English version of this page

UiO donerer IT-utstyr til ukrainske skoleelever

Et initiativ på det Medisinske fakultet er nå blitt en ordning for hele UiO: PC-er og annet IT-utstyr som skal fases ut, kan doneres til grunnskoler i Ukraina.

UiO legger nå til rette for at alle enheter kan donere PC-er og annet IT-utstyr til skoleelever i Ukraina. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Daglige flyalarmer og bombing i Øst-Ukraina gjør at fysisk undervisning på skolene er en risiko. Mange skolebygg er bombet og ødelagt. Skoleelever og lærere jobber derfor enten fra hjemmet eller bomberom. Behovet for maskiner, spesielt laptoper, er med andre ord prekært.

Etter initiativ fra ansatte ved Det medisinske fakultet, legger UiO nå til rette for at alle enheter kan donere PC-er og annet IT-utstyr til skoleelever i Ukraina.

Les mer her om hvordan du kan donere (For UiO-ansatte)

Initiativtakere: To ildsjeler på Medfak

Det var i november i fjor at rådgiver Elisabeth Kolflaath Semprini og IT-sjef Tor Henry Wold ved Det medisinske fakultet bestemte seg for å dra i gang en innsamling av PC-er og annet IT-utstyr til den ukrainske skolesektoren.

Semprini har vært involvert i flere former for donasjons- og hjelpearbeid inn mot Ukraina siden den russiske invasjonen i 2022.

– På grunn av tett samarbeid med den ukrainske ambassaden i Norge, fikk jeg en direkte henvendelse om muligheten for å hjelpe Ukrainas grunnskolesektor med maskiner til bruk i fjernundervisning, forteller hun.

I samarbeid med den ukrainske ambassaden

Semprini kom raskt på tanken om å engasjere kollegaer og ledelse ved Det medisinske fakultet. Hun koblet på Wold, og deretter gikk det slag i slag med tommel opp fra både dekanen og rektor Svein Stølen.

–  Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe. Det gjelder UiO som institusjon også. Så det var ikke vanskelig å si ja da jeg ble spurt om hjelp til å involvere hele universitetet, sier han.

Innsamlingsarbeidet skjer i samarbeid med den ukrainske ambassaden i Norge, Den ukrainske forening i Norge og den frivillige organisasjonen PUTE. Mottaker i Ukraina er det ukrainske utdanningsdepartementet og andre aktører i skolesektoren.

Publisert 6. feb. 2024 09:34 - Sist endret 6. feb. 2024 09:36