Kunnskap
- Ha god konseptuell forståelse av nøkkelprinsipper innen statistikk (for eksempel usikkerhet og variasjon) for å gjøre solide tolkninger av data og for å kunne støtte slutninger og konklusjoner.
- Vise forståelse for klassisk testteori og målingsmetoder, så vel som å kunne ta i bruk mer moderne teknikker for testdesign basert på Item Response Theory.
- Ha innsikt i ulike tilnærminger til å analysere og anvende data for å håndtere utfordringer knyttet til målinger og for å kunne besvare forskninsspørsmål innen samfunnsvitenskapene.
- Vise forståelse for nåværende paradigmer og tilknyttede samfunnsdebatter innen vurdering, måling og evaluering.
Ferdigheter
- Kvantitative ferdigheter: anvende moderne statistiske teknikker (for eksempel strukturelle likningsmodeller) for å analysere og anvende data for å produsere kunnskap.
- Programvare: beherske programvaremiljøet R for statistisk databehandling og grafikk.
- Design: kunne implementere god praksis, inkudert pilotstudier og kognitive intervjuer, for å utforme måleinstrumenter med høy kvalitet.
- Kommunikasjon: kunne skrive vitenskapelige artikler og forskningsrapporter, presentere og holde innlegg i akademiske og profesjonelle kontekster.
Kompetanse
- Delta og bidra konstruktivt, og kritisk, i diskusjoner om eksisterende vurderings- og evalueringssystemer, særlig med hensyn til problemstillinger knyttet til validitet og reliabilitet
- Delta aktivt i utviklingen i nye vurderings- og måleinstrumenter med et sterkt fokus på validitet og reliabilitet for det formålet som instrumentene er tenkt å brukes til.