English version of this page

Nye nettsider for internasjonalt samarbeid

UiO har fått nye nettsider med informasjon, rutiner og retningslinjer knyttet til våre internasjonale forsknings- og utdanningssamarbeid.

Kvinne og mann i laboratoriefrakker sittende ved et bord med lab-utstyr

– Internasjonalt samarbeid er helt nødvendig for utvikling og spredning av kunnskap, tillit og toleranse, sier rektor Svein Stølen. Foto: UiO/Jarli & Jordan

Verden står overfor utfordringer som krever innsats fra hele det globale samfunnet. UiO legger til rette for gode og trygge internasjonale kunnskapssamarbeid gjennom ulike rutiner, verktøy og støttefunksjoner:

– Internasjonalt samarbeid er helt nødvendig for utvikling og spredning av kunnskap, tillit og toleranse. Vi kan verken som forskere, universitet eller samfunn isolere oss, sier rektor Svein Stølen og fortsetter:

– Tap av naturmangfold, helse- og velferdsutfordringer, polarisering, migrasjon og krig er eksempler på områder som vil kreve tverrfaglige og nyskapende løsninger. Det er en del av vårt samfunnsoppdrag å bidra med kunnskap til dette, men verken UiO eller de andre norske institusjonene kan gjøre det på egen hånd. Vi er kritisk avhengig av tett og godt samarbeid med det globale akademiske fellesskapet.

De nye nettsidene tar også for seg ansvarlighet i internasjonalt kunnskapssamarbeid – det å ivareta nasjonale interesser, akademiske verdier og studenter og ansattes sikkerhet samtidig som man samarbeider på tvers av landegrenser og politiske regimer.

– Dessverre er det slik at noen land har andre praksiser knyttet til etikk i forskning og utdanning, akademisk frihet og institusjonell autonomi. Internasjonalisering kan også øke faren for misbruk av kunnskap og teknologi, og ulovlig kontroll av utenlandske studenter og forskere på faglig opphold i Norge. Vi skal samarbeide internasjonalt, men det skal skje med ansvarlighet, sier Stølen.

Nettsidene oppdateres fortløpende etter hvert som nye verktøy og støttefunksjoner legges til.

Publisert 29. apr. 2024 14:37 - Sist endret 29. apr. 2024 14:42