Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Målet med kurset er å gi studentene innføring i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver på forskning om praksis. De vitenskapsteoretiske tradisjoner i teologi, humaniora og samfunnsfag som særlig vektlegger erfaring og empiri som kunnskapskilder, vil stå i fokus. Forholdet mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og deres implisitte og eksplisitte verdigrunnlag vil også bli belyst. Kurset vil ta utgangspunkt i de kunnskapssyn som særlig dominerer i studentenes grunnutdannelse. Videre vil det bli lagt vekt på de vitenskapsteoretiske tradisjoner som i dag fokuserer på praksis / erfaring som kunnskapskilde. Ved avslutningen av kurset skal studentene ha kjennskap til og være i stand til å skille mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiver knyttet til forskning om praksis og kritisk kunne identifisere og drøfte de ulike kunnskapssynene.

Hva lærer du?

Hovedtemaer: Positivistiske tradisjoner i generell samfunnsvitenskap og i helse- og sosialfag, praksis/erfaring som en kilde til kunnskap, fenomenologiske, hermeneutiske, historiske og teologiske vitenskapsteorier, kjønn og kunnskap i diakoni, sosialt arbeid og helsefag, forholdet mellom menneskesyn og vitenskapsteori

Opptak og adgangsregulering

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelorgrad som inneholder 3-årig grunnutdanning i sykepleie, sosialt arbeid eller pedagogikk.

Undervisning

Undervisningen vil skje i form av forelesninger, seminarer, og kollokviegrupper dannet av studentene. Arbeidskrav. Det skal leveres flere kortere, skriftlige fremlegg til hver gang (på Classfronter).

Eksamen

Semesteroppgave på ca. 4000 ord.

Karakterskalaen A-F benyttes.

Annet

Emnet er obligatorisk på masterprogrammet i profesjonsetikk og diakoni.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Undervisning
Hver høst

Siste gang høsten 2005. Emnet fortsetter som TFF4101

Eksamen
Hver høst

Emnet ble gitt siste gang høsten 2005. Emnet fortsetter som TFF4101

Undervisningsspråk
Norsk

Kontakt

TF-infosenter