Hva lærer du?

Om læreryrket og lektorutdanningen

Læreryrket vil gi deg en variert arbeidsdag med gleder, overraskelser og utfordringer sammen med unge mennesker. Du vil få et arbeid som preges av lederansvar og teamarbeid. Med denne lærerutdanningen kan du kombinere alt dette med de fagene du liker best.

Studiet passer for deg som har lyst til å arbeide med fag og mennesker. Du får et variert studium som gir deg trening i å analysere, vurdere og reflektere over undervisning, læring og fagets plass i skole og samfunn.

Studiet kvalifiserer deg til å bli lærer, primært i den videregående skolen og ungdomsskolen. Etter 5 års utdanning har du en mastergrad samt kunnskaper og ferdigheter til å skape en levende, motiverende og variert undervisning. Du får grundige fagkunnskaper som er tilpasset dagens skolefag og gir deg et solid grunnlag for faglig oppdatering gjennom en lang lærerkarriere.

Lektorprogrammet gir deg kunnskap om formidling, kommunikasjon og ledelse. Utdannelsen kvalifiserer derfor også for andre yrkesområder hvor det er krav til god formidlingsevne og pedagogisk kompetanse i tillegg til fagkunnskaper. Utdannelsen er målrettet, samtidig som den er fleksibel og gir mange valgmuligheter.


En grensesprengende lærerutdanning: Læring i  spenningen mellom vitenskapsfag og skolefag, didaktikk, pedagogikk og praksis

Den integrerte fem-årige lektorutdanningen LeP, UiO, er forskningsbasert, profesjonsrettet og integrert. Med forskningsbasert mener vi at undervisningen som tilbys bygger på kunnskap som er forankret i forskning om og innenfor de fagene som tilbys i programmet. Utdanningen er profesjonsrettet ved at formålet er å utdanne faglig sterke lærere for elever på trinn 8-13. I dette arbeidet er integreringen mellom fag, fagdidaktikk,  pedagogikk og skolepraksis helt grunnleggende.

LeP utdanner faglig sterke lærere som ser sin rolle i samfunnet og kan reflektere over den i lys av sin faglige og etiske kompetanse. En lektor fra UiO har utviklet kunnskap og kompetanser som er nødvendige for å planlegge og gjennomføre undervisning som på en faglig og omsorgsfull måte fremmer lærings- og utviklingsmulighetene til unge mennesker i sårbare faser i livet. Det innebærer å legge til rette for elevenes læring på en måte som skaper nysgjerrighet og evne til undring som åpner for nytenkning og mot til å handle i stadig mer uforutsigbare og usikre samfunnsstrukturer.

Som lærerutdannet ved LeP har du utviklet forståelse for hvordan relasjonen lærer - faginnhold – elev er i kontinuerlig endring. Du har lært å se hvordan vitenskapsfag står i relasjon til skolefag, men også hvordan disse endrer seg. Du har erfart at forholdet mellom lærer og elev påvirker hvordan et fag undervises,  men også hvorfor du selv velger å gjøre de undervisningsmetodiske valg du gjør. En tilsvarende didaktisk forståelse om sammenhengen mellom student-lærer-faget ligger også til grunn for lektorutdanningen ved UiO.

LeP’s overordnede mål er at alle studenter engasjerer seg aktivt i sin egen faglige, profesjonelle og personlige utvikling. Fordi læring er en kontinuerlig prosess som starter i grunnutdanningen og fortsetter i yrkeslivet, er målet at  lektorutdanningen gir deg en god ”startkapital” -  en faglig, vitenskapelig, kritisk og etisk tenkemåte som gir trygghet til å undervise i skolen, og som stimulerer til endring. Det handler om kunne handle reflektert,  selvstendig og med integritet. Det innebærer å stille spørsmål ved egen praksis, og det handler om å kunne bruke ulike fagkunnskaper og undervisnings- og læringsverktøy for å løse komplekse oppgaver i samarbeid med andre  i uforutsigbare situasjoner typisk for dagens skolehverdag.

For å kvalifisere seg for dette, må både studenter og lærere konfronteres med ulike og til dels motstridende syn på utdanning og læring. Studentene skal derfor i LeP møte og være med på å videreutvikle læringsmiljøet i programmet. LeP UiO sikrer en sterk vitenskapelig og faglig utdanning, men åpner også opp for at innholdet  blir utfordret og revidert når lærere i samspill med studentene fornyer seg og blir tryggere i sin gjerning. Dette skjer gjennom forskningsbaserte aktiviteter og nært samarbeid mellom undervisning på campus (universitetet) og i praksisskolene. I dialogen her utvikles en sterkere kunnskap om - og forståelse for - sammenhengen mellom profesjonens mandat og ansvar, faglig og moralsk utvikling og ikke minst evnen til å legge til rette for at elever i skolen lærer å se, takle og mestre utfordringer sammen med andre.

LeP UiO ser de følgende kompetanser som grunnleggende for en nyutdannet lektorkandidat:

  • Vitenskapelig kompetanse – faglig kunnskapsforankring i to fag og forskningsmetodisk innsikt som du støtter deg på for å forstå faglig utvikling og endring
  • Metodisk kompetanse - perspektiver på undervisning som du tar i bruk for å stimulere til elevers tilegnelse av kunnskap og evne til undring som grunnlag for faglig og personlig utvikling
  • Refleksiv  kompetanse – analyseverktøy som du benytter i din egen læring og utvikling som lærer og som profesjonsutøver i skolen som utdanningsinstitusjon


Å VÆRE I ENDRING ER Å VÆRE I UNDRING!

 

 

Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 30. sep. 2014 14:39