SPARK Norway som modell for økt verdiskaping innen livsvitenskap

Akademia og industri er gjensidig avhengig av hverandre for at ideer med utspring i grunnforskning skal tas videre til produkt. Gjennom innovasjonsprogrammet SPARK Norway som er etablert ved UiO, tar vi ut det beste fra begge sider for å bidra til økt verdiskaping innen livsvitenskap. Hvilke gap fyller SPARK-programmet? Og er dette modell som bør spres til hele Norge?

Vi samler akademia, næringsliv, virkemiddelapparat og politikere til debatt.

Besøk arrangementets nettside på arendalsuka.no og merk det som favoritt.

Innledninger

• Regjeringens politikk for innovasjon og verdiskaping fra forskning
    Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H)
  • Hva er SPARK Norway?
    Morten Egeberg, administrativ leder UiO:Livsvitenskap og leder av SPARK Norway
  • Presentasjoner fra to SPARKees
    • Ny teknologi skreddersyr virkningstiden til biologiske legemidler
      Simone Mester, Institutt for biovitenskap, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, UiO
    • Hvordan forbedre immunterapi som kreftbehandling?
      Jo Waaler, Oslo universitetssykehus
  • Hva kan SPARK Norway bety for ulike stakeholdere
    • Lena Nymo-Helli, daglig leder i Abbvie Norge
    • Ole Kristian Hjelstuen, direktør i Inven2
    • Ingrid Teigland Akay, MD MBA, Managing Partner I Hadean Ventures

Debatt 1

• rektor ved UiB, Dag Rune Olsen
  • rektor ved NMBU Mari Sundli Tveit
  • prorektor for nyskaping ved NTNU Toril A. Nagelhus Hernes
  • viserektor for forskning og innovasjon ved UiO Per Morten Sandset

• Hvilken plan har universitetene for å forvalte innovasjonsoppdraget, har de allokert nok ressurser til oppgaven?
  • Er innovasjonsprogrammet SPARK Norway et egnet virkemiddel for å forvalte gode ideer fra forskningen ut fra det dere har hørt?

Debatt 2

• statssekretær i Kunnskapsdepartementet Rebekka Borsch (V)
  • statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Maria Jahrmann Bjerke (H)
  • direktør i Forskningsrådet John-Arne Røttingen
  • divisjonsdirektør i Innovasjon Norge Mona Skaret

• Med forskjellige ansvarsområder hva tenker politikerne om det de har hørt her om SPARK Norway og andre innovasjons- og kommersialiseringsinitiativer ved universitetene?
  • Er SPARK Norway et virkemiddel for å forvalte gode ideer ved universitetene sett opp mot de andre virkemidlene Forskningsrådet og Innovasjon Norge har? Og er det er et virkemiddel Forskningsrådet eller Innovasjon Norge kunne hatt i sin portefølje?
  • Mener virkemiddelapparatet at universitetene er godt nok rigget til å utnytte virkemidlene som finnes?
  • Mener politikerne universitetene er godt nok rigget til å utnytte virkemidlene som finnes?

Sosialt samvær

Mat og mingling til musikk i regi av dekan Pål Barkvoll aka DJ Dr. Funkytown

Bakgrunn:

UiO:Livsvitenskap har etablert det toårige innovasjonsprogrammet SPARK Norway . Norge er med dette tredje land i Europa som har etablert SPARK som er basert på velrenommerte SPARK Stanford. Programmet bygger bro mellom akademia og industri og gjør at flere ideer fra grunnforskning blir satt ut i livet.

Inven2, Oslo universitetssykehus og klyngene Oslo Cancer Cluster, The Life Science Cluster, Nansen Neuroscience Network, Norwegian Inflammation Network og Norway Health Tech samt Legemiddelindustrien (LMI) er partnere i programmet.

Publisert 25. mai 2018 11:09 - Sist endret 9. aug. 2018 20:45