Begrens uønsket e-post med UiO-Only

Når UiO-only-innstillingen er skrudd på, vil UiOs e-postsystem nekte å ta i mot e-post hvor en av dine e-postadresser er brukt som avsenderadresse, hvis ikke e-posten er 

  • sendt fra UiOs nettverk
  • eller avsenderen benytter seg av autentisert SMTP

Dermed blir det vanskeligere å forfalske din e-postadresse. UiO-only vil stoppe e-post uavhengig av hvem ved UiO som er mottaker når avsenderadressen er forfalsket.

Aktiverer UiO-Only

Logg inn i brukerinfo.uio.no, og velg E-post. Velg Spaminnstillinger 

Under avsnittet Flere spaminnstillinger nederst er det en egen linje for for UiO-only-filteret. Klikk på Aktiver til høyre på linjen.

Sjekk innstillinger i e-postklienter

Dette har ingen betydning så lenge du befinner deg på UiO eller i UiO-tilknyttede lokaler. Hvis du benytter webmail, har det ingen betydning verken på UiO eller andre steder, fordi webmail-tjenesten befinner seg på UiOs nett.

Hvis du imidlertid bruker en e-postklient som Thunderbird til å lese e-post hjemmefra, kan det hende at du må endre enkelte innstillinger for å få sende e-post. Dette fordi vi da krever at du sender e-post via UiOs e-postsystem med autentisert SMTP. 

Slik forhindrer UiO-Only uønsket e-post

  • Du forhindrer at noen kan sende ut søppelpost med din e-postadresse som avsender til deg og andre UiO-brukere gjennom UiOs e-posttjenere. Fordi det begrenser antallet søppelpostmeldinger som har din e-postadresse som avsenderadresse, reduseres antallet feilmeldinger som kommer tilbake om gal mottakeradresse (Delivery failure notification) på e-poster du aldri har sendt.
  • Denne funksjonen gjør også at du ikke mottar søppelpost hvor du selv står (feilaktig) som avsender.

Denne funksjonen kan ikke hindre søppelpostutsendere i å bruke din e-postadresse som avsender for søppelpost hvis de benytter seg av andre e-posttjenere enn UiOs. Imidlertid vil alle feilmeldinger om gal mottakeradresse holdes igjen mens e-postsystemet sjekker hvorvidt du har sendt e-post til adresser utenfor UiO de siste 5 dagene. Har du ikke sendt e-post utenfor UiO i dette tidsrommet, er det usannsynlig at feilmeldingen er resultatet av noe annet enn at noen har forfalsket din adresse som avsenderadresse. Dermed hindres denne e-posten i å nå fram til deg.

E-postlister og UiO-only

Det er ikke mulig å aktivere eller deaktivere UiO-only for e-postlister via Brukerinfo-siden - da må en av administratorene til listen kontakte postmaster@uio.no.

Teknisk informasjon

E-post har to avsenderadresser, en konvoluttavsender som brukes under transport, og en avsenderadresse inne i e-posten (som normalt vises i e-postprogrammet man leser e-post i). Disse to adressene kan være forskjellige, og det er konvoluttavsender som UiO-only ser på.

Publisert 15. jan. 2015 21:56 - Sist endret 2. des. 2021 13:41