brukt følgende ligning:

\(\phi(t)=\omega t+\phi_0\)

Her inngår de følgende størrelsene:

  • \(\omega\) er vinkelhastigheten (hvor mange grader planeten roterer per tid).
  • \(t\) er tiden.
  • \(\phi_0\) er startvinkelen til planeten.

Hvis du studerer ligningen mye vil du kanskje se at den ligner mye på ligningen for posisjon \(s(t)\) gitt ved \(s(t)=vt+s_0\), der \(v\) er farten og \(s_0\) er startposisjonen. Vi antar at radiusen \(r\) og vinkelen \(\theta\) holdes konstant slik at vi kan se bort i fra de i beregningen.

I figur 1 kan du se hvordan et punkt som starter i \(\phi=\phi_0\) ender opp i punktet \(\phi=\phi_0+\omega t\) etter en tid \(t\).

Figur 1. Her ser vi det samme punktet i to situasjoner. Når kulen roterer vil punktet flytte på seg, og dermed endre vinkelkoordinaten \(\phi\). Legg merke til pilen som peker opp fra kulen. For å finne rotasjonsretningen kan du bruke samme høyrehåndsregel som du bruker for å finne magnetfeltet rundt den rett leder.

Når vi skal beregne landingspunktet må gjør vi følgende:

  1. Opprinnelige koordinater: Bestem de opprinnelige sfæriske koordinatene \((r,\theta,\phi)\) for landingsstedet
  2. Tid som har gått: Mål eller definer tiden som har gått siden den første koordinatmålingen.
  3. Oppdatert lengdegrad: Beregn den nye vinkelen (\(\phi\)) ved hjelp av den nevnte formelen, og ta hensyn til planetens rotasjon i løpet av den tiden som har gått.

De nye koordinatene for landingsstedet er da \(\left(r,\theta,\phi(t)\right)\).

Omløpsundersøkelse:

  1. Raketten fullfører ett omløp rundt planeten og tar bilder og videoer av overflaten.
  2. Bildene brukes til å identifisere og velge et egnet landingssted, med en preferanse for steder på planetens dagside for å sikre god sikt under landingsprosessen. I tillegg ønsker vi å finne et flatt område uten vann der vi skal lande.

Kameraet ble justert underveis i reisen slik at det alltid pekte midt på planeten, altså det punktet på planeten som var nærmest kameraet. I figur 2 kan du se noen eksempler på det.

Figur 2. Kameraet ved to ulike tider. Pilene representerer retningen de peker i. De vil alltid peke mot de punktene det er kortest avstand til.

Hvordan ser overflaten ut?

Vi tok en rekke bilder og de så egentlig ganske like ut alle sammen. I de to figurene under kan du se eksempler på hvordan overflaten ser ut.

Figur 3. Her ser vi overflaten i et bilde tatt med et kamera på raketten. Som vi ser er det ugjevnt terreng med mange fljell.
Figur 4. Tilsvarende som i forrige figur ser vi et ugjevnt terreng, men også mange sjøer eller hav.

Som vi ser fra figurene er det ingen åpenbare gode plasser å lande. Vi ønsker jo gjerne et så stort og flatt område som mulig for å sikre en trygg landing. 

I mangel på et åpenbart beste landingssted falt til slutt valget på et sted gitt ved koordinaten \(\phi=3.18\) der vinkelen er målt i radianer. Dette punktet er på en høyde på rundt \(6.60\cdot10^6m\) fra kjernen, så rundt \(3.6\)% lenger enn jordens middelradius. Under kan du se et bilde av landingsstedet. Det er viktig å huske på at de modellene vi har laget for atmosfæren er veldig forenklede, så vi kan ikke forvente å lande akkurat der vi ønsker, men forhåpentlig vil vi lande i nærheten.

Figur 5. Her kan dere se landingsstedet. Vi har planer om å forsøke å lande litt under midten i bildet. Det ser ut til å være en del fjell der som kan skape litt problemer, men det viktigste er at det er langt i fra sjøene. 

Da har vi endelig funnet ut hvor vi skal forsøke å lande. I neste blogginnlegg skal vi gjøre selve landingen. Tror dere vi klarer en vellykket landing? I neste bloggpost skal vi finne ut av det.

Av Simon Berg, Marius Torsheim
Publisert 19. nov. 2023 20:06 - Sist endret 19. nov. 2023 20:13