Rettigheter og ansvar i helse, miljø og sikkerhetsarbeidet
Studentene har selv både rettigheter og ansvar i gjennomføringen av helse-, miljø- og sikkerhetstiltak:
- Studenter plikter å utføre arbeidet i forbindelse med studiene i samsvar med instrukser fra instituttet ved den/de som til enhver tid er ansvarlig for arbeidslokaler og instrumenter
- Studentene skal informeres om deres plikter til aktiv medvirkning i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, bl a til å hindre og avgrense skader og avbryte sitt arbeid når det ikke kan fortsette uten fare for liv og helse
- Studentene plikter å følge disse retningslinjene
Serviceerklæringen
Serviceerklæringen gjelder for alle som har en studieplass ved Universitetet i Oslo. Den gjelder også for videreutdanningsstudenter og for internasjonale studenter. Erklæringen gjelder ikke for privatister.
Universitets- og høyskoleloven
Studentenes rettigheter ivaretas gjennom Universitets- og høyskoleloven. Lovens § 4-3 gjelder læringsmiljø spesielt.
Arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven gjelder for studenter ved utplassering i virksomheter og når de utfører arbeid som ledd i en praktisk opplæring. Loven, forskrifter og veiledninger til Arbeidsmiljøloven kan hentes hos Arbeidstilsynets nettsider.
Arbeidsmiljøloven omfatter blant annet følgende:
- Utforming av arbeidsplassen; arbeidsstillinger, bygningens utførelse, gang- og transportveier, klima, ventilasjon, støy, sikring mot fall, tekniske innretninger og utstyr, renhold, førstehjelpsutstyr, personalrom, innkvartering
- Giftige og andre helsefarlige stoffer
- Tilrettelegging av arbeidet
Utvalg av paragrafer til Arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven § 1-6 Personer som ikke er arbeidstakere
(1) Følgende personer anses som arbeidstakere i forhold til lovens regler om helse, miljø og sikkerhet når de utfører arbeid i virksomhet som går inn under loven:
a) elever ved institusjoner som har undervisning eller forskning som formål
Arbeidsmiljøloven § 3-1 Krav til systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid
Arbeidsmiljøloven § 3-2 Særskilte forholdsregler for å ivareta sikkerheten
Arbeidsmiljøloven § 4-1 Generelle krav til arbeidsmiljøet
Arbeidsmiljøloven § 4-4 Krav til det fysiske arbeidsmiljøet
Fysisk/kjemisk arbeidsmiljø
Begrepet fysisk/kjemisk arbeidsmiljø omfatter blant annet:
- lokaler og fysisk tilgjengelighet
- lys- og lydforhold
- inneklima
- utstyr
- verneinnretninger og utearealer
Fysisk/kjemisk arbeidsmiljø omfatter også kjemiske og biologiske faktorer, renhold og vedlikehold.
- Arbeidsmiljøloven § 4-5 Særlig om kjemisk og biologisk helsefare
- Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (internkontrollforskriften)
- Lov om kontroll med produkter og forbrukertjenester (produktkontrolloven). Produktkontrolloven kan komme til anvendelse der studentene ikke er dekket av arbeidsmiljøloven. Loven og forskrifter kan hentes på nettsidene til Direktorat for samfunnssikkerhet og beredskap eller Lovdata.