Læringsmål

Målbeskrivelsene i programplanen for de ulike fagdisiplinene innen odontologi er formulert i henhold til ADEE’s retningslinjer, det vil si på tre nivåer for grad av mestringsnivå eller kvalifikasjon som studenten skal ha oppnådd etter gjennomført undervisning. Målene omfatter kunnskaper, ferdigheter og profesjonsholdninger og vurderes etter følgende retningslinjer:

 

Nivå 1 - Være kjent med/ ha kjennskap til: Studenten skal ha en grunnleggende forståelse for faget/temaet, men trenger ikke ha direkte klinisk erfaring eller forventes å utføre prosedyrer selvstendig.

Nivå 2 - Ha kunnskap om: Studenten skal ha god teoretisk kunnskap om faget/temaet, men trenger bare begrenset klinisk/praktisk erfaring.

Nivå 3 - Være kompetent til/ ha ferdighet i: Studenten skal ha god teoretisk kunnskap og forståelse av faget/temaet, sammen med adekvat klinisk erfaring for å kunne løse kliniske problemer som oppstår, selvstendig.

Generelle holdningsmål

Studenten skal være kompetent til å:

  • utvise vilje og evne til samarbeid, aktsomhet og ansvarlighet, samt respekt for lærere, klinikkpersonale og medstudenter. 
  • utvise vilje og evne til å endre adferd ved veiledning.
  • utvise vilje og evne til omsorg, forståelse, samarbeid og kommunikasjon med pasienter og pårørende.
  • utvise vilje og evne til å utføre kliniske ferdigheter på en slik måte at det ikke utgjør noen risiko i forhold til pasientbehandling.
  • vise respekt for gjeldene lovverk som innebefattes av pasientbehandling og handle i overenstemmelse med dette.
  • holde god hygiene og orden (både i klinisk sammenheng og personlig).
 

 

Atferdsfag

Atferdsfag omhandler hvordan vi kommuniserer og tilrettelegger for en god tannbehandlingssituasjon.


OVERORDNEDE HOLDNINGSMÅL

Studenten skal etter fullført studium være kompetent til å:

  • forstå betydningen av egen atferd i møtet med pasienten å være motivert for kontinuerlig bevisstgjøring, refleksjon og korrigering
  • kjenne ansvar for pasientens perspektiv og imøtekomme behovet for informasjon, autonomi, forståelse, støtte og omsorg
  • ha et reflektert forhold til tannlegens profesjonelle rolle og kompetanse

KUNNSKAPSMÅL

Kandidaten skal ha kunnskap om:

  • å informere om dårlig odontologisk prognose og takle reaksjonene 

FERDIGHETSMÅL

Kandidaten skal være kompetent til/ ha ferdighet i

  • være kompetent til å gjennomføre en dialog om behandlingsalternativer, profylakse og ansvarsfordeling

 

Biomaterialer

Biomaterialer er emnet som omhandler materialene og deres fremstillingsmetoder som benyttes innen odontologisk virksomhet for å gjenopprette funksjon eller forebygge skader som kan oppstå.

Kurset skal gi detaljerte kunnskaper om de vanligst brukte dentale biomaterialer inkludert kjemisk sammensetning, bruksegenskaper, vekselvirkningen mellom vev og biomaterialer samt forsvarlig behandling og bivirkninger for pasient og arbeidsmiljø.

 

OVERORDNEDE MÅL

Kandidaten skal etter fullført studium

  • være fortrolig med fagets begrepsapparat, konkrete materialer og prosesser, biologiske vekselvirkninger mellom kunstige materialer og kroppen, både lokale og generelle biologiske mekanismer, samt forhold som skal ligge til grunn for vurdering og valg av materialer og teknologi i forhold til den enkelte pasient og helsetjenesten

 

FERDIGHETSMÅL OG HOLDNINGER

Kandidaten skal etter fullført studium være tilstrekkelig kompetent til å:

  • kjenne til det vitenskapelige grunnlaget for bruk av dentale biomaterialer
  • danne seg en bevisst holdning til lovgivning og aktuell myndighetsinformasjon

 

KUNNSKAPSMÅL

Etter gjennomført undervisning skal studenten ha kunnskap:

  • til å foreta materialvalg i enkelte behandlingssituasjoner med hensyn til odontologiske, mekaniske og biologiske krav
  • for metodene for bearbeiding og fremstilling av dentale biomaterialer
  • om hvordan velge produkter og på hvilke grunnlag
  • om begrensningene ved bruk av dentale biomaterialer både teknisk og biologisk
  • kunne redegjøre materialer som brukes i forbindelse med fremstilling av restaureringer eller andre konstruksjoner med tanke på behandling eller forebygging

 

Og han/hun skal kunnskap om:

  • om regenerasjon av vev rundt biomaterialer
  • om dentale implantater og overflatemodifisering
  • vekselvirkninger mellom biomaterialer og vev

 

For øvrig skal han/hun være kjent med:

  • anvende dentale biomaterialer adekvat ut fra arbeidsmiljøsynspunkt og HMS merking

 

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning:

  • samarbeid med tanntekniker
  • være kompetent til å klinisk vurdere eventuelle avvikende reaksjoner på materialer.
  • være kompetent til å anvende nye og fremtidige materialer

 

 

Endodonti

Endodonti dreier seg om forebyggelse og behandling av pulpal sykdom og apikal periodontitt, samt av smerte- og resorpsjonstilstander med utspring i tenner og alveolarben. Anatomiske, fysiologiske, mikrobiologiske og immunpatologiske særtrekk i pulpa og det apikale periodontium er av spesiell betydning for faget. Behandlingen hviler på biologiske prinsipper for aseptikk, antiseptikk og kroppens evne til regenerasjon, og bygges på evidensbaserte kliniske prosedyrer.

 

OVERORDNEDE MÅL

Studentene skal etter gjennomgått studium kunne gjennomføre diagnostikk og behandlingsplanlegging av endodontiske sykdommer, og gi akutthjelp og fullstendig endodontisk behandling på voksne pasienter med varierende problemer og vanskelighetsgrad. Studentene skal på selvstendig grunnlag yte disse tjenestene, og kunne dokumentere behandling og oppfølging gjennom korrekt journalføring med nødvendig informasjon. De skal også kjenne tegnene på odontogene smerter og gi adekvat behandling av slike smerter og deres årsaker. De skal kjenne og gjenkjenne tegn på særskilt kompliserte kasus, og vite når og hvordan samarbeid med mer erfarne kolleger og spesialister av ulike kategorier er til pasientens beste.

 

KUNNSKAPSMÅL

Etter gjennomført undervisning skal studenten ha inngående kunnskap om:

  • Pulpa-dentin-organets og det apikale periodontiets anatomi og fysiologi
  • De immunpatologiske aspektene ved pulpal og apikal periodontal sykdom
  • De grunnleggende delene av det endodontiske armamentarium inklusive rotfyllingsmaterialer

 

FERDIGHETSMÅL

Etter gjennomført undervisning skal studenten være kompetent til å:

  • Gjennomføre prosedyrer som best kan forebygge eller kurere apikal periodontitt, altså konvensjonell instrumentering og fylling av plasttenner og/eller humane tenner.
  • Benytte radiologiske og elektroniske hjelpemidler og analyser for optimalisering av instrumentering og rotfyllingsprosedyrer

 

Farmakologi og farmakoterapi

Farmakologi/farmakoterapi er vitenskapen om legemidlene, deres virkningsmekanismer inkludert deres kliniske effekter, og hvordan de skal brukes klinikken. Som fag og forskningsområde har farmakologien sterk forankring både i basale biomedisinske fag og i klinisk odontologi. F.o.m. 5. semester tilrettelegges faget den kliniske odontologiske undervisningen. Målsettingen er å skape et rasjonelt grunnlag for god medikamentell terapi i odontologien. Toksikologien, som omhandler skadelige effekter av legemidler undervises som en innledning til odontologisk farmakologi/farmakoterapi.

 

OVERORDNEDE MÅL

Studenten skal etter fullført studium ha:

  • et rasjonelt grunnlag for en forskningsbasert trygg og kostnadseffektiv legemiddelbruk i generell og spesiell pasientbehandling
  • kunnskap om bruk av legemidler i odontologisk behandling av pasienter, og hvordan pasientenes legemiddelbruk kan påvirke den odontologiske behandlingen
  • kompetanse og trygghet i en dynamisk fagdisiplin som endrer seg raskt og stiller store krav til faglige oppdateringer

 

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning ha kunnskap om:

  • korrekt anamnese mht preparater med legale eller illegale farmakodynamiske effekter
  • analgetika, lokalanestetika og andre legemidler med antiinflammatorisk virkning på akutt og kronisk inflammasjon
  • forskjeller mellom odontologiske og ikke-odontologisk bruk av SAID/NSAID
  • legemidler med effekter på det gastrointestinale apparat inkludert midler mot kvalme og brekninger
  • medikamentelle behandlingsprinsipper for diabetessykdom og interaksjoner med odontologisk behandling
  • medikamentelle behandlingsprinsipper for hormonforstyrrelser
  • desinfeksjonsmidlenes farmakodynamiske effekter og toksikologi
  • medikamentell antikonsepsjon inkludert bivirkninger og interaksjoner med odontologisk medikamentell behandling

 

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kompetent til å:

  • iverksette en optimal behandling av forventet inflammasjonstilstand som følge av odontologisk behandling, samt eksisterende akutt og kronisk smerte og non-infeksiøse inflammasjonstilstander
  • iverksette og vurdere effekten av legemiddelbehandling av mage/tarmfunksjoner
  • vurdere en pasient behandlet med hormonpreparater og vurdere risiko for egen legemiddelbehandling
  • bruke desinfeksjonsmidler korrekt

 

 

Kariologi

Kariologi er den delen av odontologien som omhandler karies, tannslitasjeskader inkludert erosjoner og mineraliseringsforstyrrelser, samt behandling og konsekvenser av disse tilstander.

 

OVERORDNEDE MÅL

Studenten skal etter fullført studieprogram:

  • ha kunnskap om prosessene ved karies, dentale erosjoner (syreskader), slitasjeskader, mineraliseringsforstyrrelser og misfarginger av tannsubstans og hvordan de manifesterer seg i munnhulen
  • være kompetente til å utføre diagnostisering, forebygging, behandling og oppfølging av karies, dentale erosjoner (syreskader), slitasjeskader, mineraliseringsforstyrrelser og misfarginger av tannsubstans i samsvar med pasientenes ønsker, behov og forutsetninger
  • ha en forståelse av sosiale og kulturelle aspekter som kan påvirke forekomst og utvikling av karies og andre tilstander i munnhulen

 

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning ha kunnskap om:

  • hovedprinsippene i epidemiologiske kariesundersøkelser
  • de vanligste kariesepidemiologiske registreringsmetoder og hvordan de brukes; reliabilitet og validitet
  • begrepene karieserfaring, kariesprevalens og insidens, kariesrisiko, kariesaktivitet, kariesprogresjon
  • bruk av epidemiologiske data for forskjellige formål
  • nasjonale og globale trender i kariesutvikling
  • livsstilsfaktorer som påvirker tannhelse
  • prinsipper for kariesforebyggelse på individ- og populasjonsnivå
  • salivas sammensetning, fysiologiske funksjoner og normale variasjoner
  • salivas rolle i forhold til utvikling av karies og erosjoner
  • kliniske konsekvenser av hyposalivasjon, samt forebyggende og lindrende behandling
  • alternative søtningsmidler og deres rolle i kosthold av betydning for karies
  • hvordan forskjeller i struktur og oppbygning av emalje, dentin og sement påvirker kariesutviklingen
  • mikroskopiske karakteristika av emalje- og dentinkaries av forskjellig alvorlighetsgrad
  • demineralisasjon og remineralisasjon, samt kliniske konsekvenser av dette
  • typiske lokalisasjoner samt det kliniske og røntgenologiske bildet av primær karies og sekundærkaries
  • røntgenologisk og klinisk diagnostikk av primær og sekundærkaries
  • dentinreaksjoner ved akutt og kronisk karies
  • kjemiske reaksjoner i tannoverflaten ved karies
  • pulparespons på karies og biomaterialer
  • generell og lokal bruk av fluor i kariesforebyggelse og behandling (non-operativ kariesbehandling)
  • de vanligste tannslitasjeskadene (erosjon, abrasjon, attrisjon) samt resorpsjoner og deres årsaker
  • de mest utbredte mineraliseringsforstyrrelser i emaljen
  • tilsetningsstoffer i munnpleiemidler
  • prinsippene og virkningsmekanismene ved dentinbonding 
  • vanlige orale årsaker til halitose, diagnose og prinsipper ved behandling

 

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kompetent til å:

  • bruke dokumenterte kriterier for klinisk og røntgenologisk registrering av karies og klinisk registrering av erosjoner og kunne skille mellom normal emalje og emaljeutviklingsforstyrrelser
  • føre journal og lage en behandlingsplan basert på anamnese og klinisk og røntgenologisk registrering
  • vurdere pasientens kariesaktivitet, samt behov for forebyggende, non-operativ og operativ tannbehandling, evt. behov for akuttbehandling
  • vurdere kvaliteten på restaureringer og utføre nødvendige restorative tannbehandlinger som følge av karies og tannslitasjeskader
  • bruke ulike hjelpeteknikker som inngår i den restorative tannbehandling som fuktighetskontroll, matriseteknikk, avtrykksteknikk og midlertidige restaureringer

 

PROFESJONSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning:

  • ha en forståelse av begrepene etikk og moral innen faget
  • vite at hvis man en i en gitt situasjon ikke vet hva som er en riktig behandling eller klinisk prosedyre så har vi et etisk problem
  • vite at hvis problemet er at vi ikke handler eller er villig til å handle i overensstemmelse med det som vi vet er riktig behandling eller klinisk prosedyre, så har vi et moralsk problem

Studentene skal:

  • på pasientens premisser vise omsorg og ha ansvar for en helhetlig behandling
  • ha en realistisk holdning til egne kunnskaper og ferdigheter og vilje til å søke faglig ekspertise når nødvendig
  • når nødvendig å trene på plasttenner og modeller for å øke sikkerheten og kompetansen i manuelle ferdigheter
  • vise forståelse for sosiale og kulturelle aspekter relatert til oral helse og vilje til faglig oppdatering og videreutvikling

 

Kjeve- og ansiktsradiologi

Kjeve- og ansiktsradiologi er læren om radiologiske undersøkelsesmetoder og deres anvendelse til diagnostikk av tenner og omkringliggende kjeveben samt bløtvev. Fagdisiplinen har fokus på diagnostikk, undersøkelsenes berettigelse som supplement til den kliniske undersøkelsen og den diagnostiske nytten for pasientbehandlingen avveid mot strålebelastningen.

 

OVERORDNEDE MÅL

Studenten skal etter fullført studium være kompetent til å:

  • utføre diagnostikk ved hjelp av tannrøntgen-, okklusalrøntgen- og panoramarøntgen-undersøkelser. Dette innbefatter også differensialdiagnostiske vurderinger
  • vurdere strålebelastningen ved de vanligste radiologiske metodene i allmennpraksis
  • drive klinisk odontologisk virksomhet i henhold til Strålevernlov og forskrift
  • vurdere behovet for å henvise til spesialist i kjeve- og ansiktsradiologi for supplerende avansert diagnostisk utredning. Heri inngår å kunne forstå radiologisvaret

Studenten skal ha følgende profesjonsmål:

  • Røntgenundersøkelsen skal være berettiget, basert på en klinisk undersøkelse og ha konsekvens for videre behandling
  • Røntgenundersøkelsen skal utføres slik at best mulig bildekvalitet oppnås samtidig som pasienten belastes med lavest mulig stråledose
  • Det undersøkte området skal ikke være større enn problemstillingen tilsier
  • Røntgenbildene skal tolkes i sin helhet, systematisk og ved optimale forhold
  • En problemstilling som ikke blir besvart ved hjelp av en enkelt projeksjon (røntgenbilde) kan suppleres med en annen projeksjon eller modalitet
  • Når tannlegens egen kunnskap og/eller røntgenutstyr ikke er tilstrekkelig for å besvare en problemstilling skal pasienten henvises til relevant spesialist
  • Lover og regler som gjelder for bruk av røntgenapparatur skal følges

 

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning i henhold til nivå 3 være kompetent til å:

  • vurdere ulike aspekter som påvirker bildekvaliteten til intraorale røntgenbilder
  • gjenkjenne karies samt marginal og apikal periodontitt på røntgenbilder og differensialdiagnostiske tilstander/normalanatomi
  • kjenne normalanatomi på panoramarøntgenbilder

 

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning i henhold til nivå 3 være kompetent til å:

  • utføre intraorale periapikale røntgenundersøkelser på pasient med vekt på teknisk utførelse og kvalitetsvurdering, med parallellteknikk og modifisert parallellteknikk
  • utføre bitewing-undersøkelse på pasient med vekt på teknisk utførelse og kvalitetsvurdering
  • gjennomføre systematisk gransking av bitewing og periapikale røntgenbilder med vekt på normalanatomiske strukturer, og enkel diagnostikk av karies og marginal og apikal periodontitt
  • gjennomføre panoramarøntgenundersøkelser med vekt på teknisk utførelse

Kjeveortopedi

Kjeveortopedi utgjør en egen fagdisiplin innenfor odontologisk utdanning, klinikk og forskning og er den del av odontologien som omfatter diagnostikk og behandling av bitt- og tannstillingsanomalier, samt kunnskap om anomalienes årsaker, konsekvenser og forebyggelse. Faget er forankret i kunnskap om kraniofacial vekst og utvikling og har siden 1953 vært en odontologisk spesialitet i Norge. Utdanningen av allmenntannleger og spesialister har gjennom flere tiår tatt som utgangspunkt at disse har ulike oppgaver.

ALLMENNTANNLEGENS KOMPETANSEOMRÅDE INNEN FAGET

Helse- og omsorgsdepartementet har nedfelt regler som innebærer at det skal foreligge henvisning fra allmenntannlege/tannpleier for at kjeveortopedisk behandling utført av spesialist kan utløse offentlig stønad. Dette innebærer at allmenntannlegen må inneha kunnskap for å stille en kjeveortopedisk diagnose og til å vurdere behov for behandling og tidspunkt for henvisning. I tillegg er det viktig at allmenntannlegen kan kommunisere med pasient/foresatte og spesialist om faglige forhold.

OVERORDNEDE MÅL

Studenten skal etter fullført studium være kompetent til

  • å kunne diagnostisere alle typer avvik i tannfrembrudd og okklusjon gjennom systematisk undersøkelse av barn på ulike alderstrinn
  • å vurdere pasientens behandlingsbehov og kunne avgjøre hvilke pasienter som skal henvises til spesialist i kjeveortopedi og når behandling bør igangsettes
  • for voksne pasienter å kunne vurdere behov for kjeveortopedisk behandling alene eller i kombinasjon med andre fagdisipliner (i et tverrfaglig miljø)

6. semester

Målene fra 5. semester videreføres og styrkes

 

Postnatal vekst og okklusjonsutvikling

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kompetent til å

  • diagnostisere de vanligst forekommende malokklusjoner
  • trace et profilrøntgenbilde

Diagnostikk, henvisning, behandling

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning ha kompetanse til å

  • motivere for å bryte vaner/uvaner som påvirker tannstillingen

Samarbeid og organisering

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning

  • kjenne til organiseringen av kjeveortopedien i samfunnet og regler for trygderefusjon

Oral protetikk

Fagområdet oral protetikk er den del av odontologifaget som omhandler diagnostikk, behandlingsplanlegging og restaurering av større tannsubstansdefekter, manglende tenner (ervervet eller medfødt) og/eller andre orale vev.

 

OVERORDNEDE HOLDNINGSMÅL

Studenten skal etter fullført studium

  • på pasientens premisser vise omsorg og ha ansvar for en helhetlig behandling
  • ha en realistisk holdning til egne kunnskaper og ferdigheter samt vilje til å søke faglig ekspertise når nødvendig
  • vise forståelse for sosiale og kulturelle aspekter relatert til oral helse og vilje til faglig oppdatering og videreutvikling, herunder å ha en kritisk holdning til dokumentasjon av nye behandlingsformer

 

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning ha tilstrekkelig grunnlag for senere (f.o.m. 4. studieår) å kunne utføre enkel protetisk rehabilitering på pasient.
Studenten skal ha kunnskap om:

 

  • ulike former for indirekte fremstilte tannerstatninger
  • aktuelle erstatningsmaterialer, deres biokompatibilitet og tekniske egenskaper
  • indikasjoner og kontraindikasjoner for fullkroner, partielle kroner, innlegg og laminater
  • prepareringsprinsipper for fullkroner, partielle kroner, innlegg og laminater
  • biomekaniske prinsipper for konstruksjon og retensjon av faste proteser
  • sementer og sementeringprosedyrer for temporære, indirekte framstilte tannerstatninger
  • faktorer som disponerer for biologiske og tekniske komplikasjoner
  • konvensjonell og digital avtrykkstagning (el. avtrykkstaking?)
  • formgivning for fast protetikk
  • prinsipper for stiftforankring
  • ansikts- og kjeverelasjoner i forbindelse med protetisk behandling
  • fremstillingsprosedyrene knyttet til helprotetikk
  • kjeveregistrering på tannløse pasienter
  • hovedtrekkene i oppstilling av protesetenner
  • prinsipper for og bruk av artikulator for simulering av kjevebevegelser
  • temporomandibulære forstyrrelser (TMD) og deres symptomatologi, epidemiologi, etiologi, diagnostikk/differensialdiagnostikk og terapi

 

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning (på ferdighetssenteret) kunne:

  • preparere for forskjellige indirekte restaureringer
  • ta avtrykk med elastomere materialer
  • ta primæravtrykk
  • ta funksjonsavtrykk av tannløse kjever
  • foreta registrering av kjevenes vertikale relasjon
  • montere modeller av kjevekammene i artikulator
  • benytte artikulator for vurdering av okklusjon og artikulasjon og analyser av tannstilling
  • utføre fronttannsoppstilling i voks på tannløse kjever
  • undersøke, diagnostisere og behandle/henvise pasienter med TMD.
  • måle kjevebevegelighet og palpere kjeve-/ansikts-/nakkemuskler
  • identifisere bakenforliggende diagnoser i forbindelse med TMD og informere om lidelsens sannsynlige årsakssammenhenger og mulige utvikling
  • registrere tannslitasje

 

Periodonti

Periodonti er læren om biologien av periodontale og peri-implantat vev, i tillegg til diagnose, forebygging og behandling av nevnte vevs sykdommer.

 

OVERORDNEDE MÅL

Studenten skal etter fullført studium:

  • være kompetent til å diagnostisere, forebygge og kunne ta hånd om, behandle eller henvise alle periodontale tilstander
  • ha kliniske ferdigheter som gjør dem kompetente til å behandle pasienter med andre kroniske tilstander som forefinnes på samme tid, men er uavhengig av hverandre eller er assosiert med den periodontale tilstanden, i tillegg til å håndtere økede forventninger som den aldrende populasjonen har
  • ha kjennskap til at et spesialistprogram i periodonti som kan behandle de vanskelige og komplekse kasus

 

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kjent med:

  • forskjellige livsstilsfaktorer og ”motivational interviewing” for å benytte dette relatert til plaque kontroll (og røykavvenning)

 

Studenten skal etter gjennomført undervisning ha kunnskap

  • om de 3 faser som inngår i en systematisk periodontitt behandling
  • om atferdsfag og kommunikasjon
  • til å kunne evaluere vitenskapelige resultater, være i stand til å bruke denne kunnskapen og derigjennom forstå den vitenskapelige basis for faget periodonti

 

FERDIGHETSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kompetent til å

  • utvikle strategier for å forutsi, forebygge eller korrigere pasienters orale hygiene regime, og i tillegg kunne forklare pasienter etiologien og prevensjon av periodontale/gingivale og peri-implantitt/mucositt tilstander
  • gi individuell oral hygiene instruksjon og motivasjon, samt kunne evaluere eventuell effekt av farmasøytiske preparater som kjemisk kontroll av biofilm
  • Utføre depurasjon av alle tennene i tannsettet

 

Samfunnsodontologi med forskningsmetode

Samfunnsodontologi tilrettelegger kurset i Forskningsmetode. Det faglige innholdet er et samarbeid mellom flere fagavdelinger.

 

Forskningsmetode

KUNNSKAPSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning ha kunnskap om

  • generelle prinsipper for vitenskapelig forskning (teorier og hypoteser, målformulering for vitenskapelige studier og kriterier for aksept eller avvisning av hypoteser; kvalitative studier)
  • typer og særtrekk ved teknologiske og biomedisinske laboratoriestudier, klinisk forskning og epidemiologiske studier
  • ulike typer av data som innhentes og registreres
  • grunnlaget for evidensbasert diagnostikk og klinisk praksis (evidens-stigen, klinisk relevans)
  • elementære statistiske metoder for analyser av innsamlede data med eksempler fra odontologisk forskning
  • oppbygningen av vitenskapelige artikler

Studenten skal ha kjennskap til

  • vitenskapsbaserte veiledninger for odontologisk diagnostikk og behandling
  • de forskningsetiske regler og prinsipper, og forstå rollen til og funksjonsfordelingen mellom de forskningsetiske komiteer

 

FERDIGHETSSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kompetent til

  • å vurdere forskningsmessige problemstillinger og metoder som har relevans for odontologien
  • å bruke et statistikkprogram, og å kunne tolke utskrifter fra et slikt program.
  • å innhente egne data for analyse og grafisk fremstilling og å anvende bivariate og enkelte multivariate analyseteknikker
  • kritisk lesning av faglitteratur (herunder effektive litteratursøk)

 

PROFESJONSMÅL

Studenten skal etter gjennomført undervisning være kompetent til

  • å vurdere påstander om fortrinn og egenskaper ved metoder og materialer for diagnostikk og behandling i odontologien
  • holde seg faglig oppdatert gjennom kritisk lesning av faglitteratur
Publisert 6. des. 2013 15:24 - Sist endret 15. apr. 2024 15:38