English version of this page

Hvordan bruke KI som underviser

På denne siden finner du som underviser råd, betraktninger og tilnærminger til læring og vurdering med bruk av KI, primært store språkmodeller. 

Image may contain: Property, Tree, Standing, Plant, Smile.
Foto: Jarli & Jordan/UiO

 

GPT UiO er et av de godkjente KI-verktøyene ved Universitetet i Oslo. Verktøyet lar deg ta i bruk OpenAIs ChatGPT innenfor kravene UiO setter til personvern. Utviklingen innen KI går raskt, og gjennom GPT UiO kan du bruke GPT-modellen samtidig som dine data er trygge. Denne nettsiden legger til grunn at det er GPT UiO som er det primære KI-verktøyet undervisere og studenter benytter seg av til undervisningsformål. Se også andre viktige begrensninger og forbehold ved verktøyet GPT UiO.

Forstå KI og mulighetene verktøyene gir

Når vi på denne siden bruker begrepet “KI”, menes primært kunstig intelligens basert på store språkmodeller, slik som OpenAI sin ChatGPT og liknende verktøy. Dersom du vil benytte KI-verktøy til undervisningsformål, bør du av hensyn til personvern benytte GPT UiO. For å ta i bruk KI på en fruktbar og forsvarlig måte, er det avgjørende at du har satt deg inn i mulighetene og begrensingene slike verktøy gir. Det vil si at du bør ha satt deg inn i etikk og samfunnsansvar og juridiske perspektiver før du eller studentene dine tar verktøyet i bruk. Se også Retningslinjer for KI-generert innhold i UiOs digitale kanaler. Studentene har også en egen infoside om KI. Der oppfordres studentene blant annet til å forhøre seg med deg som underviser om akseptabel KI-bruk i ditt emne.  

I “anbefalte ressurser” finner du utvalgt materiale som kan hjelpe deg å ytterligere forstå KI. Her finner du også konkrete nettsteder du kan følge med på for å holde deg oppdatert.

Hva er språkmodeller?

Generative Pre-trained Transformer, forkortet GPT, er en type kunstig intelligensmodell utviklet av OpenAI for å generere tekst. GPT-modellen trenes på store mengder tekstdata og lærer seg mønstre og språk slik at den kan generere sammenhengende og relevant tekst basert på det du skriver til den. Du kan lese mer om hva språkmodeller er på nettsiden “Hva er GPT UiO”.  

Det er viktig å være klar over at språkmodellene ikke er kunnskapsdatabaser. Likevel kan teknologien med gode instruksjoner benyttes på ulike måter knyttet til mange kunnskapsdomener. Det er imidlertid avgjørende å ikke ta for gitt at svaret du får er sant eller av tilstrekkelig faglig god kvalitet.   

Eksempler på KI-verktøy

Det finnes en rekke verktøy som bruker ulike former for KI til å utføre andre oppgaver enn det GPT UiO kan gjøre i dag. Du bør derfor være oppmerksom på at studenter potensielt bruker flere KI-verktøy enn de UiO tilbyr. Et eksempel er pluss-abonnement på ChatGPT som gir mulighet til å både analysere og lage bilder, gjøre nettsøk, lage små programmer og kjøre dem for å løse matematiske spørsmål eller bruke tredjepartsverktøy til å løse andre oppgaver, som for eksempel gjøre oppslag i databaser, koble seg til webtjenester eller gjøre andre spesialiserte oppgaver løst med eller uten KI. I tillegg finnes det spesialiserte KI-verktøy innenfor en rekke felt som video, musikk, bilder, med mer. Se siden Futuretools for en omfattende oversikt.   

Utforsk bruk av GPT UiO

Når du har forstått det grunnleggende i teknologien, er neste steg å forstå, teste og erfare hvordan teknologien kan brukes i din fagdisiplin. Det er avgjørende at du setter deg selv i førersetet og har en klar formening om hva du ønsker å få ut av verktøyet.  

Om du for eksempel ønsker å benytte KI til undervisningsplanlegging, kan relevant informasjon som undervisningens mål, innhold, rammer og deltakere, bidra til å gi mer presise svar enn om du utelater denne informasjonen. I mange sammenhenger vil det også være viktig å dele informasjon om vurderingsformer og øvrige aktiviteter, samt dine erfaringer om hva som er viktig og vanskelig for studentene å forstå og mestre i emnet.  

Prompting

Når du snakker med språkmodeller, er det viktig å kunne stille konkrete spørsmål og gi oppgaver som inneholder tilstrekkelig kontekst. Denne handlingen kalles prompting. På norsk kan prompting forklares som spørsmålsstillinger, instruksjoner eller ledetekst. Det å prompte er din måte å gi GPT UiO instruksjoner om hva du vil at den skal gjøre. 

Det kan være utfordrende å lage prompts som gir deg ønsket respons. GPT UiO baserer mye av svarene den gir på informasjonen og konteksten du gir den. Det kan ofte være behov for justeringer, korrigeringer og oppfølgingsspørsmål underveis i samtalen. Det betyr at jo bedre forståelse du har av tematikken, desto større er sannsynligheten for at du kan lage nyttige prompts. I noen tilfeller kan du få mer nøyaktige treff dersom du prompter på engelsk. For at slike KI-verktøy skal oppleves nyttig for deg, er det viktig å se på interaksjonen som en dialog. Slike verktøy er altså ikke ment å brukes som en søkemotor.  

Nederst i “anbefalte ressurser”, finner du utvalgt materiale som kan hjelpe deg å forstå prompts og teste det ut.  

Tips til å lage gode prompts

  1. Gi GPT UiO en rolle – for eksempel instruer modellen om at den skal oppføre seg som en ekspert innen feltet du ønsker hjelp på.  
  2. Vær spesifikk – vurder å gi en og en instruksjon for å få mer presise svar, enn om du gir den mange oppgaver i samme spørsmålsformulering.  
  3. Omformuler – dersom du opplever at svaret GPT UiO gir ikke stemmer eller er på siden av det du spør om; forsøk å omformulere spørsmålet ved å legge inn flere detaljer.  
  4. Bruk eksempler – for å spisse svarene GPT UiO gir, vurder å eksemplifisere det du ønsker svar på.  
  5. Kontekst – definer konteksten for samtalen. For eksempel kan du be GPT UiO lage en case-oppgave basert på et gitt tema. Du må da sørge for å forklare den hvilket nivå casen skal løses på, for eksempel BA eller MA, undervisningskonteksten, hvor lang tid studentene skal bruke, lengde på casen, og hvilke teorier du mener bør ligge til grunn for et løsningsforslag.   
  6. Tenk stegvis – språkmodeller genererer mest presise svar om du instruerer den til å forklare stegvis.   
  7. Be om hjelp til å stille spørsmål – du kan be GPT UiO om råd til hvordan du kan stille mer presise spørsmål. I mange tilfeller vil den be om flere detaljer knyttet til spørsmålet du har stilt, som kan bidra til at du får mer presis respons.  
  8. Få tips til bruksområder – du kan også starte med å skrive stillingstittel og dine arbeidsoppgaver, for deretter å spørre hva GPT UiO kan hjelpe deg med. Du vil da få en liste med forslag til mulige bruksområder du kan bruke som utgangspunkt for den videre samtalen.  
  9. Test igjen i en ny tråd - Når du tester det samme promptet i en ny tråd, kan du oppleve at svarene varierer siden KI kan generere forskjellige perspektiver hver gang. Det vil si “hukommelsen” til GPT UiO er begrenset til den enkelte samtaletråden du er i. Ved å bruke flere samtaletråder kan du utforske ulike svarstiler og synspunkter, og svarene kan oppleves mer relevante. I tillegg kan man unngå potensiell forvirring fra tidligere kontekst, dersom samtaletråden var lang.  

Emneplanlegging

KI påvirker fagdisipliner, profesjoner og arbeidsliv. Dette gir både kortsiktige og langsiktige implikasjoner for måten vi utdanner våre studenter på. Hvordan sikrer vi en god kobling mellom relevante utdanninger her og nå, samtidig som vi ivaretar danningsdimensjonen? Hvordan ruster vi våre studenter med en langsiktig tilpasningsevne til å takle de skiftende kravene i arbeidslivet? Uavhengig av om du ønsker å benytte deg av KI eller ikke, bør du aktivt ta stilling til hvilke implikasjoner KI gir for din fagdisiplin. Deretter bør du vurdere hvordan disse implikasjonene gjenspeiles og blir tatt høyde for i læringsmålene, vurderingsformene og læringsaktivitetene for ditt emne. 

Emnedesign

Uavhengig av ditt valg om å benytte KI, er det helt sentralt at du designer læringsaktiviteter tett koblet mot emnets læringsmål og måten studentene blir vurdert på.  

Disse spørsmålene kan bidra til at du tar begrunnede valg når du designer ditt emne.

  1. Hvordan kan KI støtte læring i ditt emne? Når og hvordan skal KI brukes? 
  2. Hvordan kan KI støtte faglig arbeid i din fagdisiplin? 
  3. Hvilke etiske problemstillinger er aktuelle?  
  4. Hvordan skal studentene vise akademisk redelighet og kritisk refleksjon i deres anvendelse av KI – både underveis i læringsprosessen, og i vurderingspraksiser? 
  5. Bør KI unngås i spesifikke lærings- eller vurderingsaktiviteter for å ivareta sentrale læringsprosesser?  
  6. Hvilke krav stiller arbeids- og samfunnslivet til det studentene bør lære? Hvordan ivaretas dette hensynet i ditt emne? 
  7. KI-utviklingen går raskt og det kan oppleves som utfordrende å henge med. Hvordan skal du og dere som fagmiljø følge med, og gjøre revideringer i emnet underveis? 

Oppsummeringsspørsmål

Hvilke læringsmål skal emnet eller programmet deres ha i lys av KIs betydning for læring og faglig arbeid, og fremtidige krav og forventninger i arbeids- og samfunnsliv? 

Vurderingsaktiviteter

KI reaktualiserer betydningen av å utvikle evner som kritisk refleksjon, selvstendig tenkning, kreativitet, vurderingsevne, nyansering, samt evnen til å undres og stille spørsmål. Dette har alltid vært viktige mål i høyere utdanning.  Det kan være gode grunner for å tillate bruk av KI i arbeider som skal vurderes. Samtidig kan det være en utfordring å vurdere hva studentene faktisk har lært. Dette betyr at vi må diskutere hvilke vurderingsformer som er egnet til å få frem slike evner i dine emner. Hvilke ferdigheter og kunnskaper skal du teste studentene i?  

Eksamensbesvarelser og fusk?  

Det finnes ingen verktøy som med sikkerhet kan indentifisere KI-generert tekst i en besvarelse. Selv om det hevdes at noen verktøy klarer det, utvikler KI seg så raskt at en slik “plagiatkontroll” blir kontinuerlig utdatert, og derfor ikke kan regnes som pålitelig. I tillegg utvikles det stadige nye måter å lure plagiatkontrollen på. 

Vår anbefaling er derfor å fokusere på å utvikle vurderingsformer der hovedfokus er på prosessen med å lære, i motsetning til kun å fokusere på det endelige produktet. Slike vurderingsformer har betydning for hele emnedesignet, og er i tråd med det forskningen fremhever som styrkende for læring. UiOs forskrift om studier og eksamener åpner for et bredt spekter av ulike vurderingsformer, så valgmulighetene er mange. Under har vi listet opp både forslag til vurderingsaktiviteter og læringsaktiviteter med KI. I noen tilfeller kan det være behov for skoleeksamen, enten i en overgangsperiode, eller som vedvarende eksamensform basert på læringsmålene som er valgt.  

UiOs eksamensreglement har fokus på at studentens besvarelse skal være deres eget arbeid. Med KI blir dette etterrettelighetsprinsippet utfordret, og tydelige retningslinjer på fakultetet er ønsket. Det er mange fagspesifikke vurderinger som må gjøres. For flere perspektiver anbefales KI etikk-siden.  

Under “anbefalte ressurser”, finner du utvalgte ressurser som kan støtte deg i utviklingen av vurderings- og læringsaktiviteter.  

Dette må du sørge for dersom du tillater bruk av KI 
  • Gi klare retningslinjer for bruk av KI, og poengtere viktigheten av å ta hensyn til personvern, opphavsrett og etikk. 
  • Kommuniser tydelig kravene til akademisk integritet, etterrettelighet og kildebruk til studentene.
  • Kommuniser tydelig om bruk av KI er forventet eller kun en mulighet.
  • Gi studentene innsikt i risiko ved bruk av KI.  
  • Krev transparens. Det vil si beskrivelse og dokumentasjon av prosessen. Se KI-studentsiden.   
  • Krev refleksjon over prosessen og bruk av verktøyet. 
  • Krev bruk av adekvate kilder.
  • Gi studentene opplæring i bruk av verktøyet, enten som fysisk opplæring eller henvisning til relevant brukerdokumentasjon.  
  • Gi tydelig sensorveiledning som eksplisitt adresserer bruk av KI.

Forslag til vurderingsaktiviteter 

Når du designer vurderingsaktiviteter er det viktig at oppgavene studentene får ikke kan løses av KI alene. Dra inn erfaringer og refleksjoner som studentene gjør eller har gjort inn i vurderingsaktivitetene du designer. Som nevnt tidligere vil det i flere tilfeller være gunstig at studentene også synliggjør hvordan de har jobbet med oppgavene, ved å beskrive deres refleksjoner underveis i prosessen og det de har lært.  

Knytt oppgaver til konkret arbeid eller opplevelser  
  • Knytt oppgaven til konkret arbeid i undervisningen. For eksempel kan dere jobbe med ett eller flere case i undervisningen, og spørsmål kan knyttes til dette spesifikke arbeidet. Eventuelt kan arbeid med case i undervisningen inngå i vurderingsgrunnlaget, da gjennom for eksempel mappevurdering.  
  • Knytt oppgaver til eventuell praksis og studentenes spesifikke praksiserfaringer. 
  • Knytt til erfaringer. La studentene for eksempel redegjøre for og reflektere rundt prosessutøvelse, læringsaktiviteter og problemløsning.   
  • Oppgaver som ber om studentens egne synspunkter. Gi oppgaver som innebærer å analysere komplekse problemstillinger, vurdere alternative løsninger og argumentere for deres egne standpunkt.  
  • Oppgaveformuleringer knyttet til pensum. Lag komplekse oppgaveformuleringer spesifikt knyttet til pensum, og som krever kritisk refleksjon. For eksempel kan studentene bes benytte pensum til å belyse faktiske/praktiske/dagsaktuelle problemstillinger.   
  • Vurdere og/eller sammenlikne ulike tekster ved hjelp av pensum. Dette kan for eksempel være medstudenters arbeid, fiktive studentbesvarelser, publiserte artikler eller tekster produsert av GPT UiO.   
  • Få studentene til å skape noe nytt. Gi oppgaver uten pre-definerte svar, og oppmuntre til originalitet og kreativitet. For eksempel kan studentene få i oppgave å utvikle og begrunne nye forskningsspørsmål eller begrunne argumenter, med referanser til spesifikk litteratur.  

Stegvise eksamensformer 

Dette er eksamensformer som deles opp i flere steg over lengre tid, med tilbakemeldingsrunder og muligheter for studenten til å forbedre eget arbeid.  

  • Hverandrevurdering. Medstudenter gir og mottar tilbakemelding på hverandres arbeid underveis, og forbedrer arbeidet før endelig levering. Underveis i prosessen kan GPT UiO bidra med tilbakemeldinger som en «medstudent».  
  • Mappevurdering. Studentene skal jobbe i flere steg før de leverer et faglig sluttprodukt. GPT UiO kan brukes som sparringspartner eller veileder i prosessen. 
  • Prosjektarbeid. Deler av arbeidet foregår i undervisningen, og studentene får tilbakemelding underveis slik at de kan forbedre sitt arbeid. Dette arbeidet kan inneholde innleveringer eller presentasjoner underveis.  
  • Logger og refleksjonsnotat. For å synliggjøre studentenes tankeprosesser kan de levere logger eller refleksjonsnotat hvor de redegjør for deres bruk av GPT UiO. Her er det viktig å få frem refleksjoner og vurderinger de har gjort i hvert steg. Eksempler på spørsmål kan være
  • Hvordan benyttet du GPT UiO for å komme frem til resultatet?  
  • Hva slags ledetekster/instruksjoner benyttet du deg av?  
  • Hvilke forkunnskaper og ferdigheter merket du var viktige og nyttige i prosessen?   
  • Hva har du lært av prosessen?  
  • Hvilke erfaringer tar du med deg videre fra chatten du hadde med GPT UiO, og hvorfor?   

Multimodale former: Mer enn ord 

  • Muntlige former. For eksempel videorefleksjon, presentasjon og/eller samtale. 
  • Multimodale besvarelser. Studentene kan som del av besvarelsen utvikle innhold i andre formater enn tekst, som for eksempel videorefleksjoner, videoessay, podcast, presentasjoner, intervjuer og visuelle fremstillinger.  
  • Multimodale oppgaver. Lag oppgaver som består av ulike formater i tillegg til tekst. Chat GPT-4 er imidlertid i stand til å tolke og produsere noe visuelt materiale. Utviklingen går raskt på dette punktet; per nå kan ikke GPT UiO gjøre dette, men det kan endre seg i fremtiden.   
  • Videocase-eksamen. Studentene analyserer en video ved hjelp av pensum eller gjennomførte læringsaktiviteter.   

Læringsaktiviteter med KI?

I høyere utdanning er lesing av originalkilder, skriving av egne tekster og selvstendig utforskning og oppgaveløsning avgjørende for å innvies i sin fagtradisjon og kunnskapspraksiser, for å styrke læring, refleksjon og kritisk tenkning. Det kan derfor være gode grunner til å inkludere slike aktiviteter på en måte som helt eller delvis er skjermet fra KI, men det kan også være gode grunner til å inkludere KI i slike aktiviteter.  

Koblingen mellom læringsmålene, vurderingsformene og læringsaktivitetene bør kommuniseres på en måte som gjør studentene selv i stand til å tenke over sin egen læring. Slik bevissthet om egen tenkning og læring kalles metakognisjon. Dersom du ønsker å benytte deg av KI-verktøy, inkluder bruk av KI på en slik måte at de styrker studentenes læring og metakognisjon, og samtidig deres forståelse av teknologien og hvordan den kan brukes hensiktsmessig i læringsarbeidet. Vi anbefaler at læringsaktivitetene designes som en iterativ prosess, der studentene dokumenterer eventuell dialog med KI, og begrunner stegene og vurderingene de gjør. I tillegg bør studentene arbeide sammen slik at de kan diskutere og trene på å vurdere de KI-genererte svarene.  

Nederst i “anbefalte ressurser”, finner du utvalgt materiale som kan støtte deg i utviklingen av vurderings- og læringsaktiviteter.    

Hvilke roller kan KI ha i undervisningen 

I takt med utviklingen av KI, åpner det seg stadig nye bruksområder du kan vurdere å benytte i ditt arbeid med undervisning. Viktig tankearbeid inngår selvsagt i det å planlegge aktiviteter og undervisning, oppgaveformulering og lignende, og det er dere som fagansvarlige som vet hva studentene skal lære. Derfor er det avgjørende at du/dere selv sitter i førersetet og har klare formeninger om hva studentene skal få ut av undervisningen. Hva er sentrale problemstillinger, begreper og kilder i emnet? Hvilke forkunnskaper har studentene, og hva kan være utfordrende for dem å forstå og mestre i emnet? Dette inkluderer du også i dine instruksjoner til GPT UiO. Slik kan også samarbeid med GPT UiO være bevisstgjørende for deg som underviser. Men husk, det er du selv som er ansvarlig for å kvalitetssikre innholdet. 

Her er noen eksempler på oppgaver du kan bruke som utgangspunkt til å utforske teknologien

  • Utvikling og testing av oppgaver og case.
  • Utvikling av flervalgsspørsmål eller andre quiz-formater.
  • Utvikling av struktur og læringsaktiviteter.
  • Utvikling av eventuell presentasjon og manus. 
  • Oversettelser. 

Forslag på læringsaktiviteter uten KI 

Når du er sammen med studentene i undervisningsrommet, kan du sette premisser for hvordan læringsaktivitetene skal gjennomføres, og om de skal gjøres med eller uten KI. Når studentene er hjemme har du ikke mulighet til å kontrollere denne bruken, men kan utforme oppgaver eller læringsaktiviteter som KI ikke enkelt kan løse alene. I begge tilfeller er det avgjørende å kommunisere tydelig til studentene hensikten, og hvordan aktivitetene er ment å bidra til deres læring. Slik metakommunikasjon om forventninger og læringsprosesser styrker også studentenes metakognisjon. 

Aktiviteter i undervisningsrommet 
  • Skriveaktiviteter 
  • Hverandrevurdering 
  • Leseaktiviteter 
  • Diskusjonsaktiviteter 
  • Oppgaveløsning 
  • Caseoppgaver 
  • Labaktiviteter 
Aktiviteter både i og utenfor undervisningsrommet 

Dette er aktiviteter der KI ikke uten videre kan generere de sentrale delene av svaret.

  • Oppgaver som er komplekse og spesifikt knyttet til studentenes egne erfaringer og refleksjoner, for eksempel fra en ekskursjon, et seminar eller en labøvelse. 
  • Stegvise oppgaver med tilbakemelding fra medstudenter og diskusjoner underveis.
  • Flere eksempler og inspirasjon til læringsaktiviteter, kan du finne i den universitetspedagogiske nettressursen BedreUndervisning. Se særlig modulene “Undervisningsplanlegging” og “Vurdering og tilbakemelding”.  

Forslag på læringsaktiviteter med KI  

GPT UiO kan brukes som læringspartner ved at studentene har en løpende, faglig dialog med verktøyet. Hensikten med slike læringsaktiviteter er at studentene, og aller helst sammen med medstudenter bygger videre eller skaper idéer sammen med GPT UiO, eller at GPT UiO stiller spørsmål på en slik måte at studentene må reflektere over egne kunnskaper og læringsprosesser.  

Slike læringsaktiviteter kan være

  • Djevelens advokat. Be GPT UiO om motargumenter til et løsningsforslag eller en argumentasjonsrekke.  
  • Idégenerator. GPT UiO kan brukes som partner til å generere idéer, for eksempel til prosjekter eller problemstillinger for diskusjon.  
  • Utspørrer. Be GPT UiO om å gi studentene ett og ett spørsmål knyttet til en tematikk de skal testes på. Dette blir som en live test-quiz. GPT UiO kan komme med tilbakemeldinger på svarene studentene gir.  
  • Tilbakemeldingsoppgave. Gruppeoppgave med GPT UiO der studentene skal få tilbakemelding fra GPT UiO på fagtekster de har utviklet, eller andre tekster de laster opp. Studentene diskuterer forbedringspotensialet tekstene har, gjerne med utgangspunkt i vurderingskriterier og/eller sensorveiledninger.  
  • Kritisk vurdering av GPT-generert innhold. Det GPT UiO genererer må alltid kvalitetssjekkes ved hjelp av troverdige kilder. Det kan også være nyttig for studentene å sammenlikne GPT -generert tekst med annen fagtekst. Studentene lærer av å sammenlikne det faglige grunnlaget mot det KI-genererte innholdet.   
  • Medprodusent i å skape læringsaktiviteter. Som del av undervisningen kan studenten få i oppgave å lage læringsaktiviteter sammen med GPT UiO og medstudenter. For eksempel caseoppgaver, diskusjonsoppgaver, flashcards, flervalgsspørsmål med mer. 

KI-studentsiden finner du eksempler på hvordan studenter selv kan benytte KI som læringsstøtte. 

Anbefalte ressurser

Her finner du utvalgte ressurser som vil gi deg en grunnleggende forståelse av språkmodeller og prompting. I tillegg får du forslag til nettsteder du kan holde deg oppdatert, sammen med materiale som kan støtte utviklingen av dine vurderings- og læringsaktiviteter.

Merk! Foreløpig er det kun verktøyene GPT UiO, Autotekst og Whisper som er godkjent for bruk i undervisningssammenheng ved UiO.

Forstå KI og teknologien bak

  • Videoen Introduction to AI for Teachers and Students. Produsert av Wharton School. Videoen forklarer hva kunstig intelligens er. Videoen illustrerer andre KI-verktøy enn GPT UiO, men bygger på den samme språkteknologien. Visningstid er 10 min. Tilgjengelig på engelsk. 
  • Videoen Large Language Models (LLMs). Produsert av Wharton School. Videoen gir deg en forklaring på store språkmodeller. Videoen illustrerer andre KI-verktøy enn GPT UiO, men bygger på samme språkteknologi. Visningstid er 12 min. Tilgjengelig på engelsk. 
  • Guiden “ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide”. Utgitt av UNESCO gir deg en kort beskrivelse på hva KI er, eksempler på bruk, og skisserer noen kritiske refleksjoner man bør kjenne til. Estimert lesetid er 30 min. Tilgjengelig på engelsk. 
  • Nettsiden What are AI tools and how do they work? Laget av University of Groningen gir deg en kort forklaring på hvordan KI-verktøy fungerer, og hvilke KI-modeller som finnes. Estimert lesetid er 5 min. Tilgjengelig på engelsk. 
  • Ressursen AI Guide av metaLAB av Harvard er en interaktiv guide som gir deg som er nybegynner mulighet til å bli kjent med hva KI er og hvordan du kan benytte det i undervisning. Tilgjengelig på engelsk.   
  • Boken “Maskiner som tenker - algoritmenes hemmeligheter og veien til kunstig intelligens” av Inga Strümke. Der forklarer hun kunstig intelligens på en grundig og lett forståelig måte. Du vil få innsikt i en rekke muligheter og utfordringer KI gir. Tilgjengelig på norsk. 

Utforsk prompting

  • Videoen Prompting AI. Produsert av Wharton School. Videoen viser hvordan du kan stille spørsmål på en nyttig måte. Videoen viser andre KI-verktøy enn GPT UiO, men du kan benytte samme fremgangsmåte. Visningstid er 11 min. Tilgjengelig på engelsk. 
  • Videoen AI for Students. Produsert av Wharton School. Videoen deg som underviser nyttige innsikter og inspirasjon til læringsaktiviteter og ideer til prompting. Visningstid 10 min. Tilgjengelig på engelsk. 
  • Veiledninger på GPT UiO. På IT-avdelingen sine sider finner du tekniske veiledninger på hvordan starte å bruke GPT UiO.  
  • Nettsiden til KURT – Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi ved UiO, inneholder tips og eksempler på instruksjonstekster du kan legge inn i GPT UiO.

Vurdering- og læringsaktiviteter

Hold deg oppdatert

Nettsider 

  • Futuretools gir deg en oversikt over de fleste KI-verktøy som tilbys i dag.  
  • AI-magazine oppdateres jevnlig med siste nytt om utviklingen av KI.    

Youtube-kanaler 

  • Matt Wolfe gir ukentlige videooppdateringer, demoer, og potensielle bruksområder for nye verktøy.  
  • AI-explained gir jevnlig oppdatering om de store trendene innen KI-utvikling, og formidler kortfattede oppsummeringer.

Fakultetsvise KI-ressurssider

Andre fremhevede ressurser

  • Podcasten Real Læring utviklet av KURT- kompetansesenteret for utdanning i realfag ved UiO. Den har fokus på undervisning og læring i realfag, der mange av episodene fokuserer på KI. Tilgjengelig på norsk.  
  • Boken “Kunstig intelligens redder liv - AI er legenes nye superkrefter” av Ishita Barua gir en inngående forståelse av hvordan KI anvendes i medisin og helseomsorg. Som AI-forsker og lege, deler hun egne historier og eksempler fra sin forskning, samtidig som hun diskuterer fremtidige utviklinger og etiske utfordringer KI fører med seg. Boken er tilgjengelig på norsk. 
  • Boken “Statistikk, kunstig intelligens og profesjonelt skjønn- om ulike former for kunnskaping” av Thomas Dahl undersøker hvordan algoritmer og KI påvirker beslutninger i profesjoner, med særlig fokus på statistikk og KI. Tilgjengelig på norsk.