OD5930 – Integrert masteroppgave

Kort om emnet

Arbeidet med masteroppgaven foregår fra 6. til 10. semester. Selve masteroppgaven teller 20 studiepoeng, mens det obligatoriske forskningsmetodekurset teller 8 studiepoeng. Refleksjonsnotatet som skrives i 10. semester, i forbindelse med ekstern praksis, teller 2 studiepoeng. Til sammen utgjør masteroppgaven, forskningsmetodekurset, og refleksjonsnotatet 30 studiepoeng.

  • Inntil tre studenter kan samarbeide om én masteroppgave. Det er ikke anledning til å skrive alene.
  • Masteroppgaven skal presenteres muntlig av forfatterne i siste semesteruke av OD5200 – Odontologistudiet, 10. semester.
  • Emnet OD5930 Masteroppgaven må bestås i 10. semester. Se punktet om Eksamen.

Retningslinjer for den integrerte masteroppgaven

Veiledningen for integrert masteroppgave skal benyttes fra og med kull H2019. Gjeldende retningslinjer vil bli revidert fortløpende.

Nominasjon til NTFs studentforskerpris

Fakultetet nominerer to masteroppgaver til NTFs studentforskerpris. De to masteroppgavene som nomineres får muligheten til å presentere masteroppgaven på NTFs Landsmøte. Den ene av disse vinner fakultetets pris for beste masteroppgave. Studentene som nomineres får dekket reise og en natts opphold i forbindelse med NTFs landsmøte. Vinneroppgaven som kåres under Landsmøtet tildeles et diplom og 20.000 kroner.

Hva lærer du?

Studenten skal kunne redegjøre for tema- og metodevalg, og avgrense problemstillingen. Studenten lærer å identifisere og avgrense faktorer som virker inn på det behandlede problemområdet, og skal klare å peke på årsaks-/virkningsforhold eller meningssammenhenger mellom disse faktorene.

Masteroppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer, og studenten skal vise at han/hun behersker å foreta forsknings- og profesjonsetiske vurderinger, blant annet å vurdere når det er pålagt å innhente nødvendige godkjenninger (fra SIKT, REK eller lignende).

Gjennom skriveprosessen skal studenten foreta konstruktive fagkritiske vurderinger, øve og skjerpe evnen til kritisk tenkning, forståelse, refleksjon, selvstendighet og modning. Studenten skal kunne redegjøre for, analysere, kjenne til, forstå og anvende relevante kunnskaper innen biomedisinske, parakliniske, kliniske og atferdsfaglige disipliner og emner. Studenten skal, gjennom masteroppgaven, vise refleksjon og god oversikt over relevant forskningslitteratur, samt vise evne til kritisk vurdering av vitenskapelig forskningslitteratur og data.

Masteroppgaven skal tydeliggjøre studentens selvstendige vurderinger, drøfting og forståelse av valgte tema. Den skal vise studentens evne til å behandle teori, praksis, metode, data og funn på en kritisk og analytisk måte.

Studenten skal vise evner til presis og god skriftlig formulering og fremstilling. Masteroppgaven skal ha en oversiktlig disposisjon og fremstillingen skal være velstrukturert. Tydelig og klar språkføring vektlegges. Sitater og kildehenvisninger skal refereres til på redelig og systematisk vis, for eksempel gjennom bruk av verktøyet EndNote.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt studenter på Odontologi (master - 5 år).

Undervisning

Obligatorisk undervisning 6. semester:

1. Forskningsmetodekurset i OD3200 – Odontologistudiet, 6. semester

Fraværet kan ikke overstige 15 %. Fravær registreres.

Forskningsmetodekurset danner basis for arbeidet med den integrerte masteroppgaven. Kurset består av: dataanalyse, kritisk litteraturlesing, studiedesign og evidensbasert praksis, bibliotekskurs, klinisk forsking – lovverk og forskrifter, og fagområdenes presentasjon av temaer for masteroppgaven.

2. Presentasjon av temaer til masteroppgaven og valg av veileder

I forskningsmetodekurset inngår Presentasjon av temaer til masteroppgaven. På kurset blir studentene orientert om faglige krav til oppgaven og rammevilkår, får informasjon om mulige temaer for oppgaven, og blir kjent med veiledere fra fagavdelingene på IKO og fag-/forskningsgrupper på IOB.

Ta gjerne kontakt med fagområdene ved IOB og IKO for å få innspill på valg av tema. Fagområdene hilser velkommen kandidatenes egne forslag. Se også eksempler på temaer til inspirasjon under.

3. Innleveringsfrist til valg av tema, veileder og gruppe:

Fredag i kalenderuke 19 innen kl. 16.00.

Veiledning fra en eller flere veiledere inngår som en obligatorisk del av arbeidet med masteroppgaven. Hovedveileder må være fra IKO eller IOB, men medveileder kan være fra institutter utenfor fakultetet. Studenten må selv velge veileder og tema for oppgaven. Studenten oppretter selv kontakt med sin veileder.

Tentativ oppgavetittel/ tema, forfatter(e), veileder(e) og kull studenten tilhører (f.eks. kull H20) må meldes til Namgyal Tsomo Svenningsen, Studieseksjonen, n.t.svenningsen@odont.uio.no med kopi til Prof. Alix Young Vik, dersom oppgaven er faglig tilknyttet IKO eller Prof. Dipak Sapkota dersom oppgaven er faglig tilknyttet IOB.

Veiledende milepæler for arbeidet med masteroppgaven i 6.-10. semester:

Emne Semester  
OD3200 6. Valg av veileder, tema for masteroppgaven og lage en fremdriftsplan i samarbeid med veileder. Det skal også avklares om det er nødvendig å innhente godkjenninger.
OD4100 7. Prosjektskisse og disposisjonsutkast. Av prosjektskissen skal det bl.a. fremgå hvilken form masteroppgaven skal ha, for eksempel forskningsprosjekt, litteraturstudie eller lignende.
OD4200 8. Første skrevne disposisjon skal leveres i Canvas under Kullrom.
OD5100 9. Fortsatt skriving og innlevering av oppgaveutkast.
OD5200 10. Innlevering av siste utkast, godkjenning og innlevering av masteroppgaven.

Anbefalt litteratur:

Øyen, Simen Andersen & Solheim, Birger. Akademisk skriving. En skriveveiledning. Oslo. Cappelen Damm. 2013.

Gode råd til skriving av masteroppgave

Skrive masteroppgave - tips i skriveprosessen

Eksamen

Frist for innlevering av masteroppgaven i 10. semester

Før innlevering må veileder(e) signere Skjema for vurdering - Intern sensur (veileder) før oppgaven kan leveres for eksternsensur.

Oppgaven leveres inn i Inspera mandag i kalenderuke 18 innen kl. 16:00. 
Den leveres kun inn èn gang per masteroppgave.

Når oppgaven er bestått skal hver enkelt student i tillegg laste opp masteroppgaven elektronisk til DUO vitenarkiv via StudentWeb. Sensur faller i uke 21. StudentWeb vil åpnes for opplasting etter sensurfall.

Det er obligatorisk å levere oppgaven til DUO vitenarkiv, men du bestemmer selv hvorvidt du vil tillate at oppgaven publiseres i DUO. Dersom du ikke tillater dette, vil oppgaven kun skrives ut ved forespørsel til aktuelt bibliotek.

Kjøreregler for levering av masteroppgaver for studenter i nedrykk eller permisjoner

Om kjøreregler for innlevering av masteroppgaver for studenter som er enten i permisjoner eller i nedrykk kan du lese mer her.

Sensur

En sensorkomité bestående av tre eksterne sensorer vurderer masteroppgavene. Sensorene er erfarne forskere med odontologisk bakgrunn. Studentene presenterer masteroppgaven muntlig for sensorer, medstudenter og ansatte i siste semesteruke i juni.

Ikke bestått masteroppgave:
Kandidater som har fått underkjent masteroppgaven, leverer en omarbeidet masteroppgave innen 2 uker fra sensurfall. Det er kun mulig å levere en bearbeidet versjon én gang. En masteroppgave som har fått bestått eksamensresultat kan ikke leveres på nytt i bearbeidet form.
 

Vurderingskriterier for den integrerte masteroppgaven i odontologi

Faglig innhold

Det er ønskelig at masteroppgaven inneholder et forskningselement, for eksempel som et bidrag til et større forskningsprosjekt.

Oppgaven kan ta utgangspunkt i kasuistikker basert på en klinisk problemstilling, en litteraturstudie relatert til et beskrevet tema, en analyse av tannhelsetjeneste eller en epidemiologisk studie, lab-eksperimenter, spørreundersøkelse eller nye innovative undervisningsopplegg.

Problemstilling

Kandidaten skal redegjøre for tema- og metodevalg og avgrense problemstillingen. Oppgaven skal inneholde en drøfting av resultatenes relevans for studentens kliniske praksis og/eller faglige utvikling. Kandidaten skal identifisere og avgrense faktorer som virker inn på det behandlede problemområdet. Det skal pekes på årsaks-/virkningsforhold eller meningssammenhenger mellom disse faktorene. Oppgaven skal være realistisk i konklusjonene.

Etisk vurderingsevne

Kandidaten skal gjøre rede for forsknings- og profesjonsetiske hensyn. Oppgaven må være utført i samsvar med gjeldende etiske retningslinjer. Det må innhentes godkjennelse fra myndighetene (REK) før undersøkelsen gjennomføres, der dette er påkrevet.

Kunnskaper

Masteroppgaven skal demonstrere kandidatens konstruktive fagkritiske vurderingsevne, kritisk tenkning, forståelse, refleksjon, selvstendighet og modning. Kandidaten skal kunne redegjøre for, analysere, kjenne til, forstå og anvende relevante kunnskaper innen biomedisinske, parakliniske, kliniske og atferdsfaglige disipliner og emner. Oppgaven skal reflektere kandidatens gode oversikt over relevant forskningslitteratur og vise kandidatens evne til kritisk å vurdere vitenskapelig forskningslitteratur og data.

Selvstendighet

Oppgaven skal tydeliggjøre studentens selvstendige vurderinger, drøfting og forståelse av valgte tema. Den skal vise studentens evne til å behandle teori, praksis, metode, data og funn på en kritisk og analytisk måte.

Fremstilling

Kandidaten skal vise evner til presis og god skriftlig formulering og fremstilling. Oppgaven skal ha en oversiktlig disposisjon og fremstillingen skal være velstrukturert. Tydelig og klar språkføring vektlegges. Sitater og kildehenvisninger skal refereres til på redelig og systematisk vis, for eksempel gjennom bruk av verktøyet EndNote.

Oppgavelikhet

Det må ikke være påfallende likhet med andre oppgaver som antyder uselvstendighet i skriveprosessen.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Evaluering av emnet

Det er krav om at du evaluerer arbeidet med masteroppgaven  innen 10. semester.

Fakta om emnet

Studiepoeng
30
Undervisning
Vår og høst
Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk