KUNNSKAP
Kandidaten …
- har avansert kunnskap om og innsikt i litteraturhistoriske og fortolkningsmessige problemstillinger
- har spesialkompetanse om emnet for masteroppgaven, som kan være en undersøkelse av én eller flere tekster, av et motiv eller et tema eller en litteraturhistorisk eller teoretisk problemstilling
- har inngående kjennskap til utvalgte tysklitterære temaer i form av forfatterskapsstudier, epokestudier og/eller sjangerstudier
- har en grundig forståelse for tekstenes historiske, samfunnsmessige og kulturelle kontekst
- har kjennskap til tekstlingvistikk, tekstanalyse og stilistikk anvendt på autentiske tyske tekster
- har grundig kunnskap om litteraturvitenskapelige forskningsmetoder
- har kunnskap om oversettelse mellom tysk og norsk
FERDIGHETER
Kandidaten …
- kan anvende og vurdere relevante litteraturhistoriske og -teoretiske problemstillinger, samt litteraturvitenskapelige forskningsmetoder, i et selvstendig forskningsprosjekt
- kan analysere og forstå forstå tyske tekster av høy språklig vanskelighetsgrad, herunder identifisere relevant fagterminologi
- kan se litteraturen i sammenheng med den litteraturhistoriske og allmennkulturelle utvikling
- identifisere og vurdere stilistiske karakteristika ved autentiske tyske tekster av forskjellig art
- kan anvende bibliotekkataloger og bibliografiske baser til bibliografisk litteratursøking
- kan utforme en klar problemstilling og arbeide praktisk og selvstendig med å gjøre tanker om til skrift, disponere omfattende tekstmengder og strukturere en akademisk oppgave
- kan uttrykke seg variert og presist på tysk både skriftlig og muntlig med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet
- kan vurdere egne og andres oversettelser
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten …
- kan samle og analysere relevant materiale til et selvstendig arbeid og å bearbeide dette på en metodisk måte i samsvar med relevante teorier for fagområdet tyskspråklig litteratur
- kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
- kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig setting
- kan under arbeidet med et selvstendig prosjekt identifisere sine behov for å tilegne seg ny viten og utvikle sine faglige ferdigheter og sin kompetanse