Innkalt til møtet
Ordinære medlemmer
- Ragnhild Hennum, prorektor og leder
- Oddbjørn Leirvik, studiedekan TF
- Erling Johan Hjelmeng, studiedekan Jus
- Ingrid Os, studiedekan MED
- Eirik Welo, studiedekan HF
- Solveig Kristensen, studiedekan MN
- Amer Sehic, studiedekan OD
- Ingjerd Hoëm, prodekan SV
- Jon Magne Vestøl, studiedekan UV
- Tone Dyrdal Solbrekke, faglig leder for FUP
- Eystein Gullbekk, universitetsbibliotekar UB
- Ingvild Stensrud, Studentparlamentet
- Ruben Haugland, Studentparlamentet
- Mirela Cacan, Studentparlamentet
Varamedlemmer
- Thomas de Lange, førsteamanuensis FUP, 1. vara
- Studentparlamentet:
- vara Øyvind Berg Hansen
- vara Markus Leira Aspusten
- vara Hans Christian Paulsen
Observatører
- Linda Therese Johnsen, USIT/ DML
- Berit Karseth
Ledelse og sekretariat
- Ragnhild Hennum, prorektor
- Hanna Ekeli, avdelingsdirektør, AF
- Kirsti Margrethe Mortensen, rådgiver, AF
Saksliste
1. Godkjenning av innkalling og referat fra forrige møte
DEL 1 Informasjonssaker
2. Orientering om status vedrørende arbeidet med etablering av en koordinerende enhet/Senter for læring og utdanning
Presentasjon ved Berit Karseth
3. Orientering om status for Prosjekt kartlegging av tilretteleggingsfeltet ved UiO
Kartleggingen er snart ferdig, og Utdanningskomitéen får her vedlagt en orientering om foreløpige funn. Endeling rapport vil bli presentert på Utdanningskomitéens møte 19. juni.
Vedlegg:
4. Rapport fra UiOs undervisningsseminar 2017
Vedlegg:
5. Informasjon om utsendelse av Underviserundersøkelsen 2017
Vedlegg:
6. UiOs oppfølging av NOKUTs nye studietilsynsforskrift
NOKUT vedtok i februar 2017 ny forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning, og den nye forskriften gir behov for oppdateringer i UiOs rutiner og regelverk. AF foreslår at følgende tiltak/aktiviteter prioriteres:
- Gjennomgang og vurdering av UiOs rutiner for etablering av studietilbud
- Gjennomgang og vurdering av innretningen på UiOs kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten
- Gjennomgang og vurdering av normalreglene om programrådenes ansvar
Det må i tillegg vurderes om hvert studietilbud er i samsvar med regelverket. Etter AFs vurdering bør fakultetene gjøre dette i de ordinære prosessene, det vil hovedsakelig si de periodiske programevalueringene og den jevnlige overvåkingen av utdanningsvirksomheten.
Vedlegg:
7. Kvalitetsmeldinga
Ragnhild Hennum og Hanna Ekeli informerer om behandlingen av merittering og utdanningstermin i Dekanmøtet.
8. Prosjekt anskaffelse av plagiatkontroll
Kort orientering i møtet ved AF.
9. Sluttrapport for digital eksamen
UiO digital eksamen gikk fra prosjekt til ordinær drift 1. januar 2017. UiOs mål med dette prosjektet har vært å gjøre eksamen papirløs for studenten, administratoren og fagansvarlig / sensor, og prosjektet har bidratt til at UiO kan nå dette målet ved å levere «tjenesten digital eksamen» til UiOs fakulteter. Tjenesten har muliggjort digital gjennomføring for studentene av de hyppigst brukte vurderingsformene, samt digitalisert hovedprosessene for vitenskapelig og administrativt ansatte før, under og etter en eksamen. I 2017 er det estimert at ca. 45 000 kandidater vil gjennomføre digital skoleeksamen ved UiO fordelt på alle digitale eksamenssystemene ved UiO. Dette er en markant økning fra 2014 da ca. 6 200 kandidater gjennomførte digital eksamen.
Vedlegg:
DEL 2 Diskusjonssaker
10. Prosjekt digitalt læringsmiljø
Prosjektet Digitalt læringsmiljø presenteres av prosjekteier og underdirektør Johannes Falk Paulsen/styringsgruppeleder og fakultetsdirektør Benedicte Rustad.
UiO har høye ambisjoner for arbeidet med utdanningskvalitet og nye undervisningsformer, og vi har i den forbindelse nettopp startet opp prosjektet Digitalt læringsmiljø. Prosjektets formål er å gi undervisere sammenhengende, fleksible og brukervennlige digitale muligheter til å praktisere og videreutvikle sin undervisning, samt å sørge for at UiOs studenter skal møte et digitalt læringsmiljø som engasjerer og er enkel å bruke i egne læringsaktiviteter. Tilsvarende skal det være for det administrative arbeidet og oppgaver knyttet til det digitale læringsmiljøet.
Mer informasjon om prosjektet finnes på Prosjekt digitalt læringsmiljø.
11. Endret modell for kopiavgift og utsalgspris på kompendier
Vedlegg:
12. Utkast til høringsuttalelse fra UiO til midtveisevaluering av Erasmus+
Som en del av den pågående midtveisevaluering av Erasmus+, EUs utdanningsprogram for perioden 2014-2020, har EU-kommisjonen lansert en åpen høring. Midtveisevalueringen ser på overgangen fra det forrige utdanningsprogrammet Lifelong Learning (2007-13) til Erasmus+, på "impact" av begge programmene for utvikling av kvalitet og relevans i utdanningene og internasjonalisering, på administrative spørsmål og på hvilke hindringer som eksisterer for å nå programmets målsettinger. Evalueringen ber også om innspill til et eventuelt nytt utdanningsprogram etter Erasmus+.
Erasmus+ teamet i Avdeling for Fagstøtte har utarbeidet et utkast til høringsuttalelse fra UiO, som legges frem for Utdanningskomitéen til diskusjon. Utkastet er utarbeidet på grunnlag av innspill innhentet fra fakultetene, særlig vedrørende «staff mobility» og nytt program, intervjuer med representanter fra UiO som er eller har vært partnere eller koordinatorer i samarbeidsprosjekter, samt tilgjengelige data om studentmobilitet. Utdanningskomitéens innspill vil innarbeides i endelig utkast til høringsuttalelse, som behandles i rektoratet i uke 21. Høringsfristen er 31. mai 2017.
Spørsmål til diskusjon:
- Er beskrivelsen av erfaringene og utfordringene med programmet i samsvar med Utdanningskomitéens erfaringer?
- Dekker forslagene til endringer i og videreutvikling av programmet de vesentligste områdene?
- Er det andre erfaringer/forslag som bør fremheves i høringsuttalelsen?
Vedlegg:
13. Tilrettelegging for studentutvalgene ved UiO
Saken er tidligere behandlet i Utdanningskomitéen, og i dagens møte skal Studiedekanene redegjøre for dagens praksis, og vurdere hvor langt fakultetene ønsker å gå i forhold til å imøtekomme studentenes ønske om å regelfeste en minstestandard. Vi ber i møtet om tilbakemelding fra fakultetene på følgende punkter:
- lønn
- representasjon i fakultetsstyrene
- kontaktpunkter/møter mellom SU og fakultetsledelsen og hyppigheten av dem.
14. Eventuelt
Blindern 12. mai 2017
Ragnhild Hennum, prorektor
Hanna Ekeli, avdelingsdirektør AF