KUNNSKAPER
Kandidaten …
- har avansert kunnskap om kultur- og samfunnsforhold i USA i et historisk og nåtidig perspektiv
- har spesialisert kunnskap om et tema valgt fra et bredt spekter innenfor kultur- og samfunnsforhold i Nord-Amerika
- har innsikt i fagrelevante vitenskapelige og metodologiske problemstillinger
- har inngående kunnskap om epistemologien i relevante akademiske modeller og teorier innenfor samfunnsfag og humaniora
- har kunnskap om hvilke teorier og hendelser som har formet og former både Nord-Amerika-studier og områdestudier som fagfelt
- kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
- har kunnskap om etiske normer for vern av kilder og kildemateriale og kan anvende disse i eget akademiske arbeid
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i Nord-Amerika-studiers historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
FERDIGHETER
Kandidaten …
- kan uttrykke seg variert og presist på engelsk, både skriftlig og muntlig, med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet
- kan skille mellom primær- og sekundærkilder
- kan bruke, analysere og forholde seg kritisk til informasjonskilder som vitenskapelige publikasjoner, innsamlede data, databaser og oppslagsverk
- kan bruke biblioteker og arkiver til å samle inn relevant informasjon og orientere seg i faglitteraturen
- kan bruke disse informasjonskildene til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan analysere relevante teorier, metoder, argumenter og fortolkninger innenfor Nord-Amerika-studier og arbeide selvstendig med å fremstille store informasjonsmengder på en strukturert måte, analysere disse og bygge opp komplekse, faglige argumenter
- kan trekke egne slutninger på grunnlag av et stort materiale
- kan sette opp noteapparat, referanser og bibliografi
- kan anvende fagets teorier og metoder for å gjøre et større, selvstendig akademisk arbeid
- kan se nye problemstillinger og stille nye og fruktbare spørsmål, samt analysere disse i en større faglig sammenheng
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten …
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle teoretisk kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten
- kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig setting
- kan bidra til nytenkning innen fagområdet