English version of this page

Omvisning på byggeplassen

De som har passert byggetomta til det nye livsvitenskapsbygget i Gaustadbekkdalen har nok lagt merke til at det er full aktivitet på byggeplassen for tiden. Syv høye kraner tårner opp i lufta og anleggsmaskiner er i full drift. Enkelte UiO-ansatte har fått mulighet til å komme innenfor gjerdene for å ta arbeidene i nærmere øyesyn.

Omvisning på byggeplassen til det nye livsvitenskapsbygget.
I løpet av juni har det vært gjennomført flere omvisninger for ansatte som er involvert i brukermedvirkningsprosessen for Livsvitenskapsbygget. Foto: Karoline Strand, UiO

Livsvitenskapsbygget begynner å ta form, det støpes både vegger og bunnplater av betong. Akkurat nå støpes kjelleretasjen som skal inneholde byggets tekniske systemer og installasjoner. Ifølge Statsbyggs prosjektsjef Arne Surén har det gått med 17 500 tonn med betong og 18 000 meter med armering. Daglig er 100 mennesker i jobb på byggeplassen. Det er også aktivitet utenfor gjerdet, langs Ring 3 bygges en gang- og sykkelbro som skal ivareta sikkerheten til myke trafikanter. Den skal stå ferdig i januar 2023.

Gleder seg til å flytte inn i bygget

Marianne Hiorth, professor ved Farmasøytisk institutt har vært involvert i prosjektet siden 2014 (se bildet nedenfor). Hun synes det er veldig tilfredsstillende å se med egne øyne at bygget blir til, og hun ser frem til å flytte inn og benytte seg av alle fasilitetene bygget har å tilby. Det nye bygget vil gi muligheter til både konvergens og grensesprengende forskning. Spesielt fornøyd er hun med arbeidet som er blitt gjort med laben som vil muliggjøre arbeid med cytotoksiske stoffer. Det er noe hun ikke kan jobbe med i dag og som vil gi mange nye spennende muligheter i fremtiden.

Frem til 2026 skal bygget reises i all sin prakt. Det er noen år til, men så skal det også bli Norges største universitets- og sykehusbygg. Bygget skal innredes med avansert forskningsutstyr som skal bidra til tverrfaglig forskning og innovasjon i verdensklasse og utvikle nye løsninger på store utfordringer innen helse og bærekraft.

Innflytting starter i 2026 og fra Universitetet i Oslo skal nesten hele Kjemisk institutt og Farmasøytisk institutt, i tillegg til NCMM - Norsk senter for molekylærmedisin, inn. Fra Oslo universitetssykehus skal store deler av virksomheten til Klinikk for laboratoriemedisin flytte inn i bygget. Det vil også være plass til tverrfaglige forskergrupper som i begrensede perioder skal ha tilhold i bygget. Les mer om livsvitenskapsbygget

Omvisning byggeplassen

Publisert 24. juni 2022 06:56 - Sist endret 24. juni 2022 06:56