DIAK4102 – Vitenskapsteori
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Målet med kurset er å gi studentene innføring i sentrale vitenskapsteoretiske perspektiver på forskning om praksis. De vitenskapsteoretiske tradisjoner i teologi, humaniora og samfunnsfag som særlig vektlegger erfaring og empiri som kunnskapskilder, vil stå i fokus. Forholdet mellom ulike vitenskapsteoretiske posisjoner og deres implisitte og eksplisitte verdigrunnlag vil også bli belyst. Kurset vil ta utgangspunkt i de kunnskapssyn som særlig dominerer i studentenes grunnutdannelse. Videre vil det bli lagt vekt på de vitenskapsteoretiske tradisjoner som i dag fokuserer på praksis / erfaring som kunnskapskilde. Ved avslutningen av kurset skal studentene ha kjennskap til og være i stand til å skille mellom ulike vitenskapsteoretiske perspektiver knyttet til forskning om praksis og kritisk kunne identifisere og drøfte de ulike kunnskapssynene.
Hva lærer du?
Hovedtemaer: Positivistiske tradisjoner i generell samfunnsvitenskap og i helse- og sosialfag, praksis/erfaring som en kilde til kunnskap, fenomenologiske, hermeneutiske, historiske og teologiske vitenskapsteorier, kjønn og kunnskap i diakoni, sosialt arbeid og helsefag, forholdet mellom menneskesyn og vitenskapsteori
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Obligatoriske forkunnskaper
Bachelorgrad som inneholder 3-årig grunnutdanning i sykepleie, sosialt arbeid eller pedagogikk.
Undervisning
Undervisningen vil skje i form av forelesninger, seminarer, og kollokviegrupper dannet av studentene. Arbeidskrav. Det skal leveres flere kortere, skriftlige fremlegg til hver gang (på Classfronter).
Eksamen
Semesteroppgave på ca. 4000 ord.
Karakterskalaen A-F benyttes.
Annet
Emnet er obligatorisk på masterprogrammet i profesjonsetikk og diakoni.