Seminaragruppe 1: Fra feltarbeid til tekst - og tilbake igjen
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
14.09.2011 | O. A. Berkaak | Onsdag, kl 10:15-14:00, Seminarrom 210 i Eilert Sundt | Introduksjon. Å lese antropologi: utvikle blikk for oppbyggingen av en tekst. Fordeling av studentoppgaver, organisasjon av kurset. | Pensum: Blasco & Wardle: Intro + kap. 1, 2 og 3. |
28.09.2011 | O. A. Berkaak | Onsdag, kl 10:15-14:00, Seminarrom 210 i Eilert Sundt | Lese for å utfordre seg selv. | a) Studentpresentasjoner, b) pensumgjennomgang: Blasco & Wardle kap 4 – 8 |
20.10.2011 | O. A. Berkaak | Torsdag, kl 10:15-14:00, Seminarrom 038 i Harriet Holters hus* | Kritisk lesning: å utfordre tekster | Merk: Annet seminarlokalea) studentpresentasjoner b) pensumgjennomgang: Madden m/spesiell vekt på kap 6 – 9 |
26.10.2011 | O. A. Berkaak | Onsdag, kl 10:15-14:00, Seminarrom 210 i Eilert Sundt | Lese-for-å-skrive: å utfordre empirien | Oppsummering |
Seminargruppe 2: Pierre Bourdieu: Teori og praksis
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
16.09.2011 | Marit Melhuus | Fredag kl. 10:15 -12:00, Seminarrom 013, Harriet Holters hus | Introduksjon; kursopplegg | Les første del av Ungkarsballet; se på evt tidligere pensum hvor Bourdieu inngår |
30.09.2011 | Marit Melhuus | Fredag kl. 10:15 -14:00, Seminarrom 013, Harriet Holters hus | Bourdieu på hjemmebane | • Studentpresentasjon• Gjennomgang av Ungkarsballet• Diskusjon |
14.10.2011 | Marit Melhuus | Fredag kl. 10:15 -14:00, Seminarrom 013, Harriet Holters hus | Bourdieus perspektiver anvendt av andre | • Studentpresentasjon• Gjennomgang av Education and Identity in Rural France• Diskusjon |
28.10.2011 | Marit Melhuus | Fredag kl. 10:15 -12:00, Seminarrom 013, Harriet Holters hus | Oppsummering, Blikk på Bourdieu | • Presentasjon av selvvalgt pensum• Diskusjon |
Seminargruppe 3: Law, Justice, and the Human Economy
Dato | Undervises av | Sted | Tema | Kommentarer / ressurser |
15.09.2011 | Susanne Brandtstädter | Torsdag, 10:15-14:00, Harriet Holters Hus, Seminarrom 138 | Human Rights and Gender Violence | READ: Merry (2006) Human Rights and Gender ViolenceNB! There will be no student presentation ’as usual’. Rather, after a short intro by me, each student will be asked to explain in two or three sentences what s/he found particularly relevant, interesting, puzzling etc. That will be followed by group work on the texts. The lesson will have a lunch break in the middle. |
29.09.2011 | Susanne Brandtstädter | Torsdag, 10:15-14:00, Harriet Holters Hus, Seminarrom 138 | Law and Disorder in the Postcolony | READ: Commaroff and Commaroff (2007) Law and Disorder in the postcolonyComments: See first session |
13.10.2011 | Susanne Brandtstädter | Torsdag, 10:15-14:00, Harriet Holters Hus, Seminarrom 138 | The Human Economy | READ: Hart et al (2010) The Human Economy: A Citizen’s Guide.Comments: See first session |