Vi anbefaler å opprette e-postfiltre i webmail (OWA), fordi meldingene da filtreres på e-posttjeneren før de kommer fram til din e-postkonto. Sorteringen er da uavhengig av programmet du bruker til å lese og sende e-post. Meldingene blir sortert likt uansett om du leser e-post via webmail, Outlook, Evolution, på hjemmemaskinen din eller på mobile enheter.
Hva gjør e-postfiltre?
Filtre sorterer e-post i ulike mapper, videresender meldinger og avviser e-post etter kriterier du spesifiserer selv. Du kan la all e-post fra spesielle lister samles i egne mapper, videresende e-post fra din mor til din private e-postadresse, og la reklame havne rett i søppelkassa.
Endre filtre
Vi anbefaler at du kun oppretter og endrer filtrene dine i webmail. Endrer du et filter du har opprettet i webmail via et annet e-postprogram, kan filteret bli ødelagt og slutte å virke.
Opprette eller endre filtre i webmail
1. Logg på webmail (OWA – Outlook Web App) med UiO-brukernavn og -passord. Klikk på Verktøy-ikonet som ser ut som et tannhjul. Velg Options i menyen som dukker opp.
2. For å opprette et nytt filter, klikker du først på Organize email i menyen til venstre på siden.
I høyre del av vinduet klikker du på pluss-tegnet og velger hva slags filter du vil opprette. Alle typer filtre kan opprettes fra det første menyvalget Create a new rule for arriving messages. De andre valgene i menyen er filtertyper som brukes ofte. Hvis et av disse passer til det filteret du vil opprette, sparer du litt tid ved å velge det.
Regel
Regelen sier noe om hvilke kriterier e-post skal velges ut i fra. Det vanligste er tekst i Subject eller Body eller Sender (avsender) eller Recipient (mottaker) av meldinger.
I eksempelet her har jeg valgt å sortere basert på Subject.