English version of this page

UiO sier nei til akademisk boikott av Israel

Universitetsstyret vedtok på sitt møte 14. mai 2024 å si nei til akademisk boikott av Israel, samtidig som styret fordømmer alle brudd på folkeretten og krever øyeblikkelig våpenhvile og stans av angrepene mot sivile i Gaza og Israel.

Bildet kan inneholde: sky, anlegg, himmel, vindu, bygning.

Styret ved Universitetet i Oslo sa nei til akademisk boikott av Israel. Foto: UiO/Anders Lien

– Jeg er glad for at styret falt ned på denne beslutningen. Som institusjon er det vår oppgave – også styrets – å verne om den enkelte vitenskapelig ansattes akademiske frihet. Vi har et stort ansvar som arbeidsgiver og lærested for alle ansatte og studenter. Alle må ivaretas og sikres et trygt og godt arbeids-, lærings- og forskningsmiljø, sier rektor og styreleder Svein Stølen.

UiO har per i dag ingen overordnede institusjonelle avtaler med israelske universiteter. Noen av styremedlemmene ønsket et tillegg i vedtaket om at UiO heller ikke skal ha slike samarbeid med israelske universiteter så lenge situasjonen på Gazastripen er så prekær som i dag, men dette fikk ikke flertall. Samtidig understreker styret i sitt vedtak at det institusjonelt skal sikres at denne typen etiske vurderinger blir gjort på en tilfredsstillende måte.

Universitetsstyret vedtok at det:

• fordømmer alle brudd på folkeretten.
  • krever øyeblikkelig våpenhvile og stans av angrepene mot sivile i Gaza og Israel, at humanitær hjelp sikres og at alle fanger, inkludert de som er tatt som gisler av Hamas, returneres trygt.​
  • fordømmer ødeleggelsen av forsknings- og utdanningssektoren i Gaza hvor studenter og universitetsansatte er blitt ofre.
  • mener en akademisk boikott av Israel ikke er formålstjenlig
  • noterer seg at Universitetet i Oslo ikke har noen overordnede institusjonelle avtaler med israelske institusjoner.
  • understreker at det følger et akademisk ansvar med den enkeltes akademiske frihet. Det innebærer at alle forsker-til-forsker-samarbeid skal være basert på en etisk vurdering av det enkelte prosjekt i henhold til UiOs retningslinjer for forskningsintegritet og etikk; det innbefatter hvilke spørsmål som stilles, hvilke metoder som brukes, hvilke samarbeidspartnere man jobber med og hvordan plikten til å formidle kunnskapen generert ivaretas.
  • understreker at det institusjonelt skal sikres at disse etiske vurderingene gjøres på en tilfredsstillende måte.
  • ber universitetsdirektøren sikre at forskere som ønsker å terminere pågående samarbeid får støtte i vurderinger og oppfølging. Eventuelle økonomiske konsekvenser dekkes av universitetet sentralt.
  • understreker at Universitetet i Oslo skal være et trygt sted for alle ansatte og studenter uavhengig av etnisitet, tro og meninger, og oppfordrer alle til å bidra til at ordskiftet handler om sak og ikke om person eller etnisitet.

I tillegg ble det gjort vedtak om hva UiO kan bidra med til gjenoppbygging av forsknings- og utdanningssektoren i de palestinske områdene når forholdene etter hvert tillater det.

UiO:

• oppfordrer det internasjonale samfunnet til å sikre at den humanitære hjelpen inkluderer gjenoppbygging av forsknings- og utdanningssektoren i Gaza.
  • ber universitetsdirektøren legge til rette for at Universitetet i Oslo bidrar aktivt til å gjenoppbygge forsknings- og utdanningssektoren etter krigen, også gjennom å bidra til etablering og videreutvikling av internasjonale allianser med mål om å tilby høyere utdanning til flyktninger og fordrevne generelt.
  • ivareta berørte ansatte og studenter ved UiO

Se protokollen fra styremøtet her

Publisert 14. mai 2024 15:39 - Sist endret 14. mai 2024 15:57