Undervisning og eksamen

Undervisning skjer i studiesamlinger i klasserom, i øvingsavdelinger og i klinikk, og ved hjelp av IKT og nettbasert undervisning og veiledning. Studentene har 416 timer med kliniske studier med veiledning.

På sykehus lærer masterstudentene blant annet hvordan de bruker en maske i trykkstyrt ventilator behandling (CPAP eller BiPAP).

Undervisning og læringsformer

Undervisning varierer mellom forelesninger, selvstudie, studiegrupper, kliniske øvelser og nettbaserte øvelser.

Studentene skal videreutvikle seg som analytiske, selvstendige og innovative kliniske sykepleiere som skal fungere som gode samarbeidspartnere for både pasienter, pårørende og andre medisinske og helsefaglige profesjoner. Undervisning varierer mellom individuelle arbeider og gruppearbeid/ teamarbeid der en på ulike måter utfordrer studentenes verdier, holdninger, erfaringer, kunnskaper, kreativitet og samspill.

Studentene skal enten individuelt eller i grupper, arbeide med skriftlig analyse og framstilling om et gitt eller selvvalgt tema. Oppgaven blir presentert og diskutert på seminarer.

Masterstudentene øver på å bruke stetoskop i ferdighetslab før de starter med kliniske studier.

Praksis

Kliniske studier er en sentral læringsform for at studentene skal videreutvikle sin analytiske, praktiske og kommunikative kompetanse i møte med eldre og deres pårørende. Gjennom praksis videreutvikler studentene sin vurderingskompetanse.

Det legges opp til kliniske studier i øvingsavdelinger og på andre arenaer der studenten møter friske eldre, og til kliniske studier som innebærer møte med syke eldre i ulike settinger og på ulikt helsetjenestenivå. I de kliniske studier skal studenten føre protokoll over egen kompetanseutvikling og aktivt søke veiledning og råd fra egen og andre helseprofesjoner.

Utvalgte deler av kliniske studier kan gjennomføres ved relevante utenlandske institusjoner.

Eksamens- og vurderingsformer

Det benyttes ulike vurderingsformer i de forskjellige modulene. Det legges vekt på at vurderingsformene skal understøtte studentenes læring og bidra til faglig progresjon med hensyn til faglig nivå, omfang og presentasjonsform.

Det inngår et eller flere arbeidskrav eller vurderinger i alle emner. I noen emner er det krav om at godkjente arbeidskrav knyttet til emnenes teoretiske og/eller kliniske del må være godkjente før kandidaten kan framstille seg til eksamen.

Eksamensspråk

I emnene som inngår i studieprogrammet gis eksamensoppgavene på norsk, og eksamensbesvarelsen skal som hovedregel være på norsk, eventuelt på svensk eller dansk. Emnebeskrivelsene gir mer informasjon om målform/språk i eksamensoppgaver og eksamensbesvarelser.

Masteroppgaven og søknad til REK

Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk (REK) skal godkjenne alle medisinske og helsefaglige forskningsprosjekter før de settes i gang. Det gjelder også for masteroppgaver.

Masteroppgaven og søknad til REK

Publisert 6. juni 2012 10:00 - Sist endret 4. nov. 2015 16:17