Epay - Ofte stilte spørsmål

Betaling generelt

  1. Hvilke kort støttes?
    Kun MasterCard/Eurocard og VISA.
  2. Kan alle MasterCard/EuroCard og VISA-kort brukes?
    Alle norske MasterCard/EuroCard og VISA-kort støttes, både debetkort (trekkes med én gang) og kredittkort (faktura sendes av kortutsteder). Det er imidlertid noen begrensninger på utenlandske kort som ikke tilbyr oppgjørsgaranti. Dette gjelder noen amerikanske kort av typen Corporate VISA Cards og samtlige amerikanske MasterCard-kort. For MasterCard godkjennes kun kort fra Europa, Asia/Stillehavet/Syd-Asia, Midtøsten og Afrika.
  3. Hva er CVC2-kode?
    Dette er en verifiseringskode som er trykket på baksiden av kortet i signaturfeltet. Det er de tre siste sifrene i den syvsifrede koden som utgjør CVC2-koden. Denne koden er ment for å øke sikkerheten på kortet og må oppgis sammen med kortnummeret og utløpsdatoen.
    CVC2
  4. Hva er 3-D Secure, Verified by Visa og MasterCard SecureCode?
    Dette er en løsning som gir tilgang til VISAs og MasterCards sikkerhetssystemer, henholdsvis Verified by VISA og MasterCard SecureCode. Sikkerhetsløsningen innebærer at kortholderen, i tillegg til å oppgi kortnummer og utløpsdato, blir bedt om å identifisere seg med en kode gitt av kortutstederen. Denne koden kan for eksempel være et passord, eller sikkerhetsløsningen kortholderen gjenkjenner fra sin nettbank.
  5. Hvorfor kommer det opp en side som ber om sikkerhetskode o.l. knyttet til banken min?
    Dette er en del av 3-D Secure-løsningen nevnt over. Hvilken sikkerhetskontroll som benyttes for denne løsningen varierer fra kortutsteder til type kort. Noen kunder slipper å oppgi ekstra sikkerhetskode, mens andre blir bedt om å benytte sin nettbankkode, engangskode eller kodekalkulator.
  6. Jeg forsøker å betale med kortet mitt, men får stadig en melding om at kortnummeret eller andre opplysninger er feil.
    Sjekk at du har tastet inn alle de 16 sifrene på kortet ditt, skrevet inn korrekt utløpsdato og riktig verifiseringskode (de tre siste sifrene i signaturfeltet). Hjelper ikke dette, forsøk på nytt etter å ha ventet en stund.
  7. Betaling virker ikke med min nettleser.
    Nettleseren din må godta Cookies for at du kan bruke betalingsløsningen. Epay skal fungere med nyere versjoner av Internet Explorer, Firefox, Chrome, Safari og Opera på både Windows, Mac OS X, iOS og Linux.
  8. Jeg har spørsmål omkring personvern og lagring av opplysninger.
    For utskriftsbetaling, se Nets og personvern for utskriftsbetalinger.
    For annen betaling, se Nets og personvern

Utskriftsbetaling

  • Jeg forsøkte å betale for utskrift, men er usikker på om det gikk bra.
    Gå til siden for Brukeradministrasjon, trykk på lenken "Se din ustriftshistorikk", og logg inn! Dersom kvoten ikke har blitt oppdatert på utskriftshistorikksiden, prøv igjen om en time (ved midlertidige feil i oppdateringen kan det forekomme en forsinkelser på opp til to timer). Hvis kvoten fortsatt ikke blir oppdatert, send en e-post til utskriftskvote@admin.uio.no hvor du oppgir ditt brukernavn ved UiO.


  •  

  • Jeg har betalt for utskrift med kort, men kvoten min er ikke oppdatert.
    Se punktet over (1).

Annen betaling (konferanser etc.)

  • Jeg har betalt for en konferanse ved UiO og har spørsmål om arrangementet, hotellbestillingen, maten eller lignende.
    Ta kontakt med konferanseansvarlig direkte. Du finner e-postadressen til konferansearrangøren ved å følge "Support"-lenken på betalingssiden.


  •  

  • Jeg ønsker å betale for et arrangement eller en vare ved UiO, men har ikke/ønsker ikke å benytte kort.
    Se punktet over (1).
Publisert 4. jan. 2010 09:40 - Sist endret 12. mars 2014 15:38