Hva lærer du?

KUNNSKAP

Kandidaten …

  • har avansert kunnskap om og innsikt i litteraturhistoriske og fortolkningsmessige problemstillinger
  • har spesialkompetanse om emnet for masteroppgaven, som kan være en undersøkelse av én eller flere tekster, av et motiv eller et tema eller en litteraturhistorisk eller teoretisk problemstilling
  • har inngående kjennskap til utvalgte tysklitterære temaer i form av forfatterskapsstudier, epokestudier og/eller sjangerstudier
  • har en grundig forståelse for tekstenes historiske, samfunnsmessige og kulturelle kontekst
  • har kjennskap til tekstlingvistikk, tekstanalyse og stilistikk anvendt på autentiske tyske tekster
  • har grundig kunnskap om litteraturvitenskapelige forskningsmetoder
  • har kunnskap om oversettelse mellom tysk og norsk

 

FERDIGHETER

Kandidaten …

  • kan anvende og vurdere relevante litteraturhistoriske og -teoretiske problemstillinger, samt litteraturvitenskapelige forskningsmetoder, i et selvstendig forskningsprosjekt
  • kan analysere og forstå forstå tyske tekster av høy språklig vanskelighetsgrad, herunder identifisere relevant fagterminologi
  • kan se litteraturen i sammenheng med den litteraturhistoriske og allmennkulturelle utvikling
  • identifisere og vurdere stilistiske karakteristika ved autentiske tyske tekster av forskjellig art
  • kan anvende bibliotekkataloger og bibliografiske baser til bibliografisk litteratursøking
  • kan utforme en klar problemstilling og arbeide praktisk og selvstendig med å gjøre tanker om til skrift, disponere omfattende tekstmengder og strukturere en akademisk oppgave
  • kan uttrykke seg variert og presist på tysk både skriftlig og muntlig med høy grad av grammatisk og idiomatisk korrekthet
  • kan vurdere egne og andres oversettelser

 

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten …

  • kan samle og analysere relevant materiale til et selvstendig arbeid og å bearbeide dette på en metodisk måte i samsvar med relevante teorier for fagområdet tyskspråklig litteratur
  • kan presentere sine resultater på en stringent og oversiktlig måte, muntlig og skriftlig, og anvende og formidle kunnskap innenfor rammene av et større akademisk arbeid
  • kan gi og motta konstruktiv kritikk i en faglig setting
  • kan under arbeidet med et selvstendig prosjekt identifisere sine behov for å tilegne seg ny viten og utvikle sine faglige ferdigheter og sin kompetanse
Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 9. sep. 2014 14:55