Kunnskaper
Kandidater med studieretning i folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester
- har avansert kunnskap om de viktigste folkehelseproblemene, determinanter for folkehelse, årsaker til sosial ulikhet i helse, og hva som fremmer helse og forebygger sykdom
- har inngående kunnskap om sentrale begreper og teorier knyttet til folkehelsearbeid, etikk, forebyggende og helsefremmende arbeid i helsetjenestene og i samspill mellom ulike sektorer
- har avansert kunnskap om folkehelsearbeid i et livsløpsperspektiv, herunder forståelse av og forebygging av livsstilsproblemer forbundet med rus, ernæring og fysisk aktivitet
- har avansert kunnskap om smittevern og håndtering av epidemier/pandemier
- har bred kunnskap om forebyggende tiltak for de mest vanlige livsstilsykdommene som hjerte og karsykdommer, overvekt, diabetes 2, belastningslidelser og stressrelaterte lidelser
- har avansert kunnskap om strategier som motvirker sosial ulikhet i helse og helsepedagogiske tilnærminger i folkehelsearbeid
- kan anvende kunnskap om hva som fremmer helse og livskvalitet til å utvikle/designe og implementere spesifikke folkehelsetiltak
- har avansert kunnskap om utvikling og implementering av tjenesteinnovasjon i folkehelsearbeid
Ferdigheter
Kandidater med studieretning i folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester kan
- anvende ulike metoder til å utvikle, initiere og evaluere helsefremmede og sykdomsforebyggende tiltak på individ, gruppe og befolkningsnivå
- analysere og håndtere etiske utfordringer i folkehelsearbeid på en systematisk måte
- anvende helsepedagogiske teorier og modeller i kommunikasjon– og helseopplysningsarbeid, og for å fremme helsekompetanse i befolkningen
- implementere helsefremmende tiltak og strategier
Generell kompetanse
Kandidater med studieretning i folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester
- initiere og drive systematisk folkehelsearbeid og tjenesteutvikling
- bidra til kunnskapsutvikling og nytenkning innen folkehelsearbeid
- identifisere og analysere etiske problemstillinger i folkehelsearbeid og betydning for et bærekraftig samfunn
- reflektere over og analysere hva som hemmer og fremmer god helse og bærekraft, livskvalitet og tilgang til likeverdige helsetjenester, uansett alder og bosted
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge, utvikle, prioritere, implementere og evaluere folkehelsefremmende og bærekraftige tiltak, innad i helsetjenesten og på tvers av samfunnssektorer