English version of this page

Retningslinjer for Microsoft Copilot (Bing Chat Enterprise)

Bing Chat Entreprise - retningslinjer

Denne siden inneholder informasjon om den generative kunstig intelligens-tjenesten og språkmodellen Microsoft Copilot, tidligere Bing Chat Enterprise. Verktøyet omtales her som Bing Chat Enterprise. Verktøyet er tilgjengelig for ansatte ved Universitetet i Oslo.

Hva kan jeg bruke Bing Chat Enterprise til?

Du kan bruke verktøyet til å behandle:

  • Informasjon som kan eller skal være tilgjengelig for alle uten særskilte tilgangsrettigheter (grønne data)

Dette inkluderer informasjon som kan eller skal være tilgjengelig for alle uten særskilte tilgangsrettigheter. Det aller meste av informasjonen universitetet forvalter er åpen, enten som konsekvens av mål og hensikt med universitetets virksomhet eller som resultat av pålegg om åpenhet i lov, forskrift og annet regelverk som regulerer offentlig forvaltning og virksomhet. Andre deler av informasjonen har ingen krav om beskyttelse selv om den ikke ligger åpent tilgjengelig.

Hva kan jeg ikke bruke Bing Chat Enterprise til?

Du kan ikke bruke tjenesten til å behandle informasjon på et høyere klassifiseringsnivå enn åpen eller fritt tilgjengelig (grønn), og du skal ikke legge inn personopplysninger – verken dine egne eller andres.

Hva bør jeg tenke på når jeg bruker Bing Chat Enterprise?

 

Når du bruker Bing Chat Enterprise må du blant annet være bevisst følgende:

  • Tenk gjennom hva du skal bruke tjenesten til. Husk at kunstig intelligens bare er et verktøy, og erstatter ikke kritisk tenkning og vurderingsevne. Det er viktig å være bevisst på begrensningene til kunstig intelligens og ikke overlate all beslutningstaking og problemløsning til den.
  • Regelverket gjelder, selv om det ikke er tilpasset kunstig intelligens
    • Eksempel: Dersom tjenesten skal benyttes som et støtteverktøy innen offentlig forvaltning, skal man sørge for at man kan ivareta kravene til åpenhet og begrunnelse av et vedtak som stilles iblant annet forvaltningsloven § 25. En viktig forutsetning i bestemmelsen er at begrunnelsene må vise til de faktiske forhold som vedtaket er basert på. For å kunne påpeke de faktiske forholdene som vektlegges i KI-system, må man kunne forstå modellens funksjon og forklare hvilke forhold som har resultert i et gitt resultat.

Kvalitetssikre alltid innholdet tjenesten genererer

Husk at inngrep i individers rettigheter krever hjemmel i lov

Vær kritisk til svar tjenesten gir deg. Du må regne med at språkmodellen genererer tekst med feilaktig informasjon, men fremstilt på en troverdig måte.

Vær oppmerksom på at KI-en kan være diskriminerende. KI-en er ikke bedre enn datagrunnlaget den er trent på.

  • Vurder alltid risikoen opp mot nytten, særlig ved bruk av tjenesten
    • Identifiser – hvilke uønskede hendelser kan oppstå? 
    • Analyser – hva er konsekvensen dersom disse hendelsene skjer? 
    • Evaluer – kan du akseptere denne risikoen eller må du iverksette risikoreduserende tiltak?
  • Du må anta at referansene tjenesten oppgir kan være feilaktige.
  • Dersom KI-tjenesten har gjort en oppgave for deg må du fortsatt kunne forklare prosessen
  • Du må gjøre en manuell kontroll av svaret språkmodellen gir deg, før du videreformidler eller bruker svaret tjenesten har gitt deg i en annen sammenheng.
  • Vær transparent og åpen om hva som er gjort av KI. Ved bruk og videreformidling av svar bør du vurdere om tekst generert av Bing Chat Enterprise må merkes med at teksten/oppgaven er løst med hjelp av KI.
  • Ikke bruk språkmodellen til å behandle personopplysninger, verken om deg selv eller andre.
  • Ikke bruk språkmodellen til å behandle saker om studenter eller ansatte.
  • Vær bevisst eierskapet til svarene tjenesten genererer, og forsikre deg om at du ikke begår plagiat eller på annet vis krenker andres rettigheter
  • Husk at du gjerne ikke får samme svar to ganger – ikke bruk språkmodellen til oppgaver som krever integritet.
  • Del aldri informasjon med tjenesten som den ikke er godkjent for. Ikke legg inn informasjon som er lukket, f.eks. interne dokumenter eller opphavsrettsbeskyttede verk.
  • Test og gjør deg kjent med verktøyet før du benytter det i kritiske prosesser
Publisert 20. des. 2023 11:14 - Sist endret 11. mars 2024 12:21