Automatisk filtrering og av meldinger i webmailtjenesten

Gå til webmailtjenesten.

Vi anbefaler å opprette e-postfiltre i webmail (OWA), fordi meldingene da filtreres på e-posttjeneren før de kommer fram til din e-postkonto. Sorteringen er da uavhengig av programmet du bruker til å lese og sende e-post. Meldingene blir sortert likt uansett om du leser e-post via webmail, Outlook, Evolution, på hjemmemaskinen din eller på mobile enheter.

Hva gjør e-postfiltre?

Filtre sorterer e-post i ulike mapper, videresender meldinger og avviser e-post etter kriterier du spesifiserer selv. Du kan la all e-post fra spesielle lister samles i egne mapper, videresende e-post fra din mor til din private e-postadresse, og la reklame havne rett i søppelkassa.

Endre filtre

Vi anbefaler at du kun oppretter og endrer filtrene dine i webmail. Endrer du et filter du har opprettet i webmail via et annet e-postprogram, kan filteret bli ødelagt og slutte å virke.

Opprette eller endre filtre i webmail

1. Logg på webmail (OWA – Outlook Web App) med UiO-brukernavn og -passord. Klikk på Verktøy-ikonet som ser ut som et tannhjul. Velg Options i menyen som dukker opp.

2. For å opprette et nytt filter, klikker du først på Organize email i menyen til venstre på siden.

I høyre del av vinduet klikker du på pluss-tegnet og velger hva slags filter du vil opprette. Alle typer filtre kan opprettes fra det første menyvalget Create a new rule for arriving messages. De andre valgene i menyen er filtertyper som brukes ofte. Hvis et av disse passer til det filteret du vil opprette, sparer du litt tid ved å velge det. 

 
Nedtrekksmeny med valg av filtertyper
 
 
3. Det vises nå en ny filterdefinisjon. Gi filteret et beskrivende navn i den øverste tekstboksen, slik at du enkelt kan se hva de forskjellige filtrene gjør når du har flere.
 

Regel

Regelen sier noe om hvilke kriterier e-post skal velges ut i fra. Det vanligste er tekst i Subject eller Body eller Sender (avsender) eller Recipient (mottaker) av meldinger.

spesifisering av teks i Subject for filtrering

I eksempelet her har jeg valgt å sortere basert på Subject.

Handling

Jeg har nå valgt ut hvilke e-postmeldinger jeg ønsker å gjøre noe med (altså e-post med frasen over i Subject-feltet). Nå må jeg velge hva filteret skal gjøre med dem.
 
Valg av handling filteret skal gjøre.
 
Jeg velger å flytte disse meldingene til en folder/mappe, og angir hvilken mappe jeg vil flytte dem til.
 
I dette steget kan du også opprette nye mapper hvis du trenger det.
 
 
Vi har nå et ferdig filter:
Ferdig filter
 
For å lagre filteret, klikker du på Save nederst.

Oversikt over filtre

Etter at du har opprettet et filter for første gang, vil du under hovedmenyvalget Organize email finne en tabell som viser alle filtrene du har, og eventuelle filtersett. Filtrene har navnene du har gitt dem, og de er prioritert slik at det øverste filteret er prioritert høyest. Det høyest prioriterte filteret vil sjekkes først, og så nedover i rekkefølge til siste filter er sjekket, eller e-posten har truffet en regel du har lagt til under Stop evaluating rules.
 
For å gjøre endringer i filterrekkefølgen, klikker du på et filter/filtersett og drar det til ønsket plassering.
 
 
 
Søk i veiledningene
Publisert 2. mai 2021 20:05 - Sist endret 21. juni 2022 12:10