English version of this page

Prinsipper for bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisningen.

Enten du tar KI aktivt i bruk i undervisningen eller ikke, er det noen prinsipper og spørsmål det er viktig å kjenne til og tenke gjennom. Dine refleksjoner har betydning for din konkrete undervisning og for dine studenter. 

Illustrasjonsbilde av et damehode i ulike farger

Foto: Colourbox

Seks viktige prinsipper for deg som underviser  

1. Trygg og ansvarlig bruk av KI

Gjør deg kjent med UiOs retningslinjer for personvern og etisk bruk av KI-verktøy før du tar i bruk for eksempel GPT UiO. Det er også ditt ansvar å opplyse studentene om disse retningslinjene slik at studentene tar verktøyene i bruk på en ansvarlig måte.

2. Velg KI-verktøy som støtter studentenes læringsutbytte

Reflekter og gjør bevisste valg om hvordan KI-verktøyet kan støtte læringsmålene og læringsaktivitetene for ditt emne. Kommuniser hensikten for studentene, slik at de forstår hva de skal lære og hvordan, og hvorfor de kan bruke KI. Du bør bruke tid på å bli kjent med studentenes kunnskapsnivå, erfaringer og teknologiske forståelse før du implementerer kunstig intelligens i undervisning og læringsaktiviteter.

3. Lik tilgang

Mange av studentene vil benytte seg av KI-verktøy i eller utenfor undervisningen. Alle studenter bør få lik tilgang til nødvendig informasjon om verktøy som kan benyttes i undervisning og læringsaktiviteter, og om retningslinjer for forsvarlig bruk. Tilby opplæring eller god tilgang til dokumentasjon slik at alle studentene har kjennskap til dette.

I tillegg vil en del KI-verktøy kunne fungere som støtte til studenter med spesielle behov. Legg til rette for ekstra veiledning og opplæring dersom studentene er forventet å bruke et verktøy de har liten eller ingen kompetanse på. Sett av tid til utprøving, samarbeid og tilbakemeldingsøkter som en del av undervisningen, der du og studentene kan støtte og hjelpe hverandre.

4. Frem kritisk tenkning

Oppmuntre studentene til å reflektere over og få en kritisk forståelse av KI-bruken, både begrensinger, muligheter og etiske dilemmaer. Det å kunne kritisk vurdere materialet vi får presentert av et KI-verktøy, er en nødvendig ferdighet både i studiet, og fremtidig arbeid.

5. Snakk med studentene

Det å ha en kontinuerlig dialog med studentene om hvordan de har tatt i bruk KI-verktøy, vil gi deg nyttig innsikt i studentenes kunnskaper og forforståelse. Samtidig vil studentene få en økt læringseffekt ved å kritisk reflektere over deres arbeidsmetodikk.

6. Hold deg oppdatert

  • Hold deg oppdatert om nye KI-verktøy og pedagogiske tilnærminger som kan forbedre din undervisning.
  • Samle tilbakemeldinger og evaluer studentenes opplevelser av KI i undervisningen. Erfaringene deres kan du bruke til å justere læringsaktivitetene underveis, og til å planlegge framtidig undervisning.
  • Snakk med kollegaer. Be om råd til KI-aktiviteter du har planlagt. Kanskje har du også erfaringer dine kollegaer kan ha nytte av? 
  • Vær proaktiv. Sett deg inn i KI-teknologier ved å prøve og feile. Lær deg hvordan verktøyene fungerer ved å prøve ut ulike måter å kommunisere med teknologien.
  • Følg med på hva som skjer på UiO angående KI. Både lokalt ved ditt fakultet/institutt og sentralt vil det gjennom høstsemesteret tilbys ulike former for opplæring knyttet til KI i undervisning. Hold deg oppdatert på uio.ki.no.

Juridiske føringer

Les også Juridiske føringer ved bruk av KI på UiO før du tar KI-verktøy i bruk.

Publisert 1. sep. 2023 09:07 - Sist endret 1. sep. 2023 09:07