Ester Fremstad
Seniorrådgiver
-
LINK - Senter for læring og utdanning

E-post
ester.fremstad@link.uio.no
Telefon
+47 22857305
Mobiltelefon
+47 41414620
Rom
562
Treffetider
Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse
Helga Engs hus
Postadresse
Postboks 1144
0318 OSLO
Faglige interesser
- Høyere utdanning
- Samfunnsansvar
- Universitetspedagogikk (academic development)
- Læringsassistenter
- Inkludering av studenter i pedagogisk utviklingsarbeid
Bakgrunn
PhD i utdanningsvitenskap, Universitetet i Oslo
Cand.Ed. - Profesjonsutdanning i Pedagogikk med spesialisering i ledelse, organisasjonsteori og didaktikk. Pedagogisk forskningsinstitutt, Universitetet i Oslo
Universitetslektor: Faglig enhet for Universitetspedagogikk, Universitetet i Oslo
Rådgiver: Pedagogisk Utviklingssenter, Høgskolen i Oslo
1. konsulent: Læringsmiljø og Studiekvalitet. Studieavdelingen, Universitetet i Oslo.
Konsulent: Studieadministrasjon. Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo
Publikasjoner
- Ewins, Kristin; Fremstad, Ester; Fossland, Trine & Sandvoll, Ragnhild (2020). Deliberative leadership: Moving beyond dialogue, In Tone Dyrdal Solbrekke & Ciaran Sugrue (ed.), Leading Higher Education As and For Public Good Rekindling Education as Praxis,. Routledge. ISBN 978-0-367-20512-6. Chapter 8. s 107 - 124 Vis sammendrag
- Solbrekke, Tone Dyrdal & Fremstad, Ester (2020). Deliberative communication as pedagogical leadership: Promoting public good?, In Tone Dyrdal Solbrekke & Ciaran Sugrue (ed.), Leading Higher Education As and For Public Good Rekindling Education as Praxis,. Routledge. ISBN 978-0-367-20512-6. Chapter 9. s 124 - 141
- Fremstad, Ester; Bergh, Andreas; Solbrekke, Tone Dyrdal & Fossland, Trine (2019). Deliberative academic development: the potential and challenge of agency. International Journal for Academic Development. ISSN 1360-144X. . doi: 10.1080/1360144X.2019.1631169 Fulltekst i vitenarkiv.
- Mirmotahari, Omid; Berg, Yngvar; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2019). Student engagement by employing student peer reviews with criteria-based assessment. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON. ISSN 2165-9559. April-2019, s 1152- 1157 . doi: 10.1109/EDUCON.2019.8725174 Fulltekst i vitenarkiv.
- Mirmotahari, Omid; Berg, Yngvar; Gjessing, Stein; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2019). A Case-Study of Automated Feedback Assessment. IEEE Global Engineering Education Conference, EDUCON. ISSN 2165-9559. April-2019, s 1190- 1197 . doi: 10.1109/EDUCON.2019.8725249 Fulltekst i vitenarkiv.
- Mirmotahari, Omid; Berg, Yngvar; Langmyhr, Dag; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2018). Studentaktivisering gjennom bruk av hverandrevurdering for førstesemesters studenter i Canvas LMS: en forsøksstudie.. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning. ISSN 1892-0713. 1(1) . doi: http://ojs.bibsys.no/index.php/NIK/article/view/521 Fulltekst i vitenarkiv.
- Mirmotahari, Omid; Hiorth, Kristian Andreas; Gjessing, Stein; Fremstad, Ester & Damsa, Crina I. (2018). En eksempel-studie av automatisk tilbakemelding for programmeringsfag i høyere utdanning.. NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning. ISSN 1892-0713. 1(1) . doi: http://ojs.bibsys.no/index.php/NIK/article/view/518 Fulltekst i vitenarkiv.
- Solbrekke, Tone Dyrdal & Fremstad, Ester (2018). Universitets- og høgskolepedagogers profesjonelle ansvar. UNIPED. ISSN 1500-4538. 41(3), s 229- 245 . doi: 10.18261/issn.1893-8981-2018-03-05 Fulltekst i vitenarkiv.
- Beck, Eevi Elisabeth; Solbrekke, Tone Dyrdal; Sutphen, Molly & Fremstad, Ester (2015). When mere knowledge is not enough: The potential of bildung as self-determination, co-determination and solidarity. Higher Education Research and Development. ISSN 0729-4360. 34(3), s 445- 457 . doi: 10.1080/07294360.2014.973373 Vis sammendrag
- Fremstad, Ester (2011). Hvordan danne gjennom høyere utdanning?. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN 0800-336X. 28(2), s 195- 199
- Fremstad, Ester; Damsa, Crina I. & Mirmotahari, Omid (2018). Promoting active learning through developing and using a digital tool for assessment.
- Solbrekke, Tone Dyrdal & Fremstad, Ester (2018). Universitets- og høyskolepedagogers profesjonelle ansvar.
- Fremstad, Ester; Bergh, Andreas & Fossland, Trine (2017). Development toward what? The aims and values guiding academic developers practice.
- Fremstad, Ester (2016). Taking responsibility toward the public. University academics' experiences and imaginaries. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 246.
- Fremstad, Ester; Solbrekke, Tone Dyrdal & Supthen, Molly (2016). Aims and practices of academic development: Conceptions and experiences of academic developers within two research intensive universities.
- Fremstad, Ester; Solbrekke, Tone Dyrdal & Supthen, Molly (2016). Understanding different conceptions of- and approaches to- academic development. Developing a framework of analysis through a cross-case analysis.
- de Lange, Thomas; Lycke, Kirsten Hofgaard; Skodvin, Arne; Strømsø, Helge Ivar; Fremstad, Ester; Stensaker, Bjørn; Enqvist-Jensen, Cecilie; Beck, Eevi Elisabeth & Solbrekke, Tone Dyrdal (2015). Egenrapport: Programevaluering - pedagogisk basiskompetanse Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO. Fulltekst i vitenarkiv.
- Fremstad, Ester; Enqvist-Jensen, Cecilie & de Lange, Thomas (2014). Prosjektrapport for prosjektet‘Universitetspedagogisk tilbud for stipendiater, post.doc. og seminargruppeledere ved UiO’.
- Gjerpe, Kristin; Jordheim, Helge; Fremstad, Ester & Haarberg, Jon (2012). Dannelse under oppussing. Prosa - tidsskrift for skribenter. ISSN 0805-276X. 18(4), s 6- 15
- Fremstad, Ester; Solbrekke, Tone Dyrdal; Beck, Eevi E. & Sutphen, Molly (2011). Formative Challenges in Professional Education: Learning from Bildung and Liberal Educaton.
- Fremstad, Ester (2010). Hvordan kan danning realiseres i høyere utdanning?.
Publisert 4. jan. 2021 11:56
- Sist endret 4. jan. 2021 11:56